DYSPOZYTURA/IDEOLOGIA
WSTECZ | DALEJ | E-MAIL
Dyspozytura
Forum
Galeria
Linkownia
Słownik
Technika
STRONY DZIAŁU
Ideologia
Historia

Kolej jest środkiem transportu, służącym głównie do przewozów masowych, oraz ła- dunków w większych partiach, ciężkich, bądź dużych gabarytowo. Ten fakt automa- tycznie nasuwa skojarzenie, iż jej przezna- czeniem jest - nie służba klientowi ostate- cznemu, czy nawet sprzedawcy detalicz- nemu. Kolej powstała dla przemysłu, przez niego też została sfinansowana i jemu ma służyć w pierwszej kolejości - wszelkie inne usługi przewoźników kolejowych, są niejako usługami dodatkowymi - przynoszącymi miarodajne zyski, lub korzyści, lecz niesa- modzielne - ich istnienie zależne jest od naj- bardziej intratnych, przesyłek wielo- i jed- nogrupowych, albo też całopociągowych. Przepustowość linii kolejowych (która jest dużo większa, niż przepustowość klikakro- tnie szerszej od nich szosy), zminimalizo- wała koszty przewozu, których poziom kształtowany jest, przez wykorzystanie pojazdów wielkich mocy, przy bardzo małych (w porównaniu z innymi środkami transportu) oporach ruchu (ok. 70 [kG/Tbrutto]), oraz sposobu organizacji ruchu, opartego na wojskowej dyscyplinie. Dzięki temu kolej - jest najbardziej efektywnym środkiem transportu, na dalekie odległości, oraz w ruchu lokalnym, przez ciasne gardła - znajdujące się w gęstej zabudowie dzielnic przemysłowych, lub terenów zalesionych. Oczywiście kolej nie może dotrzeć w każde miejsce, na tym polu transport samochodowy góruje nad szynowym niepodzielnie, ale to właśnie umożliwia ich współistnienie i współdziałanie - takie łączenie dwóch, lub więcej rodzajów transportu, nosi nazwę - trasportu kombinowanego, który jest spełnieniem marzeń zarówno księgowych, mechaników, gajowych, jak i przeciętnego Kowalskiego, dla którego artykułem deficytowym w społeczeństwie postindustria- lnym - stał się tzw.; święty spokój. Wszystko to, co zostało do tej pory powiedziane, sprowadza się do wysunięcia jednego oczywistego wniosku - o kształcie kolei, jej bycie, rozwoju i istnieniu wogó- le, decydują przedsiębiorcy - duże i średnie zakłady przemysłowe i usługowe, ogromne fabryki, przetwórnie, eksploatorzy złóż, producenci energii, spedytorzy, oraz (co na pozór wydawało by się absurdalne) - przewoźnicy samochodowi - zwłaszcza firmy kurierskie, bagażowe i poczta. Dlatego właśnie powstał ten serwis - nie można mówić o budowaniu, czy promowaniu kolei - w odniesieniu do samej kolei, która przecież nie istnieje dla samej siebie. Pamiętajmy więc, że w pierwszej kolejności należy promować przemysł i przedsiębiorczość, gdy ona rozkwitnie - sama zbuduje koleje wokół siebie. Jeżeli uszczególnimy, że mówimy o polskich kolejach - nie można pominąć milczeniem naszego wielkiego niewyczerpanego złoża, jakim jest położenie geograficzne, w którym kolejnictwo jest przemysłem samym w sobie - przez nasz kraj przebiegają cztery szlaki tranzytowe, o znaczeniu europejskim: Łączą one trzy złotonośne bramy - na Bałkany, Krym i Ural, oraz na Tajgę i Inflanty - z Europą Zachodnią i portami Bałtyckimi. Przewoźnicy tych szlaków komunikacyjnych, nie muszą troszczyć się o przemysł wokół linii kolejowych - dla nich pracują przedsiębiorstwa całego świata: podatnych na recesję Państw Zachodnich - eksportujące tanią żywność, przeznaczoną na rynki wschodnie; państw byłego bloku wschodniego - eksplorujące nieprzebrane bogactwa naturalne Tajgi i Uralu, których zasoby - Europa pochłonie w każdej ilości; producentów broni, paliw, żywności i odzieży - dla wyniszczonych wojnami i konfliktami wew- nętrznymi państw bałkańskich i bliskiego wschodu; ogromnych koncernów dalekowschodnich - zasypujących świat tanią elektroniką, na którą zapotrzebowanie w cywilizowanym świecie jest coraz większe. Transport szynowy ma również ogromne znaczenie ekologiczne i socjologiczne. Jego efektywość sprowadza emisję spalin i gazów, do poziomu wielokrotnie niższego, niż jakikol- wiek inny znany rodzaj transportu. Ponadto stalowe szlaki znajdują się zwykle zdala od siedzib ludzkich, więc negatywne oddziaływanie emitowanych przez nie spalin i hałasu - jest znikome, w przeciwieństwie do np.; szos - które nie tylko oddziaływują inwazyjnie na środowisko społeczne, ale powodują rónież trwałe przerwanie ekosystemów i naturalnych szlaków wędrówek zwierząt, powodując nieodwracalne zmiany w środowisku naturalnym. Popierajmy zatem wszelkie inicja- tywy, związane z odciążeniem dróg, rzek, mórz i nieba - na rzecz środków transportu szynowego. Dbajmy o przemysł nasz i obcy, który nam służy - nie bójmy się wielkich inwestycji zagranicznego kapitału, bo dzięki temu powstanie kolejny szlak kolejowy, na którym znajdą zatrudnienie polscy kolejarze, a podatki z produkcji wpłyną do polskiego budżetu i być może ich z ich części, zostanie sfinansowany deficytowy (z definicji) ruch pasażerski w niewielkiej gminie, w której kolej jest je- dynym łącznikiem ludzi ze światem. Pamiętaj, że kolej to nie tylko skorupy z ładnym tendrem i Bi-kami, to przede wszystkim żywy organizm, który musi przewozić towary, służyć przedsiębiorcom, dzięki którym na Twoim stole znajdzie się symboliczna łyżeczka, w cenie której nie będzie kilku mercedesów saudyjskiego szejka, dostarczającego naftę, do napędzania kilku(nastu) tysięcy cię- żarówek do przewozu rudy żelaza, węgla, koksu, stali, itp.; na odległość kilkuset kilometrów.

TOMASZ SAMBORSKI © 2001-2002