:: Wskaźniki ::

wz1 Wskaźnik Wz1 "Zwrotnica nastawiona w kierunku prostym lub przy rozjazdach łukowych jednostronnych w kierunku łuku mniej zakrzywionego. Jazda na ostrze lub z ostrza"
Biały prostokąt na czarnym tle, widoczny zarówno od strony ostrza iglicy, jak i od strony krzyżownicy.
wz2 Wskaźnik Wz2 "Zwrotnica nastawiona w kierunku zbocznym lub przy rozjazdach łukowych jednostronnych w kierunku łuku bardziej zakrzywionego. Jazda na ostrze"
Biała strzała na czarnym tle, zwrócona skośnie ku górze w prawo lub w lewo, wskazująca zboczny kierunek jazdy, jeżeli patrzeć od strony ostrza iglicy.
wz3 Wskaźnik Wz3 "Zwrotnica nastawiona w kierunku zbocznym lub przy rozjazdach łukowych jednostronnych w kierunku łuku bardziej zakrzywionego. Jazda z ostrza z kierunku zbocznego." (Wjazd zabroniony)
Biała tarcza okrągła na czarnym tle, jeżeli patrzeć od strony krzyżownicy.
Jako wskaźników na zwrotnicach do oznaczania ich położenia używa się latarń oszklonych szkłem koloru mlecznego, które wskazują położenie zwrotnic, zarówno we dnie jak i w nocy.
Na zwrotnicach leżących na szlaku oraz na torach stacyjnych można, za pozwoleniem działu ruchu DOKP, zamiast latarń używać tarcz nieoświetlonych, dających takie same wskazania, lub w ogóle nie używać żadnych wskaźników.

Wskaźniki na zwrotnicach rozjazdów krzyżowych podwójnych są następujące:
wz5 Wskaźnik Wz5 "Jazda w kierunku prostym z lewego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem"
Dwie białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, w linii wznoszącej się ku sobie ukośnie w prawo.
wz6 Wskaźnik Wz6 "Jazda w kierunku prostym z prawego toru przed rozjazdem na lewy za rozjazdem"
Dwie białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, w linii wznoszącej się ukośnie na lewo.
Wskaźniki (W) ogólnie stosowane w innych przypadkach niż w zwrotnicach:
w1 Wskaźnik W1 Oznacza miejsce ustawienia tarczy ostrzegawczej
Prostokątna biała tarcza z czarnym obramowaniem, a na niej dwa czarne trójkąty-jeden na drugim, stykające się wierzchołkami.
Wskaźnik W1 ustawia się bezpośrednio przed tarczą ostrzegawczą lub mocuje go nisko do słupa tarczy - dla zwrócenia uwagi na tarczę.
Wskaźnika W1 nie oświetla się z wyjątkiem przypadku, kiedy jest ustawiony w tunelu.
w2 Wskaźnik W2 Oznacza kierunek wyjazdu pociągów.
Latarnia z odpowiednią literą umieszczona na słupie semafora kształtowego lub świetlnego albo na osobnym słupie. Litera stanowiąca skrót nazwy stacji końcowej lub najbliższej węzłowej danej linii wyświetlona jest wtedy, kiedy semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę.
w4 Wskaźnik W4 Oznacza miejsce zatrzymania się czoła pociągu
Prosty biały krzyż na ciemnym prostokątnym tle.
Wskaźnik W4 służy do oznaczenia miejsca na stacji, przystanku, posterunku osłonnym itp., do którego ma dojechać czoło zatrzymującego się tam pociągu. Pociąg mający postój należy zatrzymać w takiej odległości przed wskaźnikiem W4 aby ruch podróżnych był najdogodniejszy.
Wskaźnik W4 ustawia się przy końcu peronu lub przed ukresem z prawej strony toru, do którego się odnosi. Jeżeli koniec peronu nie znajduje się w pobliżu ukresu, to wskaźnik W4 ustawiony przy tym końcu peronu odnosi się tylko do pociągów pasażerskich.
w5 Wskaźnik W5 Oznacza granicę przetaczania.
Biała tablica u góry zaokrąglona z czarnym obramowaniem.
Wskaźnik W5 stosuje się niezależnie od tarcz manewrowych na tych stacjach i przy tych torach, na których zachodzi potrzeba stałego oznaczenia granicy, do której przetaczanie jest dozwolone. Przetaczanie poza wskaźnik W5 dopuszczalne jest tylko za pozwoleniem dyżurnego ruchu.
Wskaźnik W5 należy ustawiać przed semaforem wjazdowym w odległości co najmniej 100m, patrząc w kierunku szlaku.
Na stacjach linii dwutorowych wskaźnik W5 ustawia się przy torach wjazdowych po stronie semafora wjazdowego. Na stacjach linii jednotorowych wskaźnik W5 ustawia się po prawej stronie toru głównego zasadniczego, patrząc w kierunku szlaku.
Wskaźnika W5 w nocy nie oświetla się.
w6 Wskaźnik W6. Oznacza, że należy dać sygnał Rp1 "Baczność" Trójkątna biała tablica z czarnym obramowaniem.
Wskaźnik W6 ustawia się tam, gdzie maszynista powinien dać sygnał Rp1 "Baczność".
Wskaźnik W6 ustawia się z prawej strony toru, do którego się odnosi, patrząc w kierunku jazdy.
w8 Wskaźnik W8 Oznacza, że należy zmniejszyć szybkość jazdy.
Trójkątna biała tablica z czarnym obramowaniem, zwrócona wierzchołkiem ku dołowi, a na niej czarna cyfra wskazująca dozwoloną szybkość (w dziesiątkach km/godz). Gdy nie można ustawić tej tablicy w skrajni, stosuje się tablicę zwróconą wierzchołkiem ku górze i umieszcza ją nisko. Wskaźnik W8 bez cyfry oznacza szybkość 15 km/h.
Wskaźnik ten należy stosować wówczas, gdy ostrzeżenie jest ujęte w wykazie ostrzeżeń stałych.
Wskaźnik W8 ustawia się w odległości drogi hamowania obowiązującej na danej linii przed miejscem, po którym należy jechać ze zmniejszoną szybkością. Ponadto w miarę potrzeby oznacza się wskaźnikami W9 miejsce, od którego należy jechać ze zmniejszoną szybkością, oraz miejsce, od którego wolno powrócić do normalnej szybkości. Zasady ustawiania wskaźnika W8 są te same, co zasady ustawiania tarczy "Zwolnić bieg" (sygnału D6),tj:

Na szlaku jednotorowym
wskaźnik W8 ustawia się z prawej strony toru dla każdego kierunku jazdy, tj. bez względu na to czy normalnie ruch odbywa się w jednym, czy w obu kierunkach.

Na szlaku dwutorowym wskaźnik W8 ustawia się po zewnętrznej stronie torów, tj. dla jazdy w kierunku właściwym - z prawej strony toru, zaś dla jazdy w kierunku niewłaściwym - lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy. Wskaźnik W8 ustawia się tak samo przy równoległym zbliżeniu torów szlakowych dwóch linii jednotorowych.
w9 Wskaźnik W9 Oznacza początek lub koniec odcinka, przy którym należy przejeżdżać z ograniczoną szybkością
Prostokątna biała tablica z czarnym obramowaniem, a na niej z jednej strony czarny kąt, zwrócony wierzchołkiem ku dołowi, z drugiej zaś - zwrócony wierzchołkiem ku górze.
1) wskaźnik ten stosuje się łącznie ze wskaźnikiem W8, gdy zwolnienie jest ujęte w wykazie ostrzeżeń stałych.
2) Wskaźnika W9 nie oświetla się w porze nocnej.
w10 Wskaźniki W10a i W10b. Oznaczają, że należy rozpocząć lub zaprzestać popychania
Latarnie z białym kątem na czarnym tle zwróconym ku górze (wskaźnik W10a) lub ku dołowi (wskaźnik W10b)
Wskaźniki W10a i W10b służą do oznaczania w razie potrzeby tych punktów na szlaku, przy których lokomotywa popychająca ma rozpocząć popychanie pociągu lub zaprzestać popychania. Wskaźnik W10a ustawia się w odległości 100m przed miejsce, od którego należy rozpocząć popychanie, wskaźnik zaś W10b - w miejscu, od którego należy zaprzestać popychania pociągów. Wskaźniki W10a i W10b ustawia się z prawej strony tego toru, do którego się odnoszą.
w11a Wskaźnik W11a Oznacza, że za wskaźnikiem znajduje się tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego lub odstępowego lub semafor, którego obrazy sygnałowe mogą nie być widoczne w sposób ciągły z wymaganej odległości.
Trzy, a w razie potrzeby cztery, kolejno po sobie następujące prostokątne lub kwadratowe tablice białe: z trzema, dwoma i jednym albo z czterema, trzema, dwoma i jednym czarnymi pasami, wznoszącymi, się ukośnie z lewa na prawo.
w11b Wskaźnik W11b Oznacza, że za wskaźnikiem znajduje się tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego posterunku ruchu, na którym rozpoczyna się odcinek zelektryfikowany
Trzy kolejno po sobie następujące, prostokątne lub kwadratowe tablice białe: z trzema, dwoma i jednym czarnymi pasami, a ponadto u góry tablicy wyobrażeniem czaszki ze skrzyżowanymi piszczelami oraz czerwonej błyskawicy zwróconej ostrzem ku dołowi.
w12 Wskaźnik W12 Oznacza, że należy zakropić popielnik oraz zamknąć klapy popielnika.
Biała tablica w kształcie ukośnika z czarnym obramowaniem.
Wskaźnik ustawia się w odległości 200 m przed mostami, wiaduktami itp. Przy przejeżdżaniu obok tego wskaźnika należy popielnik parowozu zakropić i zamknąć jego klapy.
w13 Wskaźnik W13 Oznacza, że należy podnieść noże i zamknąć skrzydła pługa odśnieżnego.
Czarno-biała karata lub dwie kraty jedna nad drugą składające się z dwóch par ukośników, przybitych do słupa.
Wskaźnik W13 stosuje się do oznaczania miejsc (przejazd, most, rozjazd itp.), przed którymi powinny być podnoszone noże i zamykane skrzydła pługa odśnieżnego podczas oczyszczania toru ze śniegu.
w15 Wskaźnik W15 Oznacza, że semafor, sygnał powtarzający lub tarcza ostrzegawcza, które nie są umieszczone w miejscu, w którym powinny się znajdować, pomimo to odnoszą się do toru, przy którym stoi wskaźnik.
Kwadratowa biała tablica z czarnym trójkątem zwróconym ostrzem w kierunku semafora, sygnału powtarzającego lub tarczy ostrzegawczej.
Wskaźnik W15 ustawia się w tym miejscu, w którym powinny być ustawione: semafor, sygnał powtarzający lub tarcza ostrzegawcza.
w16 Wskaźnik W16 Oznacza, że za wskaźnikiem w odległości drogi hamowania znajduje się przystanek osobowy.
Biała tablica pozioma z trzema czarnymi pasami, wznoszącymi się ukośnie z lewa na prawo, ustawiona skośnie do toru.
Wskaźnik W16 ustawia się przed przystankami osobowymi nie posiadającymi semaforów, z prawej strony toru, do którego się odnosi, w odległości drogi hamowania pociągów obowiązującej na danym szlaku, liczonej od wskaźnika W4, ustawionego na tym przystanku.
w17 Wskaźnik W17 Oznacza miejsce przy zbiegających się torach, dokąd wolno tor zająć taborem.
słupek biało - czerwony.
Wskaźnik W17 (słupek ukresowy) ustawia się między wewnętrznymi szynami odgałęziania torów, w zasadzie w miejscu, gdzie odległość między osiami torów wynosi 3,5 m, na liniach zaś wytypowanych - w miejscu, gdzie odległość między osiami torów wynosi 3,62 m lub 3,75 m.
grafika/w18.gif Wskaźnik W18 Oznacza miejsce ustawienia ostatniego semafora odstępowego blokady samoczynnej na szlaku przed semaforem wjazdowym.
Kwadratowa biała tablica z czarnym obramowaniem, a na niej czarny pierścień z czarnym kręgiem w środku.
Wskaźnik W18 umieszcza się na słupie ostatniego semafora odstępowego blokady samoczynnej dla poinformowania drużyny pociągowej, że zbliża się do posterunku ruchu posiadającego semafor wjazdowy.
W razie gdy ostatni semafor samoczynny odstępowy jest ciemny lub unieważniony, wskaźnik W18 nakazuje maszyniście jazdę z taką szybkością, aby mógł on zatrzymać pociąg przed ewentualna przeszkodą, semaforem wjazdowym wskazującym sygnał "Stój" lub zmniejszyć szybkość stosownie do wskazań semafora wjazdowego.
w19 Wskaźnik W19 Oznacza, że odległość między dwoma następnymi semaforami lub między następną tarcza ostrzegawczą a semaforem jest mniejsza od obowiązującej na danej linii długości drogi hamowania.
Matowobiała świecąca się strzałka, zwrócona ostrzem ku dołowi, na ciemnym tle.
Wskaźnik W19 stanowi uzupełnienie obrazu sygnałowego semafora lub tarczy ostrzegawczej, pod którym został umieszczony. Ukazanie się wskaźnika W19 informuje drużynę pociągową o tym, że za następnym semaforem lub tarczą ostrzegawczą pociąg wjedzie na odstęp o długości mniejszej od obowiązującej na danej linii drogi hamowania i wymaga od maszynisty zachowania ostrożności w regulowaniu szybkości jazdy pociągu.
w22 Wskaźnik W22 Oznacza, że pociąg towarowy może przejechać bez zatrzymania ze zmniejszoną szybkością obok semafora odstępowego blokady samoczynnej, wskazującego sygnał "Stój" Kwadratowa czarna tablica ustawiona po przekątnej pionowej pionowo, a na niej biała litera "T" wykonana z materiałów odblaskowych.
Wskaźnik W22 stosuje się, za każdorazowym zezwoleniem naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych, na semaforach odstępowych blokady samoczynnej ustawionych na wzniesieniu miarodajnym ponad 6 promili na długości drogi hamowania.
w24 Wskaźnik W24 Oznacza wyjazd na tor niewłaściwy szlaku dwutorowego.
matowobiała kresa na ciemnym tle wznosząca się do góry z prawa na lewo.
w27

Wskaźnik W27 Oznacza miejsce zmiany i obowiązującą od tego miejsca największą dozwoloną szybkość drogową.
Kwadratowa czarna tablica, a na niej biała cyfra wskazująca największą dozwoloną szybkość drogową (w dziesiątkach kilometrów na godzinę). Gdy nie można ustawić tej tablicy w skrajni, stosuje się tablice o zmniejszonym gabarycie i umieszcza ją nisko.