EUROSTAR
 Eurostar jest międzynarodowym super szybkim pociągiem ,łączącym Paryż z Londynem i Brukselą . Eurostar rozwija prędkość 300 km/h.Eurostar jedzie wykorzystując tory kolei brytyjskich BRITISH RAIL , kolei francuskich SNCF a także belgijskich kolei SNCB. Eurostar wiązał swoje powstanie z Tunelem pod Kanałem La Mannche . Dzieki tunelowi można było stworzyć  sieć kolejową pomiędzy Francją a Wielką Brytanią.BR i SNCF zgodziły sie sponsorować projekt tunelu .Później przyłączyła sie Belgia i projekt super szybkiej kolei TRANS MANCHE SUPER TRAINS PROJECT był gotowy już w 1987 roku. Jako technologii przewodniej użyto technologie pociągów TGV. Stworzenie pociągu dostosowanego do trzech różnych systemów kolejowych było ciężkim zadaniem i przypadło GEC-Alsthom .W grudniu 1989 złożono zamówienie na 30 składów pociagów Eurostar,  a potem jeszcze na dalszych 8.Uroczyste otwarcie linii super szybkiej kolei EUROSTAR przypadło na 14 listopada 1994 roku.



DANE TECHNICZNE POCIĄGU EUROSTAR:

Predkość max.:300 km/h (186 mph)
Typ silnika: 12 3-fazowy silnik asynchroniczny o mocy calkowitej  12200 kW (16300 KM)
Zaopatrywanie prądu: 25kV 50Hz AC, 3kV DC, 750V DC
Liczba wagonów: 18
Liczba miejsc: 794
 

Długość: 393.72 m (1291' 8")
Wysokość koła: 0.92 m (36")
Waga pustego składu: 752,400 kg
waga dopuszczalna: 816,000 kg
 

 
MOC  całkowita:
przy 25 kV 50 Hz: 12200 kW (16400 KM)

przy kV DC: 5700 kW (7640 KM)
przy 750 V DC : 3400 kW (4560 KM)


KOSZTY EUROSTARA

210 million FF (1988) W przybliżeniu za jedno miejsce zapłacono 40,000 USD ,porównujac koszt miejsca w samolocie to  250,000USD
 




Eurostar może jeździć w dwóch postaciach długiej 18 wagonów w takiej postaci jeździ 31 pociagów ,natomiast krótka ciagnie 14  wagonów ,taki układ ma 7 jednostek. Krótsze składy obsługuja stacje położone na południe od Londynu ze wzgledu na to iż  perony nie są dostosowane do obsługi dłuższych 18 wagonowych jednostek.Przykładem może byc Glasgow.
 
Skład 18 wagonowy to:794 miejsca siedzące, 210  w pierwszej klasie, 584 w drugiej klasie oraz 52


Skład pociągu jest podzielony ze wzgledów bezpieczeństwa na dwie symetryczne połówki. Są one połaczone nie przegubowo poprzez automatyczne łacze. Pozwala to  pociągowi na podzielenie się jednostki w ciagu dwóch minut jesli zaszła by potrzeba akcji ratunkowej w tunelu. Taka operacja może być wykonywana w trzech różnych miejscach .W przypadku gdy interwencja zewnętrzna jest  niewymagana procedura łamania pociagu może być koordynowana z środka pociagu. Wszędzie gdzie było możliwe zastosowano ognioodporne tworzywa,drzwi, podłogi oraz przedziały są przez 30 minut odporne na działanie ognia. (drzwi ognioodporne miedzy wagonami sa zamknięte tylko podczas przejazdu  przez tunel).
Gdyby nastapiła awaria i pociag musiałby pozostać sam  w tunelu jest mozliwość podłączenia kompatybilnej lokomotywy  Dieslowskiej ze składem pociagu Eurostar i zapewnienie dalszego połaczenia.
W tunelu Channel prędkość Eurostara jest redukowana do 160 km/h .
Różnica miedzy typowym TGV a Eurostarem wynika z zastosowania w tym drugim asynchronicznego napędu  tkz. AC drive,dotychczas w TGV używano synchronicznego.
Eurostar posiada 12 (1020 kW) silników.Osiem z nich ma swoje lokum w jednostce napędzajacej następne  cztery  pozostają w częściach R1 i R18 zaopatrując sąsiednie jednostki napędowe.Każda jednostka napędowa wyposażona została w dwa pantografy. Pierwszy odpowiedni do dużych prędkości i napięcia 25 kV AC,natomiast drugi przystosowany do pobierania prądu poniżej 3kV w Belgii.

Do napiecia 750 V (standart w GB) Eurostar ma trzeci z koleji pantograf w liczbie 12 ,które znajduja sie z każdej strony jednostek napedowych.

Planowano, aby   podnoszono je  na lokomotywie zamiast na wagonach gdyż pozwalało by to utrzymać stałą wysokość.


Tlumaczenie z
 Railway Magazine, Eurostar Special,La Vie du Rail
JAKUB LASKOWSKI.


 
Back to the top
Powrót do strony TGV
Powrót do strony głównej