Lokomotywy towarowe:
- ET21
- ET22
- ET40
EP01 - Pierwsza polska lokomotywa
elektryczna, używana w węźle warszawskim od 1937 do przeciągania pociągów
dalekobieżnych po zelektryfikowanej linii średnicowej (między Warszawa
Zachodnią a Wschodnią. Moc lokomotywy
1352 kW., prędkość maksymalna 110 km/h. Obecnie
nie eksplatowana.
Wykonana w Polsce lokomotywa EL.103 (EP01). Zdjęcie pochodzi
z publikacji
Edwarda Pokropińskiego "Pierwsza lokomotywa elektryczna
PKP EL. 100
(EP01)" wydanej przez EMI-PRESS.
EP03 -W roku 1946 w wyniku porozumienia
ze szwedzkim koncernem Svenska Elektriska AB(ASEA) dostarczono 8
lokomotyw o układzie BoBo,przeznaczonych do pracy na liniach Warszawskiego
Węzła Kolejowego . Początkowe oznaczenie lokomotywy E 150 zmieniono później
na EP03. Eksploatowano je w latach 1951 - 1970. Lokomotywy te posiadały
zwarte ,całkowicie spawane pudło. Lokomotywa miała rozruch oporowy. Głowny
obwód zabezpieczony był wyłacznikiem szybkim. Przełączanie grup silników
i załączanie oporów odbywało się za pomocą indywidualnych styczników
elektropneumatycznych. Sprężonego powietrza dostarczały dwie spręzarki,
a chłodzenie silników zapewniały dwa wentylatory.
Lokomotywy wyposażono w hamulec
pneumatyczny sytemu Westinghouse'a.
Wyposażenie elektryczne zostało wykonane w zakładach
w Westeras , a częsć mechaniczną i montaż w zakładach ASEA w Falun.
DANE TECHNICZNE lokomotywy elektrycznej EP03
Masa służbowa - 81,2 tony
Nacisk na os - 20,3 tony
Moc ciągła - 1 620 kW
Moc godzinna - 1 800 kW
Średnica kół - 1220 mm
EU06 - tak oznaczone są elektrowozy, oryginalne wyprodukowane w Anglii w latach 60-dziesiątych (1961-1965), których to licencyjną produkcję podjęto w Polsce(wyprodukowane w Polsce lokomotywy oznaczone są jako EU07).
DANE TECHNICZNE lokomotywy elektrycznej EU06
Układ osi - BoBo
Długość całkowita - 15915 mm
Największa szerokość - 3038 mm
Największa wysokość
od główki szyny - 4343 mm
Rozstaw osi wózka - 3050 mm
Rozstaw osi skrajnych lok. -11600 mm
Rozstaw czopów skrętu - 8550 mm
Masa służbowa lokomotywy - 80 000 kG (80 ton)
Nacisk zestawu kołowego na tor - 20 000kG
Średnica kół - 1250 mm
Typ silników trakcyjnych - EE541A
Moc godzinna - 2080 kW
Moc ciągła - 2000 kW
Przełożenie przekładni głównej - 79:18
Prędkość konstrukcyjna - 125 km/h
EU07
EU07 - to 4-osiowy elektrowóz o
mocy ciągłej 2000 kW i prędkości 125 km/h. Lokomotywa ma długość
15,915 m, i masę ok. 80 ton (Dokładniejsze dane
techniczne Patrz EU06). Lokomotywy serii EU07 produkowane były na licencji
angielskiej lokomotywy elektrycznej, której kilkanaście egzemplarzy jest
używane na PKP i ma oznaczenie EU06 (wszystkie lokomotywy EU-06 stacjonują
w lokomotywowni Kraków Prokocim). Elektrowozy serii EU07 produkowano w
latach 1965-1974 we Wrocławskim Pafawagu, oraz w latach osiemdziesiątych
w poznańskiej fabryce im. Hipolita Cegielskiego.
EU07-495 między Włochami a Ursusem
zdj.: Maciej Michałowicz
Inne zdjęcia EU07 można zobaczyć w galerii.
W wyniku modernizacji przekładni lokomotywy
EU07, uzyskano lokomotywę o prędkości max. 140km/h, otrzymała
ona oznaczenie EP08, wykonano 14 lokomotyw. Pozostałe
dane takie jak w EU07.
Zdjęcia EP08 można zobaczyć tutaj.
Najmłodsza polska lokomotywa elektryczna (oczywiście nie licząc EU11 i EU43), projekt powstał pod koniec lat siedemdziesiątych, Dwa prototypy wykonano w 1988, seryjna produkcja ruszyła w 1990 roku, wykonano 47 lokomotyw. Moc elektrowozu wynosi 2920 kW, prędkość maksymalna 160 km/h. Niestety lokomotywa ta już od momentu wprowadzenia jest konstrukcją przestarzałą, dodatkowo w obrębie tej jednej serii wprowadzano kolejne ulepszenia, tak wiec prawie każdy elektrowóz jest inny, co zwiększa koszty napraw i powoduje utrudnienia w eksplatacji. Niezbędna jest unifikacja tej serii poprzez dostosowanie wszystkich elektrowozów do numeru 047. Lokomotywy EP09 stacjonują w dwóch lokomotywowniach Warszawa Olszynka Grochowska (Zakład Taboru Warszawa) oraz Kraków Prokocim (Zakład Taboru Kraków).
EP09-038 na Grochowie
fot. Maciej Michałowicz
Więcej zdjęć lokomotywy EP09 można obejrzeć w galerii foto.
EU11 - to uniwersalny 4-osiowy elektowóz przystosowany więc do prowadzenia pociągów pasażerskich i towarowych. Elektrowóz ma moc 6000kW, prędkość maksymalna 220 km/h. Lokomotywa ta jest prawie identyczna z EU43. Podstawowa różnica EU11 jest lokomotywą jednosystemową. Więcej informacji tutaj.
ET21 -to 6-osiowa lokomotywa elektryczna o mocy 2400 kW.
Produkowana we Wrocławskim Pafawagu od 1957 r.(jako typ 3E), następnie
od numeru 72 zmodernizowana(oznaczona symbolem 3E/1). W zasadzie była przenaczona
do prowadzenia pociagów towarowych (2300 t z predkością
80 km/h) jak również pociągów osobowych (650 t z prędkością 100 km/h).
ET22- Projekt lokomotywy ET22(201E) opracowano już w połowie lat sześćdziesiątych. Wiele zespołów a więc: silnik trakcyjny, zestawy kołowe, aparaturę pneumatyczną i elektryczną, przetwornice zastosowane tego samego typu co w lokomotywie EU07. Pudło lokomotywy opiera się na wózkach za pomocą ośmiu podpór metalowo-gumowych, tworzących II stopień usprężynowania. W pierwszej serii pojazdów tzw. "belkowcach" (do numeru 122) pudło spoczywało na podporach gumowych za pośrednictwem belek i wieszaków, ale wiekszość tych pojazdów została już skasowane a niektóre z nich przebudowano w ramach napraw głównych. Zastosowane połączenie pudła z wózkami w ET22 na pewne wady są to nadmierna sztywność pojazdu, skłonność do wężykowania wózków przy większych prędkościach, dodatkowo lokomotywy te nazbyt często się wykolejają. W latach 1969-1989 wrocławski "Pafawag" dostarczył PKP aż 1183 lokomotyw serii ET22, są wiec one najliczniejszą serią lokomotyw na PKP. Najwięcej lokomotyw tego typu stacjonuje w MT Łódź 128 sztuk.
DANE TECHNICZNE lokomotywy elektrycznej ET22
Układ osi - CoCo
Długość całkowita - 19240 mm
Rozstaw osi skrajnych lok. -13800 mm
Baza wózka - 3500 mm
Masa służbowa lokomotywy - 120 000 kG (120 ton)
Średnica kół - 1250 mm
Napięcie obwodów rozrządu - 110 V
Typ silników trakcyjnych - EE541A
Moc ciągła jednego silnika - 500 kW
Moc ciągła lokomotywy - 3000 kW
Przełożenie przekładni głównej - 79:18
Prędkość maksymalna - 125 km/h
Lokomotywa ET22-690 z pociągiem
pospiesznym do Łodzi Fabrycznej przejezdza koło przystanku W-wa Włochy
Więcej zdjęć lokomotywy ET22 można obejrzeć w galerii foto.
Dwuczłonowa lokomotywa elektryczna używana
głównie do obsługi ciężkich pociągów towarowych na magistrali węglowej.
Konstrukcja jest połączeniem dwóch lokomotyw
EU05, i każda z sekcji może pracować jako samodzielny pojazd.
Lokomotywy zostały dostarczone przez zakłady Skoda w latach
1975/1976 (30 lokomotyw) i w 1978 ( 30). Wszystkie lokomotywy stacjonują
w lokomotywowni Bydgoszcz Wschód. Seria jest w trakcie stopniowej likwidacji.
DANE TECHNICZNE lokomotywy elektrycznej ET40
Układ osi - BoBo + BoBo
Długość całkowita - 34420 mm
Rozstaw osi skrajnych lok. -28710 mm
Baza wózka - 3330 mm
Masa służbowa lokomotywy - 164 000 kg (164 tony)
Średnica kół - 1250 mm
Napięcie obwodów rozrządu - 48 V
Typ silników trakcyjnych - 7 AL 4846ZT
Moc ciągła jednego silnika - 510 kW
Moc godzinna lokomotywy - 4680 kW
Moc ciągła lokomotywy - 4080 kW
Przełożenie przekładni głównej - 84:29:27
Prędkość maksymalna - 100 km/h
EP40
W 1990 jedna z lokomotyw ET40 (ET40-41)
została próbnie przystosowana do prędkości 160 km/h. Dokonano tego poprzez
zmianę przekładni. Celem tej modernizacji było prowadzenie przez tak przerobione
lokomotywy ciężkich pociągów ekspresowych na CMK, zamiast używanych dotychczas
EP05 w podwójnej tracji. Jednak była to próba nieudana głównie dlatego
ze lokomotywa sprawiała trudności w prowadzeniu przy dużej prędkości, trudne
było utrzymanie prędkości 160 km/h, lokomotywa łatwo przekraczała ustaloną
dozwoloną prędkość.
EU43 - to uniwersalny 4-osiowy dwusystemowy
elektowóz przystosowany więc do prowadzenia pociągów pasażerskich i towarowych.
Lokomotywa może być zasilana z sieci o napięciu 3kV oraz 15 kV prądu zmiennego.
Elektrowóz ma moc 6000kW, prędkość maksymalna 220 km/h. Więcej informacji
tutaj.
Dane pochadzą z czasopisma "Świat kolei" ," Modele
kartonowe wagonów i lokomotyw" T. Dąbrowski, TTS oraz z własnych informacji..
|
|