TGV


System francuski TGV stanowi sieć najszybszych połączeń kolejowych na świecie.
Wyrózniamy następujące odcinki linii szybkiego ruchu :

- Sud-Est (1981)
- Atlantique (1989)
- Sud-Quest
- Nord

 Najnowsza wersja pociągu zespołowego TGV Nord  może być zasilana trzema rodzajami prądu w tym 3kV prądu stałego.Skład ten używany jest przez koleje francuskie SNCF w relacji Paryż-Amsterdam (uruchamiając 3 pary połączeń na dobę).Pierwszy odcinek tej trasy z Paryża do Lille przebiega po nowej linii szybkiego ruchu gdzie TGV uzyskuje prędkość 300 km/h.



Podstawowe dane techniczne TGV:

Masa[t]-386
Długość składu[m]-200,19
Szerokość toru[mm]-1435
Liczba członów-10 w tym motorowych -2
Napięcie zasilania[V]
   -prąd stały - 1500/3000
   -prąd zmienny-25000
Prędkość max.
 -przy zasilaniu 1500/3000 V -220 km/h
 -przy zasilaniu 25000V 50 Hz -300 km/h

Moc ciągła-
  -przy zasilaniu 1500/3000V -3700 kW
  -przy zasilaniu 25000V 50 Hz -8800kW

W pociągu TGV znajduje sie 120 miejsc w pierwszej klasie oraz 257 miejsc w drugiej klasie.

Technikę pociagów TGV wykorzystano przy tworzeniu superszybkiego pociągu  EUROSTAR .



 
 
Powrót do strony głównej