GALERIE
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
 

W miarę obiektywny poradnik fotoamatora kolejowego

Po co chłopu stojak

    Statywy dzielą się z grubsza na 3 rodzaje:
  • rkm: statyw 1-nożny - lekki, wygodny, jako podpórka dla aparatu trzymanego w rękach
  • ckm: statyw 3-nożny - cięższy, trudno się rozstawia na nierównym gruncie, musi być wyposażony w głowicę o 3 stopniach swobody, ale za to możemy robić zdjęcia nocne (o tym za chwilę)
  • wkm: statyw 3-nożny do kamer fotograficznych - mocarny statyw który się nie ugina pod ciężarem wielkiego kalibru, i nie skrzypi przy obracaniu głowicy
Uwaga - odradzam opierania aparatu o poręcz mostu/kładki - takie konstrukcje drżą/trzęsą się!
    Statyw przydaje się:
  • aby uniknąć poruszenia aparatu (zwłaszcza przy robieniu dłuższym obiektywem) - wygodny jest w tym celu statyw rkm;
  • aby robić zdjęcia w nocy konieczny jest statyw ckm (patrz nasepny rozdział);
  • aby zrobić sobie samemu zdjęcie samowyzwalaczem - również potrzebny jest trójnóg;
  • aby nakręcić porządny film video - stabilizatory wbudowane w droższe kamery i tak niewiele pomagają.
Jak widać, porządany jest statyw typu ckm, a jeśli mamy kamere, wkm. Jeśli mamy ZOOMa, a nasze plecy i portfel wytrzymają, warto sprawić też sobie teleskopowy statyw rkm.
W przypadku kamery bardzo wskazane jest aby statyw miał tzw. wasserwagę czyli hydrauliczno-pneumatyczny indykator ustawnienia poziomego (no wiecie, taka rurka z banieczką ;-)
W przeciwnym razie podczas obrotu kamery będziemy mieli piękne ujęcia a'la Kopernik (który ruszył Ziemię)

Jednak najczęstszym zastosowaniem klasycznego trójnoga są zdjęcia nocne.

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< Wstecz - Na górę - Strona główna działu - Dalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.