Stacja Błądzim
|
|
Stacja Błądzim leży
na szlaku kolejowym pomiędzy Maksymilianowem a Wierzchucinem. Jest to odcinek
przedwojennej magistrali węglowej Śląsk - Porty. Magistrala ta budowana
była (z róznymi zawirowaniami) prawie przez cały okres międzywojenny i
oddawana do użytku w odcinkach i terminach:
- 01.11.1926 - odc. Kalety - Herby Nowe
- Wieluń - Podzamcze Wieruszów;
- 15.05.1928 - odc. Bydgoszcz Wschód
(dawniej Kapuścisko Małe Tranzytowe) - Maksymilianowo;
- 15.10.1928 - Czersk - Bąk - Kościerzyna;
- 08.11.1930 - Herby Nowe - Karsznice
- Zduńska Wola;
- 09.11.1930 - Maksymilianowo - Błądzim
- Wierzchucin - Bąk;
- 21.12.1930 - Bydgoszcz Wschód - Nowa
Wieś Wielka;
- 01.03.1933 - Karsznice - Dąbie - Piotrków
Kujawski - Inowrocław.
|
|
Mapa przedstawiająca stację Błądzim i okolice.
skala - 1:100 000.
Widoczny fragment linii
Pruszcz-Bagienica - Terespol Pomorski. |
W okolicach Świekatowa
(przed Błądzimiem od strony Bydgoszczy) linia ta krzyżuje się z lokalną
linią kolejową Terespol Pomorski - Klonowo - Pruszcz Bagienica - Więcbork
- Złotów. Skrzyżowanie to wykonane jest w dwóch poziomach bez zjazdów (dokładny
opis tej linii znajdziesz TUTAJ).
Odcinek linii pomiędzy
Maksymilianowem a Wierzchucinem jest jednotorowy. Na istniejących stacjach
budynki wybudowane zostały według typowego projektu budowlanego - wszystkie
są podobne do siebie. Na wzmiankowanym wyżej odcinku stacjami z mijankami
były: Stronno, Serock, Świekatowo, Błądzim. W ostatnich latach rolę tę
pełniły stacje Serock i Błądzim, aktualnie (2001 r.) już tylko Serock.
Na byłych stacjach Stronno i Świekatowo zlikwidowano tory inne, niż szlakowy.
Na razie likwidacja torowiska ominęła jeszcze Błądzim.
Stacja Błądzim nie
oparła się "zapędom restrukturyzacyjnym" PKP. Na zamieszczonych poniżej
zdjęciach widać degradację stacji - w 1999 r. krzyżowały się tam jeszcze
pociągi, w 2000 r. krzyżowań już nie było ale utrzymane były posterunki
ruchu (dyżurny na stacji i obsługa nastawni), od kwietnia 2001 r. stacja
jest już tylko przystankiem osobowym (bez obsady - kasę biletowa obsługuje
ajent).
Moje wspomnienia
co do tej linii sięgają początku lat 70-tych. W tamtych latach linia "kwitła"
- ruch osobowy (łącznie z pociągami pośpiesznymi) prowadzony był parowozami
Pt47 i Pm2, pociągi lokalne to przede wszystkim SN61, czasem SN52. Ruch
towarowy to była domena Ty2 - pociągów tych było bardzo dużo (cóż - trzeba
było odciążać linię węglową). Dzisiaj na linii "dogorywają" SU45, prowadząc
pociągi lokalne, czasami ich miejsce zajmuje SM42, ruch towarowy praktycznie
nie istnieje (nie liczę tu okazjonalnego "podsyłu" 1-2 wagonów krytych
do tartaku w Błądzimiu).
9 listopada 2000 r.
linia ta obchodziła 70 - lecie swych urodzin. Obchodziła w ciszy i zapomnieniu.
Czy przyjdzie jej doczekać chociaż 80 - lecia??? |
|
1. Fotografie stacji Błądzim: |
|
|
|
1. Budynek dworca Błądzim
w czasie gdy stacja
funkcjonowała normalnie.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
|
|
14. To samo miejsce dwa
lata później. Pozabijane okna,
stacja przestała istnieć.
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.
|
|
|
|
6. Na stację wjeżdża
pociąg z Wierzchucina
z SP45-123.
Semafory w pełni sprawne.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
|
|
15. Dzisiaj są już skasowane.
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.
|
|
|
|
|
|
4. Nastawnia obsługująca
stację Błądzim w czasie
gdy posterunek normalnie
funkcjonował.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
|
|
19. Teraz wygląda ona podobnie
jak budynek dworca - okna zabite
"dechami"
(czyt. - przyspawane blachy).
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.
|
|
23. Ta sama nastawnia,
zdjęcie z okna pociągu.
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.
|
|
|
|
|
|
2. Semafor wyjazdowy
ze stacji Błądzim.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
|
|
3. Semafor wyjazdowy
ze stacji Błądzim.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
|
|
5. Semafor wjazdowy
oraz tarcza wyjazdowa
tzw. "przelotowa"
na stacji Błądzim.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
|
2. Czasy trakcji parowej na tej stacji minęły
bezpowrotnie. Ruch jednak był dość duży. Jeszcze kilka lat temu mijały
się tutaj pociągi, były też tzw. "przeloty": |
|
|
28. Ol49-59 z poc. 90640 Gdynia - Bydgoszcz.
fot. Paweł Telega, 11.09.1999 r. |
|
|
|
|
|
7. Na tor przy peronie pierwszym
wjeżdża pociąg z Wierzchucina
prowadzony SM42-105.
Będzie czekał na skład
z Bydgoszczy.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
|
|
8. SU45-210 z Bydgoszczy wjeżdża
na tor przy peronie drugim.
Po prawej oczekuje skład
z Wierzchucina.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
|
|
9. Pociąg z Bydgoszczy rusza
w dalszą drogę - do Wierzchucina.
fot. Przemysław Maron,
lato 1999 r.
|
|
|
10. SU45-197 z pociągiem 90121 "Chojniczanin"
relacji Bydgoszcz - Chojnice "przelatuje" na pełnej
szybkości przez stację Błądzim.
fot. Przemysław Maron, 23.07.2000 r., godz. 14.10.
|
3. A oto jak wyglądał ruch na stacji latem
2001 roku: |
a) SP42-210 (poc. 9024):
|
|
|
20. SP42-210 z pociągiem
9024 Wierzchucin -Bydgoszcz
wjeżdża na stację w Błądzimiu.
fot. Przemysław Maron,
01.07.2001 r.,
|
|
11. SP42-210 z pociągiem
9024 Wierzchucin -Bydgoszcz.
fot. Przemysław Maron,
01.07.2001 r.
|
Lp
|
Ściągnij
|
Dźwięk / Film
|
Długość
|
Rozmiar
|
Właściwości
|
1.
|
|
Dźwięk pochodzi z obu filmów poniżej.
SP42-210 wjeżdża na stację od strony Wierzchucina.
Pociąg miał spóżnienie ok. 30 minut.
01.07.2001 r., Przemysław Maron. |
3 min 36 s.
|
1,24 MB
|
48 kbps,
44100 kHz,
mono
|
2.
|
|
SP42-210 wjeżdża na stację od strony Wierzchucina.
01.07.2001 r., Przemysław Maron. |
1 min. 26 s.
|
3,69 MB
|
320x240
DivX
|
3.
|
|
SP42-210 opuszcza w pięknym stylu stację Błądzim.
01.07.2001 r., Przemysław Maron. |
34 s.
|
1,79 MB
|
320x240
DivX
|
b) SU45-170 (poc. 9027):
|
|
|
|
|
17. SU45-170 z pociągiem
9027 Bydgoszcz - Wierzchucin
wjeżdża na stację w Błądzimiu.
fot. Przemysław Maron,
01.07.2001 r.
|
|
18. SU45-170 z pociągiem
9027 Bydgoszcz - Wierzchucin
wjeżdża na stację w Błądzimiu.
fot. Przemysław Maron,
01.07.2001 r.
|
|
12. SU45-170 z pociągiem
9027 Bydgoszcz - Wierzchucin.
fot. Przemysław Maron,
01.07.2001 r.
|
Lp
|
Ściągnij
|
Dźwięk / Film
|
Długość
|
Rozmiar
|
Właściwości
|
1.
|
|
Dźwięk pochodzi z obu filmów poniżej.
SU45-170 wjeżdża na stację trąbiąc z daleka.
01.07.2001 r., Przemysław Maron. |
3 min 18 s.
|
1,13 MB
|
48 kbps,
44100 kHz,
mono
|
2.
|
|
SU45-170 z poc. Bydgoszcz - Wierzchucin wjeżdża na stację Błądzim.
01.07.2001 r., Przemysław Maron. |
57 s.
|
2,48 MB
|
320x240
DivX
|
3.
|
|
SU45-170 odjeżdża ze stacji Błądzim do Wierzchucina.
01.07.2001 r., Przemysław Maron. |
37 s.
|
1,91 MB
|
320x240
DivX
|
c) SU45-170 (poc. 9025):
|
13. SU45-170 znowu
na tej samej trasie
(pociąg 9025).
fot. Michał Maron,
02.07.2001 r., ok. 18.30.
|
Lp
|
Ściągnij
|
Film
|
Długość
|
Rozmiar
|
Właściwości
|
1.
|
|
SU45-170 wjeżdża na stację Błądzim. |
1 min. 19 s.
|
2,91 MB
|
320x240
DivX
|
d) SU45-170 (poc. 9024):
|
|
|
22. SU45-170 tego samego dnia
pół godziny później wraca
do Bydgoszczy...(poc. 9024)
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.
|
|
21. ...wjeżdża na stację
fot. Przemysław Maron,
02.07.2001 r.
|
Lp
|
Ściągnij
|
Film
|
Długość
|
Rozmiar
|
Właściwości
|
1.
|
|
SU45-170 z poc. 9024 wjeżdża na stację w Błądzimiu
od strony przejazdu kolejowego (Wierzchucina)
02.07.2001 r., Przemysław Maron. |
1 min. 19 s.
|
2,91 MB
|
320x240
DivX
|
Jeśli nie masz kodeka DivX'a
ściągnij go (702 Kb)
|
|
|
4. Zdjęcia okolic stacji Błądzim: |
|
|
|
|
|
24. SU45-131 z pociągiem
9021 Bydgoszcz - Wierzchucin
na skrzyżowaniu z linią
Pruszcz Bagienica - Terespol Pom..
fot. Przemysław Maron,
17.07.2000 r., godz. 11.50.
|
|
25. SU45-131 z pociągiem
Wierzchucin - Bydgoszcz
w drodze powrotnej pod
wiaduktem drogowym
za Świekatowem
fot. Przemysław Maron,
17.07.2000 r., godz. 12.32.
|
|
26. SU45-071 z pociągiem
90121 "Chojniczanin" dojeżdża
do Wierzchucina
(fot. koło rezerwatu
Cisy Staropolskie).
fot. Przemysław Maron,
16.07.2000 r., godz. 14.15.
|
|
27. "Budynek" na przystanku Lubania Lipiny
Zdjęcie z jadącego pociągu.
fot. Aleksander Maron,
02.07.2001 r.
|
|