Japonia to mocarstwo o której bogactwach słyszeli wszyscy.
Jest to kraj który dysponuje najszybszymi liniami kolejowymi na świecie.
Na terenie tego kraju działają dwie potężne firmy o nazwie JR
jedna działająca na wschodzie druga zachodzie Japonii.
GŁÓWNE SZLAKI KOLEJOWE:
-TOKAIDO
-SANYO
-TOHOKU
-JOETSU
Najszybszymi jednostkami są superszybkie pociągi o nazwie
SYSTEM BILETÓW SHINKANSENA:
Jadąc Shinkansenem możemy obierać różne warianty trasy.
Musimy wiedzieć iż Shinkanseny figurują jako wersje od najwolniejszych
do najszybszych.
Na podstawie poniższego przykładu spróbuję go omówić.
Literki A,B... symbolizują stacje. Trzy rzędy literek bedą odpowiednikami
stacji na których zatrzymują się trzy rodzaje Shinkansena.
Te najwolniejsze zatrzymują się na każdej stacji od A do O
trochę szybsze Shinkanseny powiedzmy co drugą stację A C E ...
a te najszybsze powiedzmy tylko na trzech stacjach A G O
Pasażer kupując bilet na pociag Shinkansen do miejscowości
H może więc stracić dużo czasu i pojechać najwolniejszym typem Shinkansena
zatrzymującym się na każdej stacji , ale może również bez żadnych dopłat
wsiąść w najszybszy (trzeci rząd literek) i dojechać bezpośrednio do miejscowości
G po czym przesiąść na najwolniejszy Shinkansen i przejechać nim jedną
stację do H.
Chodzi o to że nie ma podziału cenowego , bilet jaki kupujemy obowiązuje
na wszystkie rodzaje Shinkansena. Sytem ten jest wygodny i pozwala wybrać
wariant najlepszy czyli taki który jest najszybszy i gwarantuje zaoszczędzenie
czasu.
najwolnieszy Shinkansen A B C
D E F G
H I J K
L M N O
szybszy Shinkansen
A C
E G
I K
M O
najszybszy Shinkansen A
G
O
ZAKAZY
W pociągach Shinkansen obowiązuje zakaz wprowadzania psów, rowerów
CZĘSTOTLIWOSĆ ODJAZDÓW
Shinkanseny jeżdżą co około 12 minut( prawie tak jak tramwaje w Warszawie)
Pociągi przestają kursować miedzy 24.00-5.00
TORY
Pierwotnie rozstaw wynosił 1067 mm , obecnie jest to 1435 mm.
----------
ZARYS HISTORYCZNY
Pierwszy Shinkansen wprowadzony został w roku 1964 , był to model 0
którego prędkość maksymalna wynosiła 200 km/h. Kursował on na trasie Tokyo-Shinosaka.
16 lat później czyli w roku 1980 licencję Shinkansena kupuje USA.
Shinkansen był gruntownie modernizowany, każda z dwóch firm obsługujących
ruch kolejowy dokonywała różnych przeróbek , wprowadzając coraz to nowe
modele.
Obecnie trwają prace nad modelami serii 700 i są to :
300X-skład opracowywany przez przewoźnka wschodniego i osiągający prędkość
443 km/h
Star 21 -również koncepcja wschodnia , która zdolna jest osiągać prędkość
425 km/h (wywodzi się z E 2 )
Win 350- to już skład przewoźnika zachodniego będąca rozwinięciem
modelu 500 i osiągający 350 km/h.
CIEKAWOSTKI Z JAZDY
-Często się zdarza iż Shinkansen musi przecinać miasto , dlatego najczęSSciej
linia przebiega górą bezkolizyjnie "nad miastem" wyjątkiem jest 400 czyli
wesrsja Mini gdzie możemy ujrzeć bezpoSSrednio Shinkansena stojac
przed rogatka.
-WC - cóż ubikacje w pociągach japońskich są przywoite Kobiece
Wc to miłe kajutki ale Męskie Wc to typ Wc westernowego gdzie mamy do dyspozycji
trzy SScianki i drzwiczki które zakrywają tylko nasze "skarby"
, troszke ubogo ,ale oszczędnie.
-Jeżdżąc kolejami japońskimi możemy spotkać dziwne obiekty w kolorze
żółtym , nie mamy sie czego obawiać to jednostka zwana DOKTOREM , zapewne
wyleczy nas z predkoSci 270 km/h .--ZOBACZ^^doktora
MODELE SHINKNSENA
JR-wschodni przewożnik
modele podane w kolejności według czasu powstania:
200 ASAHI
400 TSUBASA
E-1 MAX YAMABIKO
E-2 ASAMA
E-3 KOMACHI
E-4 MAX YAMABIKO (itd.)
JR-zachodni przewoźnik
0 KODAMA
100 HIKARI
100N GRAND-HIKARI
300 NOZOMI
500 NOZOMI
Stronę stworzył JAKUB LASKOWSKI
przy współpracy z dr arch. Krzysztofa Michała
Strebeyko profesora
BUNKA WOMEN'S UNIVERSITY oraz KOMAZAWA WOMEN'S UNIVERSITY
w TOKYO.