Obsługa lokomotywy
Przeprowadzanie rozruchu

Podczas przeprowadzania rozruchu:

  1. Należy wyluzować hamulec zaworem głównym pociągowym.
  2. Należy przestawić koło wału głównego nastawnika jazdy na pozycję pierwszą a potem na następne, aż do wybranej przez maszynistę, pamiętając jednak, że:
    • na pozycji 1 należy się chwilę zatrzymać dla umożliwienia jej realizacji; wiele urządzeń w obwodzie rozrządu musi wtedy właśnie zadziałać;
    • przekaźnik samoczynnego rozruchu działa dopiero od pozycji 4 nastawnika jazdy.
  3. Gdy wał główny nastawnika jazdy znajduje się na pierwszej pozycji, wówczas powinna zaświecić się lampka kontrolna JAZDA NA OPORACH.
  4. Mając wybrane położenie wału głównego nastawnika maszynista w zależności od potrzeby może za pomocą rączki potencjometru regulować intensywność rozruchu (przyspieszenia) oporowego i na bocznikach.
  5. Po przejściu na pozycję bezoporową należy pamiętać, że lampka kontrolna JAZDA NA OPORACH powinna zgasnąć.
  6. Przed przejściem na równoległy układ połączenia grup silników trakcyjnych (pozycja 29 wału głównego nastawnika jazdy) należy pamiętać, aby:
    • wał bocznikowy nastawnika jazdy był w położeniu 0,
    • przełącznik zakresu prądu był w położeniu NORMALNY,
    • przełącznik kompensacji odciążenia osi był w położeniu WYŁĄCZONY,
    • jazda może odbywać się tylko do przodu,
    • wszystkie silniki muszą być włączone do pracy.
  7. Po przejściu na równoległy układ połączenia grup silników trakcyjnych koło wału głównego można przestawić od razu na ostatnią pozycję (43 pozycja wału głównego nastawnika jazdy) i wybrać żądaną pozycję bocznikowania, włączenie poszczególnych pozycji oporowych i bocznikowania wykonuje samoczynnie przekaźnik samoczynnego rozruchu, po osiągnięciu najpierw pozycji jazdy bezoporowej.
  8. Po przejściu na układ równoległy lampka jazdy na oporach ponownie się zaświeci i gaśnie dopiero na pozycji 43 bezoporowej.
  9. Dla zmniejszenia siły pociągowej, a więc i prędkości jazdy pociągu, rączkę wału bocznikowania lub koło wału głównego nastawnika jazdy należy cofnąć na dowolnie z góry wybraną pozycję; należy jednak pamiętać, że trwałymi pozycjami jezdnymi są pozycje bezoporowe i bocznikowania.
  10. Podczas jazdy do tyłu układ połączeń silników trakcyjnych dochodzi tylko do pozycji szeregowej, bezoporowej.
  11. Niedozwolone jest przestawianie rączki wału kierunkowego nastawnika jazdy z jednej pozycji pracy do drugiej, odpowiadającej jeździe w przeciwnym kierunku podczas ruchu lokomotywy, gdyż może to spowodować poważne uszkodzenie silników trakcyjnych; przestawienie rączki wału kierunkowego powinno odbywać się tylko w czasie postoju lokomotywy.
Opracowano na podstawie książki "Lokomotywy elektryczne serii EU 06 i EU 07" H. Marciszewskiego, J. Pawlusa, S. Sumińskiego