TABOR

Dzień dzisiejszy serii ET21

Lokomotywy tej serii niegdyś panowały na szlakach PKP, gdzie do końca lat 70. były najliczniejszymi przedstawicielami lokomotyw towarowych (do PKP trafiło 658 sztuk), a także prowadziły znaczną część składów pasażerskich. Stacjonowały one w lokomotywowniach siedmiu DOKP, oprócz dyrekcji szczecińskiej.
Maszyny pierwszej serii (3E), które nie zostały zmodernizowane, zaczęto skreślać z inwentarza już w latach 80. Natomiast, na początku lat 90., rozpoczęły się masowe skreślenia kolejnych ET21, z powodu znacznej nadwyżki lokomotyw towarowych (produkcja przez "PAFAWAG" serii ET22).


RokIlość lokomotyw skreślonych
19801
19810
19820
19836
19843
19850
19862
198712
19888
198914
19908
199129
199279
199372
199468
199537
199643
199717
1998107
199943
200010

W tabelce obok zamieszczono ilość skreślonych lokomotyw od roku 1980.

Jak widać, najwięcej lokomotyw skreślono stosunkowo niedawno, bo w 1998 roku, kiedy ET21 zniknęły całkowicie ze szlaków Polski północnej, przede wszystkim z "magistrali węglowej" (Śląsk - Porty), gdzie służyły od początku swojego istnienia. W ostatnich latach skasowano także prawie wszystkie lokomotywy na terenie Górnego Śląska, a niektóre egzemplarze przeniesiono na Dolny Śląski i linię Tarnów - Stróże - Jasło/Muszyna.

Imbramowice. Jest to końcowa stacja wielu ET21...Pięć odstawionych ET21 w lokomotywowni Legnica...
Jeden z ostatnich 'sputników' w opolskiej lokomotywowniET21-495 na czele 'trupów' w lokomotywowni Wałbrzych




Rozmieszczenie lokomotyw w przykładowych latach przedstawiają poniższe tabelki:

Stan na 01.01.1997
LokomotywowniaLokomotywaSztuk
Bydgoszcz579, 591, 641, 6544
Inowrocław519, 520, 564, 590, 637, 6526
Zajączkowo Tczewskie625, 6392
Zduńska Wola Karsznice142, 578, 583, 592, 638, 6496
Czechowice Dziedzice158, 212, 239, 258, 280, 308, 311, 319, 326, 344, 366, 391, 448, 457, 472, 479, 483, 493, 521, 539, 544, 554, 622, 628, 630, 631, 636, 642, 64429
Jaworzno Szczakowa195, 202, 268, 309, 310, 349, 421, 439, 452, 54110
Katowice240, 453, 6553
Rybnik79, 98, 109, 156, 166, 331, 376, 418, 458, 463, 548, 611, 64013
Tarnowskie Góry82, 129, 172, 379, 478, 572, 5937
Jasło181, 200, 210, 218, 244, 248, 267, 332, 426, 529, 577, 587, 61413
Kraków Prokocim161, 203, 231, 260, 264, 265, 291, 345, 351, 354, 364, 405, 416, 450, 469, 474, 481, 530, 537, 61820
Sucha Beskidzka571
Tarnów101, 107, 182, 184, 187, 188, 204, 214, 220, 228, 235, 237, 249, 270, 272, 303, 337, 340, 343, 357, 377, 389, 424, 427, 429, 430, 445, 447, 456, 462, 467, 484, 490, 556, 580, 582, 610, 620, 627, 653, 65841
Kamieniec Ząbkowicki.313, 399, 513, 599, 6045
Kluczbork261, 372, 411, 438, 443, 477, 480, 498, 581, 600, 608, 61612
Legnica100, 257, 289, 324, 341, 408, 422, 436, 459, 495, 538, 542, 605, 60614
Opole226, 274, 350, 352, 374, 475, 528, 545, 6509
Wałbrzych147, 194, 197, 238, 243, 286, 312, 314, 355, 356, 375, 381, 382, 383, 386, 393, 398, 419, 434, 444, 486, 536, 540, 543, 549, 551, 553, 561, 565, 588, 601, 602, 603, 623, 65135

Stan na 01.01.1999
LokomotywowniaLokomotywaSztuk
Czechowice Dziedzice239, 311, 448, 493, 539, 544, 622, 628, 630, 636, 644, 65512
Jaworzno Szczakowa202, 309, 310, 349, 5415
Rybnik331, 418, 463, 548, 611, 6406
Kluczbork2611
Tarnowskie Góry379, 478, 5723
Jasło181, 200, 210, 244, 267, 426, 529, 577, 587, 61410
Kraków Prokocim98, 156, 203, 249, 260, 264, 351, 357, 405, 469, 61811
Sucha Beskidzka571
Tarnów107, 187, 188, 228, 270, 272, 303, 337, 389, 424, 427, 430, 445, 447, 456, 484, 580, 610, 627, 631, 653, 65822
Legnica100, 324, 408, 422, 436, 495, 538, 542, 604, 605, 60611
Opole274, 350, 374, 528, 6505
Wałbrzych166, 308, 311, 326, 366, 375, 382, 386, 398, 444, 551, 561, 588, 601, 602, 603, 623, 65118

Stan na 01.01.2000
Zakład TaboruLokomotywaSztuk
Kraków57, 98, 261, 264, 351, 357, 469, 6188
Łazy309, 5412
Nowy Sącz107, 187, 188, 228, 244, 267, 270, 272, 337, 340, 345, 389, 424, 426, 427, 430, 445, 447, 456, 493, 539, 548, 587, 622, 630, 631, 653, 655, 65829
Wrocław100, 239, 326, 331, 350, 366, 375, 382, 386, 408, 418, 422, 444, 458, 463, 495, 538, 544, 561, 588, 602, 603, 604, 605, 606, 611, 623, 636, 640, 644, 650, 65132

Dzisiaj, gdy na torach PKP pozostały śladowe ilości czynnych egzemplarzy tej serii (na początku 2001 roku było ich około 35-40 sztuk), ruch tych lokomotyw odbywa się głównie na liniach:

Wrocław Gł./Brochów - Wałbrzych - Jelenia Góraobsługa: Jelenia Góra - tylko ruch pasażerski, Wałbrzych - ruch towarowy i w wyjątkowych przypadkach pasażerski
Jelenia Góra - Węgliniecobsługa: Jelenia Góra - ruch pasażerski, Wałbrzych - ruch towarowy
Opole - Brzeg - Wrocław Brochówobsługa: Opole - tylko ruch towarowy
Opole - Jelcz Miłoszyce - Wrocław Brochówobsługa: Opole - tylko ruch towarowy
Opole - Gogolinobsługa: Opole - jedynie ruch towarowy
Opole - Strzelce Opolskieobsługa: Opole - jedynie ruch towarowy
Jaworzno Szczakowa - Łazyobsługa: Jaworzno Szczakowa - tylko ruch towarowy
Kraków - Łazyobsługa: Kraków Prokocim - tylko ruch towarowy
Kraków - Zakopaneobsługa: Kraków Prokocim, Sucha Beskidzka - ruch towarowy i w wyjątkowych przypadkach pasażerski
Tarnów - Krakówobsługa: Tarnów, Jasło - tylko ruch towarowy
Tarnów - Stróże - Muszynaobsługa: Tarnów, Jasło - ruch towarowy i pasażerski
Stróże - Jasłoobsługa: Tarnów, Jasło - ruch towarowy i pasażerski

Jelenia Góra posiada już tylko jedną maszynę serii ET21 (do niedawna stacjonowała tu jeszcze ET21-375) wyłącznie do obsługi pociągów pasażerskich do Węglińca i Wrocławia, oraz sporadycznie do Szklarskiej Poręby. Tutejsza ET21 nie ma przydzielonych planowych pociągów, a występuje jedynie w zastępstwie za maszyny EU07. Mimo to, bardzo często ET21-331 można spotkać z pociągiem pospiesznym "Sudety", czy innymi osobowymi do Wrocławia.

Lokomotywownia Wałbrzych obsługuje wszystkie pociągi towarowe na trasie Wrocław Brochów - Wrocław Gądów - Wałbrzych - Boguszów Gorce Zachód, oraz np. pociąg TLGE 11679 relacji Wrocław Brochów - Wałbrzych - Jelenia Góra - Węgliniec (zwyczajowo jest to lokomotywa ET41, ale zdarza się też ET21), oraz pociąg powrotny do niego - TLGE 66178. Na odcinku Jaworzyna Śl. - Wałbrzych Gł. stosuje się lokomotywę popychającą. Obsługę stanowi około 15 maszyn tej serii

Na liniach obsługiwanych przez lokomotywownię Opole kursuje już tylko jedna lokomotywa - ET21-604. Często można ja spotkać na pociągu TLGE 88171 relacji Opole Gł. Towarowe - Wrocław Brochów, według rozkładu: Opole Gł. Towarowe 7.17, Brzeg 8.03/8.56, Wrocław Brochów 9.36. Powrót odbywa się zazwyczaj z pociągiem towarowym Wrocław Brochów - Opole przez Wrocław Sołtysowice, Jelcz Miłoszyce (Wrocław Brochów odjazd około godziny 12).

Zakład Taboru Łazy sekcja Jaworzno Szczakowa eksploatuje już tylko dwie lokomotywy (309 i 541) kursujące w obrębie Jaworzna (przede wszystkim na trasie do Łaz).

Krakowski Zakład Taboru posiada 6 czynnych lokomotyw rozlokowanych w lokomotywowniach Kraków Prokocim (ET21-98, 351, 357, 469, 618) i Sucha Beskidzka (ET21-57). Lokomotywy z Prokocimia obsługują trasy w obrębie Krakowa, a ET21-57 z Suchej Beskidzkiej linie zakopiańską. Warto dodać, iż jest to lokomotywa będąca w posiadaniu Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, która została pomalowana w historyczne barwy i niekiedy zostaje wykorzystana do pociągów specjalnych.

Zakład Taboru Nowy Sącz posiada około 20 czynnych ET21 rozlokowanych w lokomotywowniach Tarnów i Jasło. Obsługują one pociągi towarowe na liniach do Krakowa, Muszyny i Jasła, oraz jedną parę pociągów pasażerskich. Jest to pociąg pospieszny 33503 relacji Kraków Gł. - Zagórz i z powrotem jako 33502 na odcinku Stróże - Jasło - Stróże. Poza tym, w razie awarii lokomotywy planowo przewidzianej do innych pociągów pasażerskich (EU06 albo EU07), bardzo często stosuje się w zastępstwie lokomotywę ET21. Na "kryniczance" wciąż można spotkać pociągi towarowe prowadzone potrójną trakcją ET21 (dwie lokomotywy pociągowe i jedna popychająca), lecz zdarza się to rzadko, ponieważ zwyczajowo prace dwóch ET21 przejmuje lokomotywa serii ET41. Na odcinku Stróże - Nowy Sącz, z powodu profilu linii, wymagana jest lokomotywa popychająca, w której role wcielają się z powodzeniem ET21.

Dane według rozplanowania pracy w marcu 2001 roku.


Koleje przemysłowe eksploatują kilkadziesiąt maszyn serii 3E/1 przede wszystkim przy pociągach towarowych i służbowych. Należą do nich:

  • Kopalnia Piasku "Szczakowa" - elektrowozownia kopalni znajduje się w Sosnowcu Jęzorze,
  • Kopalnia Piasku "Kuźnica Warężyńska" - lokomotywownia zlokalizowana jest w Dąbrowie Górniczej,
  • Kopalnia Piasku "Maczki Bór" - lokomotywownia znajduje się na północ od stacji PKP Sosnowiec Jęzor,
  • Kopalnia Piasku "Kotlarnia" - lokomotywownia jak i siedziba znajduje się w Kotlarni,
  • "PTKiGK" Rybnik - zlokalizowana w Rybniku.
  • Przedsiębiorstwo Transportu i Gospodarki Kamieniem "Zabrze" w 1999 roku kupiło za pośrednictwem firmy złomiarskiej dwie lokomotywy z PKP, które oznaczono tam "3E-001" i "3E-002", czyli zupełnie inaczej niż zrobiły to inne zakłady.

    Trzeba dodać, że KP "Kuźnica Warężyńska" stosuje na swoich lokomotywach stary schemat malowania - górny pas koloru jasnozielonego, środkowy ciemnozielonego i dolny jasnozielonego, co przedstawiono na fotografii. Na liniach należących do tego przedsiębiorstwa stosuje się także lokomotywę popychającą z uwagi na znaczne pofałdowanie szlaków.


    Na terenie kraju zachowano kilka egzemplarzy tej serii. Ich rozmieszczenie i stan obecny przedstawia tabelka:

    LokomotywaNr fabrycznyMiejsce pobytuStan obecnyUwagi
    ET21-0123Karsznice; skansen???ex 3E-12 z KPP Maczki Bór
    ET21-099Wrocław Brochów; lokomotywowniaZłomPlanowana na eksponat
    ET21-5765Sucha BeskidzkaCzynnaWłasność Skansenu Chabówka
    ET21-6680Warszawa; Muzemum KolejnictwaDobryEksponat
    ET21-100117Jaworzyna Śl., skansenDobryEksponat
    ET21-367400Kościerzyna, skansen???Eksponat



    | DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

    | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
    Przewodnik po KOLEJ.pl
    << WsteczNa góręDalej >>
    Karsznice
    Wszelkie uwagi odnośnie serwera prześlij TUTAJ. Ostatnia aktualizacja tej strony: