DZISIAJ
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
Newsroom KOLEJ.pl

 

Modernizacja z opóźnieniem? 10. Kwietnia 2002

Ostatnio często mówi się o planowanych modernizacjach kolejowych szlaków w Polsce. Poniżej prezentujemy dwa artykuły z 'Gazety Wyborczej' dotyczące modernizacji linii nr 8 [Warszawa - Kielce - Kraków] na odcinku Warszawa-Radom.

=======================

Rusza modernizacja linii kolejowej Warszawa - Radom

Marzena Kędra-Podlipniak (09-04-02 22:00)

Nawet o 20-30 minut krócej mają jeździć w przyszłym roku pociągi z
Radomia do Warszawy. Za kilka tygodni ma się rozpocząć oczekiwany od lat
remont torów do stolicy.

To na pewno dobra wiadomość dla kilku tysięcy radomian, którzy
codziennie pociągiem dojeżdżają do pracy, na uczelnie lub w interesach
do Warszawy. Obecnie pociąg ekspresowy jedzie do stolicy, według
rozkładu, 1 godz. 33 minuty, a pośpieszny 1 godz. 40 min.

Zdaniem Aleksandra Janiszewskiego, byłego dyrektora generalnego PKP -
wraz z zespołem doradców "Tor" opracowywał projekt modernizacji linii -
po remoncie torów pociągi będą mogły jeździć z prękością 100 km/h. -
Likwidacja 50 stałych ograniczeń prędkości spowoduje, że będą pokonywać
tę trasę nawet w 1 godzinę i 15 min. - stwierdził Janiszewski.

Remont będzie prowadzony w tym i na początku przyszłego roku. Ma się
zacząć, jak nam powiedział Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy Polskich
Linii Kolejowych "lada tydzień". Łańcucki uważa, że w jego efekcie
pociągi na trasie Radom-Warszawa będą mogły jeździć z prędkością nawet
120 km/h.

- Chcemy do takiego standardu doprowadzić główne szlaki kolejowe, w tym
połączenie do Krakowa przez Radom i Kielce - mówi Łańcucki. - Są
wprawdzie odcinki, na których pociąg już teraz może osiągać prędkość 120
km/h, ale jest ich zdecydowanie mniej niż tych, gdzie ze względu na stan
torów może jechać najwyżej 60 km/h. Na przykład przed dworcem Warszawa
Zachodnia prędkość jest ograniczona do 20 km/h.

- Takie rozwiązanie jest znacznie tańsze niż budowa drugiej nitki z
Radomia do Warki - mówi Zbigniew Kuźmiuk, radomski poseł, były marszałek
Mazowsza. - Znalazło się ono w strategii rozwoju województwa, ale nie
spodziewałem się, że tak szybkiej realizacji. Według Kuźmiuka, kolej,
prócz remontu torów ma zamontować nowoczesne urządzenia sterujące
ruchem. - W przyszłości na tej trasie będzie kursował pociąg wahadłowy -
dodaje Kuźmiuk.

Modernizacę linii zapowiadał już w lutym podczas wizyty w Radomiu
Mieczysław Muszyński, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
Informował, że z funduszy Unii Europejskiej ma pochodzić na ten cel 4
mln euro.

- Był kiedyś maszynistą i jego marzeniem jest, by pociągi jeździły, jak
wtedy, czyli 100 km/h - mówi o Muszyńskim Włodzimierz Nieporęt,
przewodniczący sejmiku mazowieckiego. - Ta trasa jest dla niego
priorytetowa.

-----------------------

Opóźnienie w przygotowaniach do remontu wiaduktu w Piasecznie

mpw (08-04-02 01:25)

Na żądanie PKP projekt wiaduktu, który zastąpi leciwą kładkę nad torami kolei radomskiej w Piasecznie trzeba gruntownie zmieniać. Opóźnia to opracowanie trasy objazdów wiaduktu.

Jest on tak zniszczony, że trzeba go wyburzyć i postawić nowy. Prowadzi tędy jedna z głównych ulic w mieście. Jedyne miejsce, gdzie można będzie przeciąć tory, to przejazd kolejowy w ul. Jana Pawła II. Jednak podmiejskie autobusy 727, które dziś przejeżdżają przez wiadukt, mogą mieć problemy z wyrobieniem się na tym krętym przejeździe. Z kolei powrót na normalną trasę wymagać będzie czasochłonnego krążenia po wąskich, niekiedy nieutwardzonych uliczkach willowej dzielnicy Piaseczna, jaka rozciąga się za przejazdem.

Początkowo planowano, że trasa objazdów powstanie do końca marca. Kolej zażądała jednak zmian w projekcie technicznym. Ma on uwzględniać plany PKP, które chcą tak przebudować tory linii radomskiej, by pociągi pędziły po nich z prędkością 160 km/godz.

Remont wiaduktu ma rozpocząć się w czerwcu. Przeprawy przez tory nie będzie w tym miejscu przez 83 dni. Inwestycja pochłonie 2,9 mln zł.

=======================

Wojciech Kurzyjamski
news@kolej.pl

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< Wstecz - Na górę - Strona główna działu - Dalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.