Polskie Szybkie Pociągi

  Obecnie najszybszymi lokomotywami jeżdżącymi po polskich torach są EU11 i EU43. Od dłuższego czasu lokomotywy te przechodzą szereg testów na liniach PKP i na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Temu służy również odcinek CMK od Psar do Zawiercia, gdzie prędkość drogowa wynosi 200km/h, ale niestety rozkładowe pociągi jadą tylko 160km/h.
 Podobno jak głoszą ostatnie pogłoski pod koniec sierpnia na stan PKP miało wejść kilka egzemplarzy EU11, a wiec nareszcie z pociągami planowymi, tak ale na razie i tak tylko 160 km/h.
  Z przyczym finansowych wstrzymano zakup dwusystemowych lokomotyw EU43(bliźniacza do EU11) do obsługi pociągów po E20 relacji Warszawa-Berlin.

DANE TECHNICZNE lokomotyw EU11(EU43):

Masa[t]-82
Długość[m]-19,4
Moc ciągła[kW]-6000
Predkość max.[km/h]-220
Max. siła rozruchu[kN]-280

Dokładniejsze dane możesz znaleść tutaj. Lokomotywa EU11 jest prawie identyczna, różnią się drobnymi szczegółami wygłądu, oraz tym że EU43 jest lokomotywa dwusystemową( 3000V prądu stałego i 15KV prądu zmiennego).

  Lokomotywa może prowadzić pociągi pasażerskie o masie 600 t z predkością
200 km/h, a o masie 800 t -160 km/h.

  Lokomotywa będzie ciągnać  nowe wagony Z1 dostosowane do prędkości 200 km/h.
Stosowane przez koleje europejskie ,mają dlugosć 26,4 m ,wyposażone w klimatyzację ,hamulce szynowe i powietrzne,
zamknięty układ WC , nie otwierane okna oraz z odchylno przesuwne drzwi,blokowane przy prędkości 5 km/h.
Masa wagonu to 48 t.
 
 


 Wagony Z1                                          zdj.: Maciej Michałowicz



 
 
 
Powrót do strony Polskie Koleje Państwowe
Powrót do strony głównej