GALERIA/IMPRESJONALIA
WSTECZ | DALEJ | E-MAIL
Dyspozytura
Forum
Galeria
Linkownia
Słownik
Technika
STRONY DZIAŁU
Tabor trakcyjny
Tabor wagonowy
Pociągi
Infrastruktura
Urządzenia
Impresjonalia

Stałym elementem krajobrazu kolejowych szlaków i stacji towaro- wych, jest mnogość otaczającej go dziewiczej przyrody. Drogi ko- lejowe zlokalizowane są zwykle w odludnych i niezagospodarowa- nych terenach, lub dzielnicach typowo przemysłowych. Ma to ogromne znaczenie socjologiczne i ekologiczne. Drogi kolejowe (w przeciwieństwie do szlaków samochodowych) - nie zakłócają spo- koju w pobliżu siedzib ludzkich, a emitowane przez nie do atmo- sfery spaliny i hałas, nie są uciążliwe dla środowisk społecznych. Kolejowe szlaki komunikacyjne nie integrują środowisk związanych bezpośrednio z transportem, ze środowiskami lokalnymi - a co za tym idzie nie wywołują konfliktów społecznych, ich infrastruktura nie narusza specyfiki lokalnych dóbr cywilizacyjnych i kulturowych. Samo odziaływanie na środowisko naturalne, jest ograniczone w o wiele większym stopniu - poja- zdy samochodowe poruszają się w ciągłym, uregulowanym rytmie, przecinając w sposób trawały określony ekosystem, co prowadzi do poważnych zmian środowiskowych w dłuższym okresie cza- su. Natomiast potok pociągów - jest zjawiskiem cyklicznym, w którym okres bezruchu (w odnie- sieniu do określonego statycznego punktu) jest wielokrotnie większy niż czas inwazji - przy czym budowa toru ma charakter zbliżony do tworów natury (przez co nie odstrasza zwierząt, nie unie- możliwia im przekraczania toru), ponadto jest wielokrotnie węższy od szosy, której przepustowość jest dużo mniejsza.

Każdy poruszający się pojazd (grupa pojazdów) szynowy, przed wykonaniem jakichkolwiek jazd – musi zostać osygnalizowany sto- sownie do rodzaju pracy, którą ma wykonywać. Sygnały na tabo- rze odróżniają pociągi, od składów manewrowych, informują o kie- runku przemieszczania się i zamiarach maszynisty obsługującego dany pojazd. Szczególnym rodzajem sygnału – jest sygnał końca pociągu, który uzupełniają obostrzenia prawne - w postaci ko- nieczności dokonania wpisu, zawierającego numer ostatniego wa- gonu, do karty próby hamulca. Jest to powodowane ryzykiem ro- zerwania pociągu, podczas jazdy po szlaku. Wszystkie nastawnie, posterunki dróżników, itp. - są jednocześnie miejscami sygnało- wymi, tzn.; jego obsada ma obowiązek obserwować przejeżdża- jący pociąg pod kątem: obecności ostatniego wagonu w składzie, obecności obudwu tarcz zderzakowych na ostatnim wagonie, oraz (dodatkowo) sprawnej pracy układów biegowych wszystkich wago- nów w składzie (dym, ogień, iskry, itp.). Aby po pociągu przybyłym do stacji, mógł zostać wyprawiony kolejny pociąg - dyżurny ruchu stacji, do której pociąg wjechał, musi zgłosić dyżurnemu ruchu stacji poprzedniej przybycie pociągu, określając jednoznacznie, że "pociąg przybył w całości". W stacjach, w których znajduje się tylko jedna nastawnia - stosuje się obserwację przy użyciu ka- mer, lub specjalnie tworzonych miejsc sygnałowych, nie pełniących rzadnej innej funkcji. Pomocą w tych czynnościach są stosowane powszechnie urządzenia sterowania ruchem kolejowym, wypo- sażone w sygnalizację zwrotną zajętości toru.

Podstawowymi zadaniami transportu szynowego, są przewozy ma- sowe - czyli przesyłki całopociągowe, o masie netto kilku tysięcy ton (np.; węgiel, kamień, żwir, piasek, paliwa lekkie, stal). Trans- port tak wielkich przesyłek, jest niezwykle kłopotliwy, kolej - dzię- ki swojej specyfice - umożliwia zamknięcie dużej ilości towaru, w stosunkowo niewielkiej przestrzeni ładunkowej, poruszającej się w jednym - zwartym ciągu transportowym, nie powodującej długo- trwałego wyłączenia ciągu komunikacyjnego, z innych zadań prze- wozowych. Ma to kolosalne znaczenie w terenach wysoko zurbani- zowanych, ograniczających swobodę komunikacyjną, przez pozos- tawienie do tego celu - niewielkich przestrzeni transportowych i spedycyjnych, skupienie dużej ilości innych środków transportu na stosunkowo niewielkiej przestrzeni. Podobne problemy przedsta- wia transport przesyłek w dużych partiach, w odniesieniu do trans- portu na duże odległości, gdzie szczególnie istotne jest - aby zes- pół środków transportu, stanowił strukturę jak najbardziej zwartą - łatwą w zarządzaniu i zabezpieczeniu, powodującą jak najmniej- sze zakłócenia, w prowadzeniu ruchu po ciągach komunikacyjnych, o sprzecznych przebiegach. Dla porównania - dostawy, dla dużej elektrowni węglowej, zamkniętej w strukturach miejskich (przedmieść, dzielnic przemysłowych), przy użyciu wyłącznie pojazdów samochodowych - byłoby w stanie zaspokoić nie więcej niż 40-45 [%] zapotrzebowania w paliwo, i wiązało by się z codziennym przejazdem przez miasto - kilkuset samochodów ciężarowych, do obsługi których - konieczne byłoby zbudowanie terminalu, przekraczającego 5-krotnie rozmiary typowej bocznicy kolejowej.

TOMASZ SAMBORSKI © 2001-2002