Obecnie najszybszymi lokomotywami
jeżdżącymi po polskich torach są EU11 i EU43. Od dłuższego czasu lokomotywy
te przechodzą szereg testów na liniach PKP i na torze doświadczalnym w
Żmigrodzie. Temu służy również odcinek CMK od Psar do Zawiercia, gdzie
prędkość drogowa wynosi 200km/h, ale niestety rozkładowe pociągi jadą tylko
160km/h.
Podobno jak głoszą ostatnie pogłoski
pod koniec sierpnia na stan PKP miało wejść kilka egzemplarzy EU11, a wiec
nareszcie z pociągami planowymi, tak ale na razie i tak tylko 160 km/h.
Z przyczym finansowych wstrzymano
zakup dwusystemowych lokomotyw EU43(bliźniacza do EU11) do obsługi pociągów
po E20 relacji Warszawa-Berlin.
DANE TECHNICZNE lokomotyw EU11(EU43):
Masa[t]-82
Długość[m]-19,4
Moc ciągła[kW]-6000
Predkość max.[km/h]-220
Max. siła rozruchu[kN]-280
Dokładniejsze dane możesz znaleść tutaj. Lokomotywa EU11 jest prawie identyczna, różnią się drobnymi szczegółami wygłądu, oraz tym że EU43 jest lokomotywa dwusystemową( 3000V prądu stałego i 15KV prądu zmiennego).
Lokomotywa może prowadzić pociągi
pasażerskie o masie 600 t z predkością
200 km/h, a o masie 800 t -160 km/h.
Lokomotywa będzie ciągnać nowe
wagony Z1 dostosowane do prędkości 200 km/h.
Stosowane przez koleje europejskie ,mają
dlugosć 26,4 m ,wyposażone w klimatyzację ,hamulce szynowe i powietrzne,
zamknięty układ WC , nie otwierane okna
oraz z odchylno przesuwne drzwi,blokowane przy prędkości 5 km/h.
Masa wagonu to 48 t.
Wagony Z1
zdj.: Maciej Michałowicz
|
|