Co to jest tarcza ostrzegawcza i do czego służy?
Tarcze ostrzegawcze są urządzeniami sterowania ruchem
kolejowym pełniącymi funkcję ostrzegawczą - ostrzegają o
tym, jaki jest sygnał na semaforze. Tarczę ostrzegawczą
umieszcza się przed semaforem jeśli sygnały wskazywane przez
dany semafor nie są zapowiedziane na poprzednim semaforze.
Krótko mówiąc, tarcze ostrzegawcze umieszcza się przed
semaforami wjazdowymi oraz odstępowymi obsługiwanymi, a także
przed wszystkimi semaforami kształtowymi.
Tarczę ostrzegawczą umieszcza się przed semaforem w
odległości drogi hamowania obowiązującej na tej linii, jest
to zazwyczaj ok. 200-1000 metrów.
Dla odróżnienia tarczy ostrzegawczej od innych sygnalizatorów
ustawia się przed nią wskaźnik W1.
Istnieją także tarcze ostrzegawcze przejazdowe - ustawia sie
je nie przed semaforami, a przed przejazdami.
|
Na szlaku z Samoczynną Blokadą
Liniową funkcję Tarczy Ostrzegawczej semafora
wjazdowego pełni ostatni semafor, który jest oznaczony
wskaźnikiem W 18 - jest to biała kwadratowa tablica z
czarnym obramowaniem, a na niej czarny pierścień z
czarnym kręgiem w środku - tak jakby tarcza do
strzelania.
|
|
Przed tarczą ostrzegawczą umieszcza się wskaźniki W1 i W11
w następujący sposób::
W1
|
W11
|
Wskaźnik W1 ustawia się przy samej tarczy
Wskaźnik W11 z jednym pasem ustawia się 100m przed tarczą,
Wskaźnik W11 z dwoma pasami ustawia się 200m przed tarczą,
Wskaźnik W11 z trzema pasami ustawia się 300m przed tarczą, .
Odległości między wskaźnikami mogą być zmniejszone (np do 60 m), jednak zawsze są równe.
Przed tarczą ostrzegawczą przejazdową ustawia sie tylko jeden wskaźnik W11p.
Tarcze ostrzegawcze można podzielić wg. działania na:
- kształtowe -
ustawia się je przed semaforami kształtowymi
- świetlne -
ustawia się je zarówno przed semaforami świetlnymi,
jak i kształtowymi
- przejazdowe -
odmiana świetlnych - ustawia się je na liniach o
prędkości pociągów powyżej 140 km/h przed
przejazdami z samoczynną sygnalizacją lub z samoczynną
sygnalizacją i rogatkami.
Tarcze ostrzegawcze kształtowe
ustawia się przed semaforami kształtowymi. Urządzenie to
składa się ze słupa, na którym znajduje się okrągła tarcza
z blachy, oraz podobnie jak w semaforach, latarnia i kolorowe
ruchome klosze. Ponadto dysk może być obrotowy, a na słupie
może się znajdować blaszana strzała (także obrotowa).
Ze względu na ilość podawanych sygnałów tarcze mechaniczne
dzielą się na
- nieruchome
- ruchome:
-dwustawne: mogą podawać dwa sygnały i składają się
ze słupa z umocowanym na nim ruchomym dyskiem,
-trzystawne:mogą podawać trzy sygnały i składają
się ze słupa z umocowanym na nim ruchomym dyskiem a pod
nim znajduje się strzała.
Tarcza nieruchoma |
sygnał |
wygląd w dzień |
wygląd w nocy |
Sygnał On - w odległości drogi hamowania
znajduje się semafor |
Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i
białą obwódką, ustawiona pionowo |
Jedno pomarańczowe światło na tarczy |
Tarcza dwustawna |
sygnał |
wygląd w dzień |
wygląd w nocy |
Sygnał Od 1 - semafor, do którego tarcza
się odnosi, wskazuje sygnał "Stój" (Sr1) |
Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i
białą obwódką, ustawiona pionowo |
Pomarańczowe światło na tarczy |
Sygnał Od 2 - semafor, do którego tarcza
się odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę (Sr2
lub Sr3) |
Tarcza ustawiona poziomo (widać tylko płaską blachę) |
Zielone światło na tarczy |
Tarcza trzystawna |
sygnał |
wygląd w dzień |
wygląd w nocy |
Sygnał Ot 1 - semafor, do którego tarcza
się odnosi, wskazuje sygnał "Stój" (Sr1) |
Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i
białą obwódką, ustawiona pionowo, a pod nią biała
strzała z czerwoną obwódką skierowana pionowo w dół |
Pomarańczowe światło na tarczy |
Sygnał Ot 2 - semafor, do którego tarcza
się odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z
największą dozwoloną szybkością (Sr2) |
Tarcza ustawiona poziomo (widać tylko płaską blachę),
a pod nią biała strzała z czerwoną obwódką
skierowana pionowo w dół |
Zielone światło na tarczy |
Sygnał Ot 3 - semafor, do którego tarcza
się odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę ze
zmniejszoną szybkością (Sr3) |
Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i
białą obwódką, ustawiona pionowo, a pod nią biała
strzała z czerwoną obwódką skierowana ukośnie (pod
kątem 45 stopni) w dół, na prawo od słupa tarczy |
Dwa światła w jednym pionie: górne pomarańczowe, a
dolne zielone |
Tarcze ostrzegawcze świetlne
ustawia się przed semaforami zarówno świetlnymi, jak i
kształtowymi. Urządzenie to podobne jest do semafora
świetlego, lecz ma słup pomalowany na szaro. W zależności
od ilości podawanych sygnałów tarcze mają:
- jedno- lub dwustawne - mają jedną komorę światła
pomarańczowego (dają sygnały Os1 lub
Os1 i Os4)
- dwu- trzy- lub czterostawne - mają jedną komorę
światła pomarańczowego i jedną zielonego (dają sygnały Os1 oraz Os2,Os3,Os4)
Sygnały podawane na Tarczach świetlnych to:
Sygnał Os 1 - "Semafor, do którego
się tarcza odnosi, wskazuje sygnał S1 lub Sr1
"Stój" |
Jedno światło pomarańczowe ciągłe |
Sygnał Os 2 - "Semafor, do którego
się tarcza odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na
jazdę z maksymalną dozwoloną prędkością" |
Jedno światło zielone ciągłe |
Sygnał Os 3 - "Semafor, do którego
się tarcza odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na
jazdę z prędkością nie przekraczającą 100
km/godz" |
Jedno światło zielone migające |
Sygnał Os 4 - "Semafor, do którego
się tarcza odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na
jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60
km/godz" |
Jedno światło pomarańczowe migające |
|
W przypadku sygnalizacji świetlnej, tarczą
ostrzegawczą semafora jest bardzo często poprzedni
semafor. W sygnalizacji kształtowej natomiast często
ustawia się tarczę ostrzegawczą obok semafora, by
informować maszynistę o sygnale na następnym
semaforze. |
Tarcze ostrzegawcze świetlne przejazdowe
ustawia się przed przejazdami kolejowymi, które mają
sygnalizację i rogatki samoczynne (nie obsługiwane przez
człowieka ale przez automat). Stosuje się je na liniach, na
których prędkość pociągów przekracza 140 km/h.
Jeżeli urządzenia na przejeździe są sprawne i działają
prawidłowo to wyświetla się sygnał Osp2. Jeżeli coś nie
działa tak, jak powinno albo rogatki się nie domknęły (np
przytrzasnęły samochód) to wświetli się sygnał Osp1 i
maszynista musi zwolnić do 15 km/h na przejeździe, a wrazie
jakiejś przeszkody do jazdy - zatrzymać pociąg.
|
Tarcza ostrzegawcza świetlna przejazdowa składa się z oprawy w której znajdują się
2 światła pomarańczowe obok siebie oraz dwa białe jedno nad drugim. Słup jest pomalowany
w czarne i białe pasy. |
|
Ważne: Sygnały Osp1 i Osp2 są
wyświetlane tylko wtedy, gdy do tarczy zbliża się pociąg. W
innym przypadku tarcza jest ciemna. Tak więc kiedy jadąc na
końcu pociągu zobaczysz taką tarczę ciemną to nie znaczy,
że coś jest zepsute. Jeżeli coś się świeci - za chwilę
minie was drugi pociąg.
Sygnały podawane na Tarczach ostrzegawczych przejazdowych to:
Sygnał Osp 1 - "Urządzenia
sygnalizacji na przejeździe, do którego tarcza się
odnosi, są niesprawne, jazda przez przejazd z prędkością
15 km/h" |
Dwa swiatła pomarańczowe ciągłe w linii poziomej |
Sygnał Osp 2 - "Urządzenia
sygnalizacji na przejeździe, do którego się tarcza
odnosi, są sprawne. Jazda z największą dozwoloną
prędkością" |
Dwa światła białe ciągłe w linii pionowej |
Zasady ustawiania tarcz ostrzegawczych są takie same
jak zasady ustawiania semaforow
Powrót
|