Z powrotem: DsMB

    Koleją z Krakowa do Pragi i z powrotem

    30.04. - 04.05.1999

    W niniejszym opisie skoncentruję się na kolejowej stronie wycieczki, którą odbyłem w długi majowy łykend. O samej Pradze nie będę pisał, bo każdy może pojechać i sam zobaczyć - polecam!

    Żeby mieć jak najwięcej pieniędzy do wydania w tym pięknym mieście, trzeba jak najmniej wydać na podróż. Jak to zrobić? Cóż, najgłupszą rzeczą byłoby kupienie biletu z Krakowa do Pragi i z powrotem, w kasie międzynarodowej. Podobno kosztuje to ok. 300 zł. Ciągle taniej niż samolot lub taksówka, ale chyba nie o to chodzi.

    Lepiej tak, jak ja to zrobiłem. Ale może najpierw rozkład jazdy (może się zmienić po 31 maja 1999):

    TAM:

     Kraków		21:59			
     Praga		~6:30 (?)
    
    

    Jest to pociąg nr 207, bezpośredni. Prowadzi 3 wagony z Krakowa do Pragi, z czego tylko jeden z miejscami do siedzenia. Pozostałe 2 są dla podróżujących w pozycji horyzontalnej. Z Krakowa jedziemy przez Trzebinię i Oświęcim. Granicę przekracza się na odcinku Zebrzydowice (PL) - Petrovice (CZ). W Petrovicach jest kilkadziesiąt minut postoju na zmianę lokomotywy z EP06 na czeską i doczepienie jakichś innych wagonów z Polski (chyba z Warszawy, ale nie jestem pewien).

    Bilety:

    1) Z Krakowa do Zebrzydowic na pociąg pospieszny. Do kupienia w normalnej kasie. Jeśli jest akurat piątek lub sobota, to wycieczkowy - 20% taniej. W najgorszym wypadku kosztuje 16,64 zł (bez zniżki, nie wycieczkowy). Albo można nic nie płacić - jak się ma sieciówkę, tak jak ja :-)

    1A) Jeśli jest akurat najdłuższy weekend w tym miesiącu i spodziewamy się, że wielu ludzi wpadnie na ten sam genialny pomysł i pojedzie do Pragi tym samym pociągiem, można wykorzystać jedyną w swoim rodzaju okazję, jaką stwarza nam PKP oferując możliwość fakultatywnej rezerwacji miejsc w rzeczonym pociągu i wraz z wyżej wymienionym biletem nabyć miejscówkę na trasie Kraków - Zebrzydowice. Mało prawdopodobne, acz możliwe jest, że ktoś będzie miał miejscówkę od Zebrzydowic i trzeba będzie ustąpić mu miejsca. Ta dodatkowa atrakcja kosztuje 7 zł, chyba, że ktoś ma sieciówkę - wtedy miejscówkę dostaje się za darmo.

    2) Bilet Zebrzydowice - Petrovice, kupiony w kasie międzynarodowej w Krakowie za 7,56 zł. Przepłaciłem, bo można było kupić powrotny ze zniżką 70% za 4,54 zł (tak, taniej niż w jedną stronę, a co?), ale kobita w kasie ani się o tym nie zająknęła, a ja dowiedziałem się o takiej możliwości dopiero w pociągu, czyli trochę za późno.

    3) Bilet Petrovice - Praga można kupić u czeskiej konduktorki, która pojawia się w pociągu kiedy ten stoi na stacji Petrovice. Kosztuje to 200,- CK plus dopłata za wypisanie w pociągu: 10,- CZK. Można też wysiąść i kupić bilet w kasie, już bez dopłaty. Nie należy panikować, kiedy pociąg ruszy, choć do odjazdu ma jeszcze kawał czasu. Po prostu w trakcie tego postoju przetaczają go na inny tor. Uwaga: dopłata 10,- CZK dotyczy tylko biletów od czeskiej stacji do innej czeskiej stacji. Jeśli bilet jest od granicy (bo na przykład nie kupiliście biletu nr 2)) dopłata wynosi 100,- CZK.

    Biletów 1), 1A) i 2) nikt nam nie sprawdzał. Może nie trzeba było ich kupować?

    W PRADZE:

    Polecam noclegi w hotelu ESTEC - tanio, skromnie i wygodnie. Możliwość rezerwacji e-mailem. Tylko 300,- CZK za noc od osoby.

    Polecam zakup 3-dniowego biletu na komunikację miejską (metro, autobusy i tramwaje) za 180,- CZK

    Polecam też wycieczkę, oczywiście pociągiem, do zamku Karlstejn. Pociągi co godzinę ze stacji Praha Smihov (kierunek Beroun, Pilzno (Plzen)), bilet powrotny (zpatecni) kosztuje 40,- CZK i wygląda tak:

    bilet powrotny Praha Smichov - Karlstejn

    Polecam również pizzę "Dabelska" (znaczy to "Anielska" :) za 106,- CZK w pizzerii Modra Zahrada, na rogu ulic Paryskiej i Szerokiej. W Pradze.

    Z POWROTEM:

    Można wracać tym samym nocnym pociągiem i drugi raz zachwycać się czeskimi krajobrazami oświetlonymi jedynie księżycem w pełni, o ile akurat jest pełnia i nie ma chmur i uda się nie zasnąć na komfortowych, obitych skajem siedzeniach ośmioosobowego przedziału 2-giej klasy. Można też podróżować przy świetle dziennym, niestety (?) trzeba się wtedy przesiadać.
                           P       O         Pociąg
    Praga                          8:52      IC 121 Koszyczan
    Czeski Cieszyn         14:16   15:28     D 330 Olza
    Cieszyn                        15:34
    Katowice               17:16   17:30     4336 
    Kraków                 19:00
    

    Z powrotem nie trzeba już tak kombinować z biletami, o ile nie minęło nam jeszcze 26 wiosen. Na dworcu Praha Hlavni Nadrazi (czyli Praga Gł.) jest kasa Wasteels (za zielonymi drzwiami, na wyższym z dwu poziomów dworca). Bilet do Krakowa przez Cieszyn, Goleszów i Katowice kosztuje tam 338,- CZK. Przez Petrovice/Zebrzydowice, bez przesiadki, jakieś 20,- CZK taniej. Jeśli komuś minęło już te 26 zim, to kupuje za 200,- CZK bilet do Czeskiego Cieszyna, który wygląda tak (bilet, nie Czeski Cieszyn):

    bilet Praga - Czeski Cieszyn

    a jak już tam dotrze, granicę przekracza na butach, po czym udaje się na stację PKP Cieszyn Główny i kupuje sobie bilet do Krakowa za złotówki, bo wszystkie korony i tak wydał na alkohol. Albo, jeśli był przewidujący i przed wyjazdem zakupił był w Polsce bilet Cieszyn - Kraków p. Katowice (lub jeśli ma sieciówkę:-), kupuje za 10,- CZK bilet z Cieszyna Czeskiego do polskiego i przejeżdża granicę pociągiem. Aha, niezależnie od tego, ile komu minęło jesieni, trzeba kupić miejscówkę na pociąg IC z Pragi do Czeskiego Cieszyna, która wygląda tak:

    miejscówka Praga - Czeski Cieszyn z dopłatą do IC

    Kosztuje tylko 60,- CZK, być może dlatego, że nie serwują w tym pociągu "darmowego" poczęstunku, za to wagony są bardzo nowoczesne, czyste i pastelowo kolorowe. Do wyboru: bezprzedziałówki i tradycyjne, 6 osobowe przedziałówki (2 klasa!). Przypominają trochę niemieckie IC, tylko ta różnica w cenie... Jest to międzynarodowy (bo do Koszyc na Słowacji) IC Koszyczan, pociąg długi (chyba 10 wagonów) i niezatłoczony. Ciągnęła go tego dnia (4 maja) następująca lokomotywa:

    lokomotywa 150 003-2 z pociągiem IC 121 przed odjazdem ze stacji Praha Hl. N., 4 maja 1999

    Na stacji w Pradze widziałem tego poranka jeszcze kilka innych lokomotyw, między innymi elektryczną manewrówkę typu 111:

    lokomotywa 111 020-4 na stacji Praha Hl. N., 4 maja 1999

    i świeżo umytą 363-kę:

    lokomotywa 363 061-3 na stacji Praha Hl. N., 4 maja 1999

    Na trasie do Czeskiego Cieszyna podstawowym akcentem kolorystycznym są żółte pola rzepaku rozciągające się jak okiem sięgnąć - czyli niedaleko, bo teren pofałdowany. Najładniejszy widokowo jest odcinek przed stacją Czeska Trebowa, gdzie linia biegnie doliną rzeki Orlicy. Konduktor przechodzi przez pociąg kilka razy, ale bilety sprawdza tylko raz. Cóż, w Polsce, na podobnej długości trasie Kraków - Wrocław bilety kontrolowano mi trzykrotnie. Pociąg jest patrolowany nie tylko przez konduktora, ale i przez policjantów. Cały czas łażą tam i z powrotem - i to mi się podoba.

    W Czeskim Cieszynie jest dość czasu na zakupy (piwo, oczywiście bezalkoholowe ;) i na zjedzenie ostatnich knedliczków w tej podróży w dworcowym barze samoobsługowym. Jedzonko pyszne, ceny niskie. A w dworcowej informacji jest do kupienia (zapomnialem za ile, ale w sumie ok. 80,- CZK) świetna mapa czeskiej sieci kolejowej i duży folder pod obiecującym tytułem "Prehled nostalgickych jizd v Ceske republice". Kupiłem! Teraz na przejażdżki parowozami będę jeździł na Czechy, bo taniej i śmieszniej.

    Z Czeskiego Cieszyna do Katowic jedziemy polskim pociągiem pospiesznym Olza. Na odcinku Cieszyn - Goleszów osiąga on oszałamiającą prędkość 15 km/h. Chyba jest to najmniej pospieszny pociąg pospieszny na PKP. Za to później, tak od Pszczyny, rzeczywiście daje czadu!

    A z Katowic do Krakowa jedzie się tak:

    - Panie, jaki to pociąg? 
    - Niebieski. 
    - A dokąd?
    - Do połowy.

    Podsumowanie:

    Koszt przejazdu tam i z powrotem dla młodzieży pracującej (tzn. wiek<26 lat i brak zniżek) wyjazd w piątek lub sobotę:
    PLN:  13,31 Kraków - Zebrzydowice
           4,54 Zebrzydowice - Petrovice
          -----
          17,85 PLN
    
    CZK: 210,00 Petrovice - Praga
         338,00 Praga - Kraków
          60,00 miejscówka z dopłatą IC Praga - Czeski Cieszyn
        -------
         608,00 CZK
    
    Razem 90,81 zł, licząc po kursie 100 CZK = 12 PLN.

    Jeśli ktoś do tego miejsca doczytał, zdaje sobie zapewne sprawę, że piszący te słowa sam by na to wszystko nie wpadł. W istocie, do opracowania planu wycieczki posłużyły mi źródła ogólnie dostępne, a mianowicie moja ulubiona grupa dyskusyjna pl.misc.kolej oraz internetowy rozkład jazdy kolei krajowych i zagranicznych znany szerzej jako Hafas.


    Tekst i zdjęcia: © Marcin Bajer 1999
    Bilety CD: © Ceske Drahy 1999