DZISIAJ
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
Newsroom KOLEJ.pl

 

Nowy system biletowy WKD 25. Stycznia 2002

Już za kilka dni pasażerów Warszawskiej Kolei Dojazdowej czeka rewolucja. Poniżej przedruk artykułu ze stołecznego dodatku do "Gazety Wyborczej" z 25.01.2002.
(wk)

**********

Od 1 lutego Warszawskie Koleje Dojazdowe uruchamiają nowy system biletowy. Dla wielu pasażerów będzie on oznaczać wzrost wydatków.

Do tej pory wszyscy pasażerowie WKD - niezależnie od tego, jak daleko jechali - kupowali taki sam bilet. - Z tego powodu byliśmy stratni. Postanowiliśmy więc wprowadzić bilety czasowe - tłumaczy Jolanta Dałek, wicedyrektor WKD.

Trasę kolejki podzielono na trzy strefy. Każdą z nich pociąg pokona w 19 minut. Od 1 lutego trzeba będzie kupować bilet dopasowany do liczby stref, które pasażer chce przejechać. Nowe bilety kasować będzie się w nowych kasownikach.

- Są podobne do tych w miejskich autobusach. Będą wybijać dzień, godzinę i minutę skasowania - mówi Jolanta Dałek. Pytana o koszty nowego systemu zasłania się tajemnicą handlową. Liczy na to, że zyski z biletów do końca roku pokryją koszty nowych kasowników.

Od lutego normalny bilet na podróż w obrębie jednej strefy kosztować będzie 3,6 zł, w obrębie dwóch - 4,8 zł, a trzech - 6 zł. Do tej pory wszyscy płacili 3,6 zł.

- To ukryta podwyżka cen - uważa nasza czytelniczka z Kań pod Otrębusami. - Nikt nie broni starego systemu, ale dlaczego teraz za przejechanie jednej strefy trzeba będzie zapłacić tyle, ile dotąd za przejechanie całej trasy?

- Zmiany obejmą tylko bilety jednorazowe, ceny biletów okresowych praktycznie się nie zmienią - zapewnia pani dyrektor Dałek.

Nowe przepisy dotkną też uczniów i studentów. Wynikają one z ustawy, która wprowadziła nowe rodzaje ulg - 49 proc. dla uczniów i studentów jadących do szkoły i 37 proc. dla uczniów i studentów jadących gdzie indziej. - Jeżeli uczeń jeździł dotąd na bilecie miesięcznym imiennym, to różnica będzie w zasadzie niezauważalna, jednoprocentowa. Tak długo, jak długo nie ma przepisów wykonawczych, każdego młodego człowieka, który będzie zameldowany na trasie WKD, będziemy traktować jak jadącego do szkoły - zapewnia Jolanta Dałek.

- Wątpię, czy mój syn będzie mógł jeździć na popołudniowe zajęcia pozalekcyjne z biletem z 49-proc. ulgą - powątpiewa czytelniczka. - Kontrolerzy są agresywni. Na pewno będą się czepiać dzieci jadących gdzieś po południu.

Więcej będą musieli płacić też ci uczniowie, którzy do tej pory mieli bilety kwartalne. W myśl ustawy ulga 49 proc. przysługuje tylko posiadaczom biletów miesięcznych. Chcąc korzystać z większej ulgi, trzeba będzie zatem kupować trzy bilety miesięczne, które w sumie kosztują więcej niż jeden kwartalny.

- Nowymi cenami biletów przerażeni są wszyscy, z którymi rozmawiałam - mówi mieszkanka Kań. - Wygląda na to, że dla mojej sześcioosobowej rodziny reforma biletowa oznaczać będzie wzrost wydatków o połowę. Miesięcznie za bilety zapłacimy prawie 600 zł.


Michał Wojtczuk

Do końca roku WKD chce wymienić wszystkie swoje wiaty. Od 1 lutego podróżni, którzy przesiedli się do WKD po zamknięciu wiaduktu w Al. Jerozolimskich, będą mieli do dyspozycji dodatkowe sześć pociągów (zaraz po zamknięciu wiaduktu WKD uruchomiło dodatkowe dwa).

Wojciech Kurzyjamski
news@kolej.pl

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< Wstecz - Na górę - Strona główna działu - Dalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.