KOLEJE JAPOŃSKIE

 


Japonia to mocarstwo o której bogactwach słyszeli wszyscy.
Jest to kraj który dysponuje najszybszymi liniami kolejowymi na świecie.
Na terenie tego kraju działają dwie potężne firmy o nazwie  JR
jedna działająca na wschodzie druga zachodzie Japonii.

GŁÓWNE SZLAKI KOLEJOWE:

-TOKAIDO
-SANYO
-TOHOKU
-JOETSU

Najszybszymi jednostkami są superszybkie pociągi o nazwie



SHINKANSEN.

 


SYSTEM BILETÓW SHINKANSENA:
Jadąc Shinkansenem możemy obierać różne warianty trasy.
Musimy wiedzieć iż Shinkanseny figurują  jako wersje od najwolniejszych do najszybszych.
Na podstawie poniższego przykładu spróbuję go omówić.
Literki A,B... symbolizują stacje. Trzy rzędy literek bedą odpowiednikami stacji na których zatrzymują się trzy rodzaje Shinkansena.
Te najwolniejsze zatrzymują się na każdej stacji od A do O
trochę szybsze Shinkanseny powiedzmy co drugą stację A C E  ...
a te najszybsze powiedzmy tylko na trzech stacjach  A G O

Pasażer kupując bilet na  pociag Shinkansen  do miejscowości  H może więc stracić dużo czasu i pojechać najwolniejszym  typem Shinkansena zatrzymującym się na każdej stacji , ale może również bez żadnych dopłat wsiąść w najszybszy (trzeci rząd literek) i dojechać bezpośrednio do miejscowości G po czym przesiąść na najwolniejszy Shinkansen i przejechać nim jedną stację  do H.
Chodzi o to że nie ma podziału cenowego , bilet jaki kupujemy obowiązuje na wszystkie rodzaje Shinkansena. Sytem ten jest wygodny i pozwala wybrać wariant najlepszy czyli taki który jest najszybszy i gwarantuje zaoszczędzenie czasu.

najwolnieszy Shinkansen A    B    C    D    E    F    G    H    I    J    K    L    M    N    O
szybszy Shinkansen         A          C           E          G           I          K          M           O
najszybszy Shinkansen    A                                    G                                                  O

ZAKAZY
W pociągach Shinkansen obowiązuje zakaz wprowadzania psów, rowerów

CZĘSTOTLIWOSĆ ODJAZDÓW
Shinkanseny jeżdżą co około 12 minut( prawie tak jak tramwaje w Warszawie)
Pociągi przestają kursować miedzy 24.00-5.00

TORY
Pierwotnie rozstaw wynosił 1067 mm , obecnie jest to 1435 mm.

----------
ZARYS HISTORYCZNY
Pierwszy Shinkansen wprowadzony został w roku 1964 , był to model 0 którego prędkość maksymalna wynosiła 200 km/h. Kursował on na trasie Tokyo-Shinosaka.
16 lat później czyli w roku 1980 licencję Shinkansena kupuje USA.
Shinkansen był gruntownie modernizowany, każda z dwóch firm obsługujących ruch kolejowy dokonywała różnych przeróbek , wprowadzając coraz to nowe modele.
Obecnie trwają prace nad modelami serii 700 i są to :
300X-skład opracowywany przez przewoźnka wschodniego i osiągający prędkość 443 km/h
Star 21 -również koncepcja wschodnia , która zdolna jest osiągać prędkość 425 km/h (wywodzi się z E 2 )
Win 350- to już skład przewoźnika zachodniego będąca rozwinięciem  modelu 500 i osiągający 350 km/h.

CIEKAWOSTKI Z JAZDY
-Często się zdarza iż Shinkansen musi przecinać miasto , dlatego najczęSSciej linia przebiega górą bezkolizyjnie "nad miastem" wyjątkiem jest 400 czyli wesrsja Mini gdzie możemy ujrzeć bezpoSSrednio Shinkansena  stojac przed rogatka.
-WC  - cóż ubikacje w pociągach japońskich są przywoite Kobiece Wc to miłe kajutki ale Męskie Wc to typ Wc westernowego gdzie mamy do dyspozycji trzy SScianki  i drzwiczki  które zakrywają tylko nasze "skarby" , troszke ubogo ,ale oszczędnie.
-Jeżdżąc kolejami japońskimi możemy spotkać dziwne obiekty w kolorze żółtym , nie mamy sie czego obawiać to jednostka zwana DOKTOREM , zapewne wyleczy nas z predkoSci  270 km/h .--ZOBACZ^^doktora

MODELE SHINKNSENA

JR-wschodni przewożnik

modele podane w kolejności według czasu powstania:
200 ASAHI
400 TSUBASA
E-1 MAX YAMABIKO
E-2 ASAMA
E-3 KOMACHI
E-4 MAX YAMABIKO (itd.)

JR-zachodni przewoźnik

    0    KODAMA
100    HIKARI
100N GRAND-HIKARI
300    NOZOMI
500    NOZOMI

Stronę stworzył JAKUB LASKOWSKI
przy współpracy z  dr arch. Krzysztofa Michała Strebeyko profesora
BUNKA WOMEN'S UNIVERSITY oraz KOMAZAWA WOMEN'S UNIVERSITY w TOKYO.