Co to jest tarcza manewrowa i do czego służy?
Tarcze manewrowe są urządzeniami sterowania ruchem kolejowym
dające sygnały zezwalające lub zabraniające manewrów.
Co to są manewry?
pozwolę sobie na cytat z przepisów (R1, Rozdział II,
paragraf 12)
- 1. Manewrami nazywają się wszelkie ruchy taboru
kolejowego oraz związane z nimi czynnoci
wykonywane na torach kolejowych. z wyjątkiem
wjazdu, wyjazdu i przejazdu pociągów. Składem
manewrowym nazywa się przetaczany tabor,
znajdujący się za lub przed pojazdem trakcyjnym
wykonującym manewry. Pod okreleniem
"manewrujący tabor" należy rozumieć
skład manewrowy wraz z pojazdem trakcyjnym
wykonującym manewry albo manewrujący luzem
pojazd trakcyjny.
- 2.Manewry mogą być wykonywane pojazdami
trakcyjnymi albo za pomocą siły ciężkoci
taboru, siły ludzkiej lub zwierzęcej,
motorowych pojazdów drogowych lub innych
urządzeń mechanicznych.
|
- Tarcze ostrzegawcze można podzielić wg. działania na:
- kształtowe -
ustawia się je tam, gdzie są urządzenia mechaniczne
- wietlne -
ustawia się je zarówno na stacjach z urządzeniami
mechanicznymi jak i elektrycznymi
Tarcza manewrowa kształtowa
składa sie słupa, na którym znajduje się kwadratowa (na
przekątnej pionowo) tarcza z blachy (na ogół ruchoma), oraz
podobnie jak w semaforach, latarnia i kolorowe ruchome szkła.
sygnał |
wygląd w dzień |
wygląd w nocy |
Sygnał M 1 - "Jazda manewrowa
zabroniona" |
Kwadratowa tarcza niebieska z białą obwódką,
ustawiona jedną przekątną pionowo |
Niebieskie wiatło na tarczy |
Sygnał M 2 - "Jazda manewrowa
dozwolona" |
Tarcza w położeniu poziomym (widać tylko płaską
blachę) |
Matowobiałe wiatło na tarczy |
|
Tarcze manewrowe wietlne
podobne są konstrukcyjnie do tarcz ostrzegawczych
wietlnych. W zależnoci od iloci podawanych
sygnałów tarcze mają jedną komorę wiatła
niebieskiego (tylko sygnał Ms1) lub niebieskiego i
białego (Ms1 i Ms2).
Często stosowane są także tarcze karzełkowe - oprawa
z kolorowymi latarniami nie znajduje się wysoko na
słupie lecz na podstawie na wysokoci toru.
|
Sygnały podawane na Tarczach wietlnych to:
Sygnał Ms 1 - "Jazda manewrowa
zabroniona" |
Jedno niebieskie wiatło na tarczy |
Sygnał Ms 2 - "Jazda manewrowa
dozwolona" |
Jedno matowobiałe wiatło na tarczy |
Zasady ustawiania tarcz manewrowych są proste -
ustawia się je z prawej strony toru, do którego się odnoszą.
Odstępstwa dozwolone są tylko za zezwoleniem naczelnego
dyrektora okręgu infastruktury kolejowej (WOW co
za tytuł :).
Łączenie tarczy manewrowej z semaforem
Gdy układ stacji wymaga postawienia obok siebie semafora i
tarczy manewrowej (na przykład na końcu peronu przed
rozjazdami), radzimy sobie z tym w ten sposób:
przy sygnalizacji kształtowej - ustawia się tarczę obok
semafora przy sygnalizacji wietlnej - zamiast tarczy manewrowej
ustawia się semafor z komorą ze wiatłem
białym, i tabliczką z literą 'm'.
Tabliczka ta oznacza,
że semafor może sygnalizować zezwolenie na jazdę manewrową.
Sygnał "Stój" jest ważny i dla manewrów i dla
pociągów.
Sygnał "Jazda
manewrowa dozwolona" (Ms 2) jest podawany zwyczajnie
matowobiałym ciągłym wiatłem.
Powrót
|