LOKOMOTYWY NORMALNOTOROWE
PKP
a/ parowozy
Oznaczenie serii parowozów na PKP składa się z dwóch lub trzech liter, charakteryzujących przeznaczenie parowozu i układ osi, a także z liczby 1,2 lub 3 cyfrowej, oznaczającej pochodzenie parowozu, a w przypadku parowozu polskiego pochodzenia rok zatwierdzenia projektu jego budowy.
Pierwsza duża litera oznacza charakter pracy do jakiej parowóz został skonstruowany:
P - do pociągów pośpiesznych
O - do pociągów osobowych
T - do pociągów towarowych
Jeżeli na drugim miejscu w oznaczeniu znajduje się duża litera K oznacza to parowóz bez tendra czyli tendrzak (Kusy).
Za duża literą (literami) jest umieszczona litera mała, która oznacza układ osi parowozu:
oznaczenie literowe | oznaczenie cyfrowe | oznaczenie symboliczne | uwagi |
a | 1 - 1 - 0 | o O | |
b | 0 - 2 - 0 | O O | |
c | 1 - 2 - 0 lub 0 - 2 - 1 | o O O lub O O o | |
d | 2 - 2 - 0 lub 0 - 2 - 2 | o o O O lub O O o o | |
e | 1 - 2 - 1 | o O O o | |
f | 2 - 2 - 1 lub 1 - 2 - 2 | o o O O o lub o O O o o | |
g | x - 2 - x | O O | osi tocznych ponad 3 |
h | 0 - 3 - 0 | O O O | |
i | 1 - 3 - 0 lub 0 - 3 - 1 | o O O O lub O O O o | |
k | 2 - 3 - 0 lub 0 - 3 - 2 | o o O O O lub O O O o o | |
l | 1 - 3 - 1 | o O O O o | |
m | 2 - 3 - 1 | o o O O O o | |
n | 1 - 3 - 2 | o O O O o o | |
o | x - 3 - x | O O O | osi tocznych ponad 3 |
p | 0 - 4 - 0 | O O O O | |
r | 1 - 4 - 0 lub 0 - 4 - 1 | o O O O O lub O O O O o | |
s | 2 - 4 - 0 lub 0 - 4 - 2 | o o O O O O lub O O O O o o | |
t | 1 - 4 - 1 | o O O O O o | |
u | x - 4 - x | O O O O | osi tocznych ponad 2 |
w | 0 - 5 - 0 | O O O O O | |
y | 1 - 5 - 0 | o O O O O O | |
z | x - 5 - x | O O O O O | osi tocznych ponad 1 |
x | x - 6 - x | O O O O O O | bez osi tocznych lub z osiami tocznymi |
Cyfry umieszczone za literami oznaczają pochodzenie parowozu lub kraj w którym został on zbudowany. A w przypadku parowozów polskiego pochodzenia dodatkowo rok zatwierdzenia konstrukcji:
- 1-10 pochodzenia niemieckiego (do II wojny światowej - pruskiego)
- 11-20 pochodzenia austriackiego
- 20-99 pochodzenia polskiego
- 100 parowozy różnego pochodzenia nie pasującego do poprzednich grup np. parowozy z kolei prywatnych
- powyżej 100 innego obcego pochodzenia (np. rosyjskie, ale trafiały się tu także badeńskie - Ok101, czy bawarskie - Ok103)
- powyżej 200 innego obcego pochodzenia, które na PKP znalazły się po II wojnie światowej
znakowanie tendrów lokomotyw parowych normalnotorowych:
Tendry oznacza się również znakiem serii. Składa się ono z dwucyfrowej liczby określającej pojemność tendra w m3, dużej litery oznaczającej ilość osi:
B - dwie osie
C - trzy osie
D - cztery osie
i liczby mającej takie samo znaczenie jak w oznaczeniach parowozów.
Wyjątkiem jest tender 32D46 od Ty246, oznaczony jak tendry polskie.
b/ lokomotywy spalinowe
Lokomotywy spalinowe oznaczone są dużą literą S symbolizującą rodzaj trakcji (S - spalinowa) i dużą literą symbolizującą przeznaczenie eksploatacyjne:
P - pośpieszna
U - uniwersalna
T - towarowa
M - manewrowa
za oznaczeniem literowym znajduje się oznaczenie dwucyfrowe oznaczające typ konstrukcji:
01 ÷ 09 - przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze
10 ÷ 14 - przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
15 ÷ 24 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze
25 ÷ 29 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
30 ÷ 39 - przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze
40 ÷ 49 - przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne
c/ wagony spalinowe i spalinowe zespoły trakcyjne
wagony spalinowe oznaczone są dużą literą S symbolizującą rodzaj trakcji (S - spalinowa) i dużą literą symbolizującą przeznaczenie eksploatacyjne:
D - dalekobieżne
N - do ruchu podmiejskiego na węzłach z niskimi i wysokimi peronami
R - rewizyjne (warsztatowe, do rewizji sieci trakcyjnej itp.)
za oznaczeniem literowym znajduje się oznaczenie dwucyfrowe oznaczające typ konstrukcji:
50 ÷ 59 - przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze
60 ÷ 69 - przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
70 ÷ 79 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze
80 ÷ 89 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
90 ÷ 94 - przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze
95 ÷ 99 - przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne
d/ lokomotywy elektryczne
Lokomotywy elektryczne oznaczone są dużą literą E symbolizującą rodzaj trakcji (E - elektryczna) i dużą literą symbolizującą przeznaczenie eksploatacyjne:
P - pośpieszna
U - uniwersalna
T - towarowa
M - manewrowa
za oznaczeniem literowym znajduje się oznaczenie dwucyfrowe oznaczające typ konstrukcji:
01 ÷ 14 - lokomotywy czteroosiowe B'oB'o na prąd stały 3000V
15 ÷ 19 - lokomotywy czteroosiowe B'oB'o na prąd zmienny
20 ÷ 34 - lokomotywy sześcioosiowe C'oC'o na prąd stały 3000V
35 ÷ 39 - lokomotywy sześcioosiowe C'oC'o na prąd zmienny
40 ÷ 49 - lokomotywy o innym układzie osi lub rodzaju prądu i napięcia
d/ wagony elektryczne i elektryczne zespoły trakcyjne
elektryczne zespoły trakcyjne oznaczone są dużą literą E symbolizującą rodzaj trakcji (E - elektryczna) i dużą literą symbolizującą przeznaczenie eksploatacyjne:
D - dalekobieżne
N - do ruchu podmiejskiego na węzłach z niskimi i wysokimi peronami
W - do ruchu podmiejskiego na węzłach z wysokimi peronami
za oznaczeniem literowym znajduje się oznaczenie dwucyfrowe oznaczające typ konstrukcji:
51 ÷ 64 - zespoły trójwagonowe na prąd stały 3000V
65 ÷ 69 - zespoły trójwagonowe na prąd zmienny
70 ÷ 74 - zespoły czterowagonowe na prąd stały 3000V
75 ÷ 79 - zespoły czterowagonowe na prąd zmienny
80 ÷ 89 - samodzielne wagony silnikowe na dowolny rodzaj prądu
90 ÷ 93 - zespoły dwuwagonowe na prąd stały 3000V
94 ÷ 94 - zespoły o dowolnej liczbie wagonów, lecz na inne napięcie niż wyżej wymienione
Przed wprowadzeniem normy RN-58/MK-0001 niektóre serie taboru posiadały stare oznaczenie spotykane w starszej literaturze:
wg normy RN-58/MK-0001 | przed wprowadzeniem normy RN-58/MK-0001 | dawne |
SM30 | LWe55 | |
SM40 | LMe58 | |
SN52 | MsBmix | |
SN60 | MsBmix | |
SD80 | MsAx | |
EP01 | E01 | E100 |
EP02 | E02 | E110 |
EP03 | E03 | E150 |
EU04 | E04 | E200 |
EU20 | E05 | E400 |
ET21 | E06 | E500 |
EW51 | E51 | 92000 |
EW51 | E52 | 92040 |
EW53 | E53 | 92050 |
EW54 | E54 | 92100 |
EN56 | E56 | 92300 |
ED70 | E58 | 92400 |
EW90 | E90 | 92600 |
EW91 | E91 | 92700 |
EW92 | E92 ? | 92800 ? |
Do oznaczania osi lokomotyw elektrycznych i spalinowych używa się symboli: Bo'Bo', Co'Co' itp. Symbol BoBo oznacza, że lokomotywa posiada dwa wózki dwuosiowe "B", symbol "o", że każda ma napęd indywidualny; podobnie symbol CoCo oznacza, że lokomotywa posiada dwa wózki trzyosiowe "C", symbol "o", że każda ma napęd indywidualny. Symbol "B" bez znaku "o" i bez kreski oznacza, że lokomotywa (spalinowa) posiada dwie osie napędne połączone wiązarem. Podobnie oznaczane są wagony spalinowe. Symbol 1A' A'1 oznacza wagon o dwóch wózkach, których jedna oś jest napędna, a druga toczna, symbol B'2' - że wagon ma dwa wózki dwuosiowe, z których tylko jeden ma osie napędne, a drugi toczne.
Czechosłowacja (parowozy)
Układ osi parowozu na kolejach czeskich oznacza się cyfrowo. Dla przykładu polski Ty23 na kolejach ČSD nosił oznaczenie 537.1, gdzie pierwsza cyfra informuje o 5 osiach wiązanych. Suma cyfry pierwszej i drugiej po pomnożeniu przez 10 informuje o Vmax (5+3=8 x 10 daje 80km/h). Trzecia cyfra po dodaniu 10 informuje o nacisku osi (7+10 = 17t). Ostatnia cyfra po kropce to kolejna seria w danej grupie parowozów.
Francja (parowozy)
Koleje SNCF oznaczają parowozy liczbą trzycyfrową, która odzwierciedla układ osi i literą oznaczającą kolejną serię o takim samym układzie osi. Dla przykładu seria Tw1 oznaczona została 050B.
USA (parowozy)
W Stanach Zjednoczonych powstał słowny sposób oznaczania układu osi parowozów:
układ osi | nazwa |
2'B1' | Atlantic |
1'C | Mogul |
1'C1' | Prairie |
2'C1' | Pacific |
2'C2' | Hudson |
1'D | Consolidation |
1'D1' | Mikado |
1'D2' | Berkshire |
2'D1' | Mountain |
2'D2' | Northern |
PAROWOZY WĄSKOTOROWE (opracował Paweł Korcz):
Znak lokomotywy parowej wąskotorowej składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
Numer symbolu | Określenie |
1 | rodzaj lokomotywy |
2 | ilość osi |
3 (4) | ilość osi tocznych lub pochodzenie |
4 (5) | moc w przypadku konstrukcji zagranicznej lub rok zatwierdzenia konstrukcji w przypadku konstrukcji krajowej |
1. Rodzaj lokomotywy | |
Symbol | Opis |
P | parowóz z tendrem |
T | parowóz bez tendra |
2. Ilość osi | |
Symbol | Opis |
- | dwie osie |
y | trzy osie |
x | cztery osie |
w | pięć osi |
z | sześć osi |
3 (4), ilość osi tocznych lub pochodzenia | |
Symbol | Opis |
a | oś toczna z przodu |
b | oś toczna z tyłu |
n | oś toczna z przodu lub z tyłu |
u | parowóz z dostaw UNRRA |
4 (5), moc lub rok zatwierdzenia konstrukcji | |
Symbol | Opis |
1 | do 60 KM |
2 | 61 - 80 KM |
3 | 81 - 100 KM |
4 | 10 1 - 120 KM |
5 | 121 - 150 KM |
6 | 15 1 - 180 KM |
7 | 18 1 - 220 KM |
8 | 22 1 - 300 KM |
9 | od 301 KM |
od 20 do 60 | rok zatwierdzenia konstrukcji |
znakowanie tendrów od lokomotyw parowych wąskotorowych:
Nr. symbolu | Opis |
1 | rodzaj tendra |
2 | pojemność skrzyni wodnej (m3) lub rok zatwierdzenia konstrukcji |
3 | ilość osi |
1. Rodzaj tendra | |
Symbol | Opis |
Pt | tender połączony na stałe |
Zt | tender doczepny |
2. pojemność skrzyni na wodę (m3) lub rok zatwierdzenia konstrukcji | |
Symbol | Opis |
cyfrowy | pojemność skrzyni na wodę (m3) |
od 20 do 99 | rok zatwierdzenia konstrukcji |
3. Ilość osi | |
Symbol | Opis |
- | dwie osie |
y | trzy osie |
x | cztery osie |
Numery inwentarzowe parowozów i tendrów | |
Zakres numerów | Szerokość |
od 001 do 999 | 600 mm |
od 1000 do 1999 | 750 mm |
od 2000 do 2999 | 785 mm |
od 3000 do 3999 | 1000 mm |
Informacje o znakowaniu pojazdów trakcyjnych opracowane w oparciu o: "PRZEPISY O ZNAKOWANIU TABORU WĄSKOTOROWEGO" (WM-11)