System francuski TGV stanowi sieć najszybszych połączeń kolejowych
na świecie.
Wyrózniamy następujące odcinki linii szybkiego ruchu :
- Sud-Est (1981)
- Atlantique (1989)
- Sud-Quest
- Nord
Najnowsza wersja pociągu zespołowego TGV Nord może być zasilana trzema rodzajami prądu w tym 3kV prądu stałego.Skład ten używany jest przez koleje francuskie SNCF w relacji Paryż-Amsterdam (uruchamiając 3 pary połączeń na dobę).Pierwszy odcinek tej trasy z Paryża do Lille przebiega po nowej linii szybkiego ruchu gdzie TGV uzyskuje prędkość 300 km/h.
Masa[t]-386
Długość składu[m]-200,19
Szerokość toru[mm]-1435
Liczba członów-10 w tym motorowych -2
Napięcie zasilania[V]
-prąd stały - 1500/3000
-prąd zmienny-25000
Prędkość max.
-przy zasilaniu 1500/3000 V -220 km/h
-przy zasilaniu 25000V 50 Hz -300 km/h
Moc ciągła-
-przy zasilaniu 1500/3000V -3700 kW
-przy zasilaniu 25000V 50 Hz -8800kW
W pociągu TGV znajduje sie 120 miejsc w pierwszej klasie oraz 257 miejsc w drugiej klasie.
Technikę pociagów TGV wykorzystano przy tworzeniu superszybkiego pociągu EUROSTAR .
|