DWORCE I LINIE KOLEJOWE W POLSCE
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej

Co to jest tarcza ostrzegawcza i do czego służy?

Tarcze ostrzegawcze są urządzeniami sterowania ruchem kolejowym pełniącymi funkcję ostrzegawczą - ostrzegają o tym, jaki jest sygnał na semaforze. Tarczę ostrzegawczą umieszcza się przed semaforem jeśli sygnały wskazywane przez dany semafor nie są zapowiedziane na poprzednim semaforze. Krótko mówiąc, tarcze ostrzegawcze umieszcza się przed semaforami wjazdowymi oraz odstępowymi obsługiwanymi, a także przed wszystkimi semaforami kształtowymi.
Tarczę ostrzegawczą umieszcza się przed semaforem w odległości drogi hamowania obowiązującej na tej linii, jest to zazwyczaj ok. 200-1000 metrów.
Dla odróżnienia tarczy ostrzegawczej od innych sygnalizatorów ustawia się przed nią wskaźnik W1.

Istnieją także tarcze ostrzegawcze przejazdowe - ustawia sie je nie przed semaforami, a przed przejazdami.

Na szlaku z Samoczynną Blokadą Liniową funkcję Tarczy Ostrzegawczej semafora wjazdowego pełni ostatni semafor, który jest oznaczony wskaźnikiem W 18 - jest to biała kwadratowa tablica z czarnym obramowaniem, a na niej czarny pierścień z czarnym kręgiem w środku - tak jakby tarcza do strzelania.

Przed tarczą ostrzegawczą umieszcza się wskaźniki W1 i W11 w następujący sposób::

W1
W11

Wskaźnik W1 ustawia się przy samej tarczy
Wskaźnik W11 z jednym pasem ustawia się 100m przed tarczą,
Wskaźnik W11 z dwoma pasami ustawia się 200m przed tarczą,
Wskaźnik W11 z trzema pasami ustawia się 300m przed tarczą,

.
Odległości między wskaźnikami mogą być zmniejszone (np do 60 m), jednak zawsze są równe.
Przed tarczą ostrzegawczą przejazdową ustawia sie tylko jeden wskaźnik W11p.

    Tarcze ostrzegawcze można podzielić wg. działania na:
  • kształtowe - ustawia się je przed semaforami kształtowymi
  • świetlne - ustawia się je zarówno przed semaforami świetlnymi, jak i kształtowymi
  • przejazdowe - odmiana świetlnych - ustawia się je na liniach o prędkości pociągów powyżej 140 km/h przed przejazdami z samoczynną sygnalizacją lub z samoczynną sygnalizacją i rogatkami.



Tarcze ostrzegawcze kształtowe

ustawia się przed semaforami kształtowymi. Urządzenie to składa się ze słupa, na którym znajduje się okrągła tarcza z blachy, oraz podobnie jak w semaforach, latarnia i kolorowe ruchome klosze. Ponadto dysk może być obrotowy, a na słupie może się znajdować blaszana strzała (także obrotowa).
Ze względu na ilość podawanych sygnałów tarcze mechaniczne dzielą się na

  • nieruchome
  • ruchome:
    -dwustawne: mogą podawać dwa sygnały i składają się ze słupa z umocowanym na nim ruchomym dyskiem,
    -trzystawne:mogą podawać trzy sygnały i składają się ze słupa z umocowanym na nim ruchomym dyskiem a pod nim znajduje się strzała.

Tarcza nieruchoma
sygnał wygląd w dzień wygląd w nocy
Sygnał On - w odległości drogi hamowania znajduje się semafor
Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką, ustawiona pionowo

Jedno pomarańczowe światło na tarczy

Tarcza dwustawna
sygnał wygląd w dzień wygląd w nocy
Sygnał Od 1 - semafor, do którego tarcza się odnosi, wskazuje sygnał "Stój" (Sr1)
Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką, ustawiona pionowo

Pomarańczowe światło na tarczy
Sygnał Od 2 - semafor, do którego tarcza się odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę (Sr2 lub Sr3)
Tarcza ustawiona poziomo (widać tylko płaską blachę)

Zielone światło na tarczy

Tarcza trzystawna
sygnał wygląd w dzień wygląd w nocy
Sygnał Ot 1 - semafor, do którego tarcza się odnosi, wskazuje sygnał "Stój" (Sr1)
Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką, ustawiona pionowo, a pod nią biała strzała z czerwoną obwódką skierowana pionowo w dół

Pomarańczowe światło na tarczy
Sygnał Ot 2 - semafor, do którego tarcza się odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z największą dozwoloną szybkością (Sr2)
Tarcza ustawiona poziomo (widać tylko płaską blachę), a pod nią biała strzała z czerwoną obwódką skierowana pionowo w dół

Zielone światło na tarczy
Sygnał Ot 3 - semafor, do którego tarcza się odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę ze zmniejszoną szybkością (Sr3)
Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką, ustawiona pionowo, a pod nią biała strzała z czerwoną obwódką skierowana ukośnie (pod kątem 45 stopni) w dół, na prawo od słupa tarczy

Dwa światła w jednym pionie: górne pomarańczowe, a dolne zielone

Tarcze ostrzegawcze świetlne

ustawia się przed semaforami zarówno świetlnymi, jak i kształtowymi. Urządzenie to podobne jest do semafora świetlego, lecz ma słup pomalowany na szaro. W zależności od ilości podawanych sygnałów tarcze mają:

  • jedno- lub dwustawne - mają jedną komorę światła pomarańczowego (dają sygnały Os1 lub Os1 i Os4)
  • dwu- trzy- lub czterostawne - mają jedną komorę światła pomarańczowego i jedną zielonego (dają sygnały Os1 oraz Os2,Os3,Os4)

Sygnały podawane na Tarczach świetlnych to:

Sygnał Os 1 - "Semafor, do którego się tarcza odnosi, wskazuje sygnał S1 lub Sr1 "Stój"
Jedno światło pomarańczowe ciągłe
Sygnał Os 2 - "Semafor, do którego się tarcza odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z maksymalną dozwoloną prędkością"
Jedno światło zielone ciągłe
Sygnał Os 3 - "Semafor, do którego się tarcza odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie przekraczającą 100 km/godz"
Jedno światło zielone migające
Sygnał Os 4 - "Semafor, do którego się tarcza odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/godz"
Jedno światło pomarańczowe migające

W przypadku sygnalizacji świetlnej, tarczą ostrzegawczą semafora jest bardzo często poprzedni semafor. W sygnalizacji kształtowej natomiast często ustawia się tarczę ostrzegawczą obok semafora, by informować maszynistę o sygnale na następnym semaforze.

Tarcze ostrzegawcze świetlne przejazdowe

ustawia się przed przejazdami kolejowymi, które mają sygnalizację i rogatki samoczynne (nie obsługiwane przez człowieka ale przez automat). Stosuje się je na liniach, na których prędkość pociągów przekracza 140 km/h.
Jeżeli urządzenia na przejeździe są sprawne i działają prawidłowo to wyświetla się sygnał Osp2. Jeżeli coś nie działa tak, jak powinno albo rogatki się nie domknęły (np przytrzasnęły samochód) to wświetli się sygnał Osp1 i maszynista musi zwolnić do 15 km/h na przejeździe, a wrazie jakiejś przeszkody do jazdy - zatrzymać pociąg.

Tarcza ostrzegawcza świetlna przejazdowa składa się z oprawy w której znajdują się 2 światła pomarańczowe obok siebie oraz dwa białe jedno nad drugim. Słup jest pomalowany w czarne i białe pasy.

Ważne: Sygnały Osp1 i Osp2 są wyświetlane tylko wtedy, gdy do tarczy zbliża się pociąg. W innym przypadku tarcza jest ciemna. Tak więc kiedy jadąc na końcu pociągu zobaczysz taką tarczę ciemną to nie znaczy, że coś jest zepsute. Jeżeli coś się świeci - za chwilę minie was drugi pociąg.

Sygnały podawane na Tarczach ostrzegawczych przejazdowych to:

Sygnał Osp 1 - "Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego tarcza się odnosi, są niesprawne, jazda przez przejazd z prędkością 15 km/h"
Dwa swiatła pomarańczowe ciągłe w linii poziomej
Sygnał Osp 2 - "Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego się tarcza odnosi, są sprawne. Jazda z największą dozwoloną prędkością"
Dwa światła białe ciągłe w linii pionowej


Zasady ustawiania tarcz ostrzegawczych są takie same jak zasady ustawiania semaforow



Powrót


 
 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< 
WsteczNa 
góręStrona główna działuDalej >>
Wszelkie uwagi odno¶nie WWW KOLEJ.pl prze¶lij TUTAJ. Ostatnia aktualizacja: 22.02.2000