GALERIE
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
 

W miarę obiektywny poradnik fotoamatora kolejowego

O pólnocy ze dwa razy i nad ranem jeszcze raz...

Nie muszę chyba wyjaśniać, że robienie zdjęć lampą błyskową panoramy stacji w nocy nie ma sensu. Lampa błyskowa jest w przybliżeniu punktowym źródłem światła, więc natężenie tego światła maleje z kwadratem odległości. Jedyne sensowne zastosowanie lampy to oświetlanie w nocy lub doświetlanie w dzień wnętrza kabiny, wagonu itp.
Natomiast zdjęcia nocne należy robić ze statywu, dobierając długi czas naświetlania.
Jak długi?
To już kwestia praktyki, tabelka naświetlań nic tu nie pomoże, a światłomierz zbałamuci (między innymi ze względu na efekt Schwarzschilda który polega na mniejszeniu się czułoœci filmu podczas długich ekspozycji). Czas ekspozycji, w zależności od oświetlenia (intensywne lampy sodowe, lampy rtęciowe, żarówki, księżyc), oscyluje w granicach od kilku lub kilkunastu sekund do kilku lub kilkunastu minut. Oczywiście im czulszy film i większa przesłona, tym czas może być krótszy (a ziarno większe...).
Dym z parowozu będzie niestety uśredniony w postaci nieostrej kity. Oczywiście wszystkie inne obiekty ruchome zostaną rozmyte, przy dłuższym czasie naświetlania nie będzie ich widać, za wyjątkiem silnie świecących obiektów (np. lamp), które utworzą świetlisty szlak.
Nie otwierajmy przysłony zbyt wiele, należy bardzo uważać na odblaski - silne światło pobliskiej lampy wpadające wprost na soczewkę obiektywu może popsuć całe zdjęcie. Podobny problem jest ze słońcem, z tym że słońce mamy jedno, a lamp wiele. W dodatku odblaski od słońca mogą wypaść na niebie i nie być przez to widoczne, a odblaski od lamp w nocy są widoczne zawsze :-(

    Różne wskazówki:
  • do wyzwalania aparatu używać należy wężyka, nie dotykać aparatu rękami w czase ekspozycji. Niestety niektóre aparaty mają twarde lustro i się trzęsą przy ich wyzwalaniu. Można sobie radzić w ten sposób, że przysłaniamy obiektyw kapturkiem (nie wciskamy na obiektyw!) podczas wyzwalania.
  • Jeśli aparat ma mechanizm blokowania migawki (np. Zenith), można nie używać węzyka, tylko zrobić opisywany powyżej chwyt z zasłanianiem obiektywu deklem (kapturkiem) na czas manipulacji migawką.
  • Jeśli nie życzymy sobie smugi np. od przejeżdżającego pociągu lub lampy przechodzącego rewidenta (patrz niżej), też możemy zakryć na chwilę obiektyw i kontynuować ekspozycję później. Ale istnieje ryzyko poruszenia aparatu i wtedy będziemy mieli pijacki zwid :)
  • Oku ludzkiemu często wydaje się, że rano jest już jasno. Mam pare takich fajnych zdjęć typu czarny slajd z dwoma zółtymi kropkami reflektorów TKt48. Trzeba przyjąć, że tak długo, jak długo widać na słupie blask lampy rtęciowej, trzeba stawiać statyw. światłomierz pomoże wam w wykryciu oszustwa akomodacji oka.

Przykładowe zdjęcia nocne (będzie ich więcej). 8/10s oznacza przesłonę 8 i czas 10 sekund.

fronton stacji Haydarpaszy
Zenith
Odbitka ze slajdu UT 21 (100 ASA)
8/10s
Budynek oświetlony silnymi reflektorami. Na dole dla porównania widać siłę świecenia lamp ogrodowych, a po lewej stronie lampek choinkowych :)

stacja mazutowa w nocy
Zenith
parametry dopiszę jak znajdę
Rtęciowe lampy wyładowcze mają widmo prążkowe a nie ciągłe jak światło słoneczne lub żarowe, i błony reagują na to inaczej niż oko ludzkie (stąd zielonkawo-niebieskie zabarwienie)
Odblask u dołu po lewej stronie pochodzi od lampy po prawej u góry.

Bialystok by night
Zenith
Kodak Gold 400 16/20s
Zwiększenie przysłony pomaga w zmniejszeniu odblasków (niebieskie plamki nad lampami).
Przed rozpoczęciem ekspozycji z kładki dla pieszych należy się upewnić że nie będzie się trzęsła wskutek przejazdu pocišgu lub tupotu podróżnych.

Brodnica, SN61-524
Zenith
Fuji 100
8/20s
Sześciokątna żółtawa plama to znowu odblask na soczewce od jaskrawych lamp sodowych.
Porównaj odcień nieba na tym zdjęciu i na następnym o 2x dłuższej ekspozycji.

Brodnica, odj. 4.12 do Laskowic
Zenith
Fuji 100
8/40s
Na tym zdjęciu widoczna jest różnica pomiędzy natężeniem i kolorem światła lamp rtęciowych i sodowych.
Mimo znacznej odległości odblaski na soczewkach nadal brużdżą :-(

Nova Zagora o brzasku
Practica
Fuji 400
5.6/2s
Zdjęcie o poranku, jednak trzeba je jeszcze robić ze statywu. Widać rozmazane postacie ludzi i latarkę rewidenta :)
To niebieskie coś przy zwrotniku, to jest odblask lamp na warstwie przeciwodblaskowej (która jednak jest lepszej jakości, niż w Zenicie)

Restoran
Practica
Fuji 400
5.6/125

Lampa błyskowa jest przydatna do oświetlania w nocy lub doświetlania w dzień wnętrz taboru lub budynków.


 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< Wstecz - Na górę - Strona główna działu - Dalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.