RYSUNKI
MARIUSZA PLEWKI
           
lokomotywy elektryczne

elektryczne zespoły trakcyjne

lokomotywy spalinowe

spalinowe wagony motorowe

lokomotywy parowe

strona główna

strona główniejsza

LOKOMOTYWY PAROWE

   
Parowóz serii Od11.   Parowóz serii Ok2.   Seria Ol49 to najpopularniejszy - nawet dzisiaj - parowóz do pociągów osobowych na liniach o łatwych profilach i zatrudniany przy niezbyt ciężkich pociągach. Konstrukcja powstała naprędce, wykorzystując zdobyte doświadczenie przy budowie parowozu towarowego Ty45 oraz montażu importowanego z USA Ty246
   
Ol49, numery 17 i 6 w Jarocinie.   Ol49-18.   Ol49-71 w Olsztynie.
     
  Parowóz serii Pd12.   Parowóz pospieszny serii Pf1, których siedem sztuk eksploatowano w XX-leciu międzywojennym.   Lekki parowóz pospieszny serii Pk2.
     
  Kolejny rysunek parowozu pospiesznego Pk2.   Pm1-1 - ciężki znormalizowany niemiecki parowóz pospieszny serii 010-2 nie był zbyt licznie reprezentowany na szlakach PKP po zakończeniu II Wojny Światowej, gdyż zaledwie w jednym egzemplarzu (ex DRG 01.053). Zapewne dlatego po pewnym czasie przeklasyfikowano go jako Pm2-35.   Legendarny parowóz Pm36-1 - 'Piękna Polka', zdobywca Le Grand Prix na wystawie w Paryżu. Wielka szkoda, ze nie przetrwał wojny...
     
  'Piękna Helena', czyli najdostojniejszy obecnie czynny polski parowóz - Pm36-2.   Parowóz Th16 - austriacka lekka maszyna towarowa z kotłem na parę nasyconą, budowana w latach 1870-1889 w ilości zaledwie 120 sztuk.   Th17-7, parowóz zbliżony do serii Th16, ze zmianami konstrukcji polegającymi na różnicy w średnicach kół i mniejszego ciśnienia w kotle (też mniejszej siły pociągowej). Budowano go w Austro-Węgrach w ilości zaledwie 63 sztuk w latach 1872-1885 jako typ 54.
     
  Parowóz poaustriacki (seria 59), na PKP nieco niezgodnie z zasadami oznaczony jako Th24, konstrukcji Goelsdorfa, budowany w latach 1893-1903. Po I Wojnie Światowej na PKP figurowało aż 80 sztuk parowozów tej serii.   Lokomotywa serii Tl103 produkcji węgierskiej, według wzoru austriackiego. 4 maszyny tej serii znalazły się na stanie PKP po I Wojnie Światowej.   Lokomotywa serii Tr101 budowana według wzoru amerykańskiego i eksploatowana na PKP w ilości jednej sztuki po I Wojnie Światowej.
     
  Lokomotywa serii Tr203, amerykański uproszczony (wojenny) typ 'Consolidation', dostarczony w ilości kilkuset sztuk do Polski w ramach pomocy UNRRA.   Parowóz towarowyserii Ty4, ze zdjętymi wiatrownicami. Niestety w 'realu' nie zachowano ani jednego egzemplarza tej serii.   Parowóz towarowyserii Ty4.
     
  Kolejny rysunek parowozu Ty4.   Ty4 z kompletem wiatrownic.   Parowóz towarowy serii Ty2 z tendrem skrzyniowym.
     
  Jeszcze raz Ty2 z tendrem skrzyniowym oraz z wymontowanymi wiatrownicami.   12 marca 1985 roku, pociąg osobowy z Nowego Sącza do Chabówki, prowadzony parowozem Ty2-693.   Lokomotywa serii Ty2 lub Ty43 na szlaku (oryginał - zdjęcie - przedstawiał lokomotywę Ty43, zaś krajobraz pochodzi z innej fotografii na której widnieje Ty2 w identycznej sytuacji). Krótką serię znormalizowanych parowozów wojennych BR52 z tendrami skrzyniowymi (z czterema osiami w jednej ramie) wypuściła austriacka fabryka Floridsdorf.
     
  Parowóz serii Ty42 z jednym drobnym szczegółem wyróżniającym go spośród innych tej serii - odchylacze dymu w tym egzemplarzu (Ty42-114) pochodzą z parowozu serii Ty51. Parowóz stacjonował w MD Racibórz.   Jednostkowy egzemplarz najmniejszego tendrzaka na PKP - OKa1-1.   Poaustriacki tendrzak do pociągów osobowych - OKm11.
     
  Jeszcze raz OKm11.   Parowóz typu 'TKb' - najstarsza zachowana maszyna w Polsce, jako nieczynny zabytek techniki. Oryginał wystawiony jest w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce.   Mały tendrzak manewrowy TKc100-1648.
     
  Parowóz serii TKh3.   Tendrzak TKh, typ 'Ferrum'. Na PKP pracuje (od 1995 roku) jedyny egzemplarz - TKh49-1.   Polski tendrzak T-1-D, Polskiego Przedsiębiorstwa Kolejowego w Rawiczu, po przejęciu przez PKP ta maszyna oraz druga bliźniacza, otrzymały oznaczenie serii TKp30.
       
  Tendrzak TKp100 w wersji przemysłowej, jako TKp-1149. Oryginał tego parowozu można zobaczyć w muzeum w Kościerzynie.   TKt48 - najpopularniejszy tendrzak polskich szlaków po zakończeniu II Wojny Światowej, skonstruowany w 1948 roku obsługiwał w swojej historii zarówno manewry, lekkie pociągi towarowe jak i osobowe na większości polskich szlaków.