Załącznik 1

Sygnały i wskaźniki, których stosowanie jest dopuszczalne na wyznazconych liniach i stacjach

 

1. Załącznik1 zawiera sygnały i wskaźniki, których stosowanie zostało dopuszczone wyłącznie na wyznaczonych liniach i stacjach, wymienionych w odpowiednich punktach załącznika. Stosowanie tych sygnałów na innych liniach i stacjach wymaga każdorazowo zgody Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej PKP. Sygnały i wskaźniki zawarte w załączniku 1 mogą w wyjątkowych wypadkach nie odpowiadać ogólnym zasadom, które dotyczą sygnałów i wskaźników zawartych w podstawowym tekście instrukcji sygnalizacji na PKP.


2. Sygnał S1a "Stój - absolutny zakaz wjazdu do tunelu"

Czerwone migające światło wyświetlone jednocześnie z sygnałem S1 "Stój" na semaforze odstepowym samoczynnym

Sygnał ten oznacza absolutny zakaz przejazdu obok semafora odstępowego samoczynnego wskazującego sygnał S1 "Stój", ustawionego przed wjazdem do tunelu.

1) Pociąg zatrzymany przed sygnałem S1a może jechać dalej, gdy sygnał ten zostanie wyłączony oraz dodatkowo drużyna pociągowa otrzyma zezwolenie na wjazd do tunelu przekazane za pomocą urządzeń łączności przez właściwego dyżurnego ruchu lub ustnie przez uprawnionego pracownika.

2) Sygnał S1a jest stosowany na szlakach Warszawa Wschodnia - Warszawa Centralna i Warszawa Centralna - Warszawa Zachodnia.


3. Sygnał Z1p "Stój, wjazd taboru na punkt przestawczy zabroniony"

Dzienny i nocny

Kresa pozioma czarna na tle białej, okrągłej tarczy, pod którą znajduje się duża, biała litera N

Sygnał na punkcie przestawczym zestawów kołowych skłąda się z umieszczonych w jednym pionie dwóch latarni sygnałowych:
-górnej latarni ze szkłem koloru mlecznego w kształcie okrągłej tarczy z czarną kresą poziomą,
-dolnej latarni z matowobiałą, dużą literą N.

1) Sygnał Z1p "Stój, wjazd taboru nieprzestawialnego na punkt przestawczy zabroniony" oznacza, że wjazd taboru nieprzestawialnego na punkt przestawczy jest zabroniony i należy użyć wszelkich dozwolonych środków, aby tabor nieprzestawialny zatrzymać przed tym sygnałem.

2) Sygnał Z1p ustawia się po prawej stronie toru, na początku strefy punktu przestawczego zestawów kołowych, do której wjazd taboru nieprzestawialnego jest zabroniony.

3) Sygnał Z1p oświetla się w porze nocnej.

4) Sygnał Z1p jest stosowany na stacji Zamość Bortatycze.


4. Wskaźnik W21wg. Oznacza, że należy przejeżdżać z określoną prędkością przez automatyczną wagę

Matowobiała liczba na ciemnym tle, oznaczająca prędkość (w dziesiątkach km/h) przejazdu przez automatyczną wagę

1) Liczba na wskaźniku wyświetla się jednocześnie z sygnałem zezwalającym tylko wówczas, gdy jest nastawiony przebieg wjazdowy na tor, na którym jest zainstalowana automatyczna waga. W odległości 40 m przed wagą, z obu jej stron, ustawia się wskaźniki W9 (bez poprzedzania ich wskaźnikami W8).

2) Wskaźnik W21wg z liczbą "0,5" stosowany jest na stacji Hrubieszów Towarowy i oznacza przejazd przez automatyczną wagę z prędkościa 5 km/h

3) Wskaźnik W21wg z liczbą "0,8" stosowany jest na stacji Dorohusk i oznacza przejazd pzez automatyczną wagę z prędkością 3 do 8 km/h.


5.Wskaźnik W2-WKD. Oznacza, że za nim znajduje się semafor w odległości ok. 500 m

Dwie, umieszczone w jednym pionie, prostokątne białe tablice z czarnym obramowaniem, a na nich dwa czarne kąty - jeden nad drugim, stykające się wierzchołkami

1) Wskaźnik W2-WKD ustawia się w odległości ok. 500 m przed semaforem w celu zwrócenia uwagi maszynisty, że zbliża się do semafora. Wskaźniki W2-WKD należy stosować przed semaforami samoczynnej blokady liniowej dwustawnej oraz przed tymi semaforami wjazdowymi, przed którymi nie ma tarczy ostrzegawczej ani semafora samoczynnego pełniącego role takiej tarczy. W razie potrzeby wskaźnik W2-WKD można stosować również przed innymi semaforami. Wskaźnik W2-WKD ustawia się po tej samej stronie toru, co semafor, do którego się odnosi.

2) Wskaźnika W2-WKD nie oświetla się, powierzchnia wskażnika może być wykonana z materiałów odblaskowych.

3) Wskaźnik W2-WKD jest stosowany na liniach warszawskich Kolei Dojazdowych: Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki Radońska i Podkowa Leśna - Milanówek Grudów.


6. Wskaźnik Wk-WKD. Oznacza, że urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej działają prawidłowo

Jedno białe światło zwrócone do pociągu

 

1) Wskaźnik Wk-WKD może być stosowany przed przejazdem wyposażonym w urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, w celu zwrócenia uwagi maszynisty na to, czy urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na przejeździe, do którego się wskaźnik odnosi, są sprawne, czy nie. Wskaźnik Wk-WKD umieszcza się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy pociągu lub nad osią toru, do którego się ten wskaźnik odnosi.

2) Podczas zbliżania się pociągu do przejazdu wskaźnik Wk-WKD powinien wyświetlać białe światło w kierunku pociągu. Jeżeli podczas zbliżania się pociągu do wskaźnika pozostaje on ciemny (nie świeci się) oznacza to, że urządzenia samoczynnej sygnalizacji na przejeździe, do którego się wskaźnik odnosi, są niesprawne. Maszynista powinien wówczas zmniejszyć prędkość pociągu przed przejazdem do 15 km/h i bacznie obserwować przejazd, aby móc zatrzymać pociąg w razie zauważenia przeszkody do jazdy.

3) Wskaźnik W2-WKD jest stosowany na liniach warszawskich Kolei Dojazdowych: Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki Radońska i Podkowa Leśna - Milanówek Grudów.

Powrót do strony sygnałów