| 
| Stacja Błądzim |  
|  |  
| Stacja Błądzim leży
na szlaku kolejowym pomiędzy Maksymilianowem a Wierzchucinem. Jest to odcinek
przedwojennej magistrali węglowej Śląsk - Porty. Magistrala ta budowana
była (z róznymi zawirowaniami) prawie przez cały okres międzywojenny i
oddawana do użytku w odcinkach i terminach: - 01.11.1926 - odc. Kalety - Herby Nowe
- Wieluń - Podzamcze Wieruszów;
 - 15.05.1928 - odc. Bydgoszcz Wschód
(dawniej Kapuścisko Małe Tranzytowe) - Maksymilianowo;
 - 15.10.1928 - Czersk - Bąk - Kościerzyna;
 - 08.11.1930 - Herby Nowe - Karsznice
- Zduńska Wola;
 - 09.11.1930 - Maksymilianowo - Błądzim
- Wierzchucin - Bąk;
 - 21.12.1930 - Bydgoszcz Wschód - Nowa
Wieś Wielka;
 - 01.03.1933 - Karsznice - Dąbie - Piotrków
Kujawski - Inowrocław.
 
 
 
|  |  | Mapa przedstawiająca stację Błądzim i okolice. skala - 1:100 000.
 Widoczny fragment linii
 Pruszcz-Bagienica - Terespol Pomorski.
 |       W okolicach Świekatowa
(przed Błądzimiem od strony Bydgoszczy) linia ta krzyżuje się z lokalną
linią kolejową Terespol Pomorski - Klonowo - Pruszcz Bagienica - Więcbork
- Złotów. Skrzyżowanie to wykonane jest w dwóch poziomach bez zjazdów (dokładny
opis tej linii znajdziesz TUTAJ).
      Odcinek linii pomiędzy
Maksymilianowem a Wierzchucinem jest jednotorowy. Na istniejących stacjach
budynki wybudowane zostały według typowego projektu budowlanego - wszystkie
są podobne do siebie. Na wzmiankowanym wyżej odcinku stacjami z mijankami
były: Stronno, Serock, Świekatowo, Błądzim. W ostatnich latach rolę tę
pełniły stacje Serock i Błądzim, aktualnie (2001 r.) już tylko Serock.
Na byłych stacjach Stronno i Świekatowo zlikwidowano tory inne, niż szlakowy.
Na razie likwidacja torowiska ominęła jeszcze Błądzim.
Stacja Błądzim nie
oparła się "zapędom restrukturyzacyjnym" PKP. Na zamieszczonych poniżej
zdjęciach widać degradację stacji - w 1999 r. krzyżowały się tam jeszcze
pociągi, w 2000 r. krzyżowań już nie było ale utrzymane były posterunki
ruchu (dyżurny na stacji i obsługa nastawni), od kwietnia 2001 r. stacja
jest już tylko przystankiem osobowym (bez obsady - kasę biletowa obsługuje
ajent).
 Moje wspomnienia
co do tej linii sięgają początku lat 70-tych. W tamtych latach linia "kwitła"
- ruch osobowy (łącznie z pociągami pośpiesznymi) prowadzony był parowozami
Pt47 i Pm2, pociągi lokalne to przede wszystkim SN61, czasem SN52. Ruch
towarowy to była domena Ty2 - pociągów tych było bardzo dużo (cóż - trzeba
było odciążać linię węglową). Dzisiaj na linii "dogorywają" SU45, prowadząc
pociągi lokalne, czasami ich miejsce zajmuje SM42, ruch towarowy praktycznie
nie istnieje (nie liczę tu okazjonalnego "podsyłu" 1-2 wagonów krytych
do tartaku w Błądzimiu).
      9 listopada 2000 r.
linia ta obchodziła 70 - lecie swych urodzin. Obchodziła w ciszy i zapomnieniu.
Czy przyjdzie jej doczekać chociaż 80 - lecia??? |  
|  |    
 
 
 
 
| 1. Fotografie stacji Błądzim: |  
 
|   |  |   |  
| 1. Budynek dworca Błądzim w czasie gdy stacja
 funkcjonowała normalnie.
 fot. Przemysław Maron,
 lato 1999 r.
 |  | 14. To samo miejsce dwa lata później. Pozabijane okna,
 stacja przestała istnieć.
 fot. Przemysław Maron,
 02.07.2001 r.
 |  
 
|   |  |   |  
| 6. Na stację wjeżdża pociąg z Wierzchucina
 z SP45-123.
 Semafory w pełni sprawne.
 fot. Przemysław Maron,
 lato 1999 r.
 |  | 15. Dzisiaj są już skasowane. fot. Przemysław Maron,
 02.07.2001 r.
 |  
 
|   |  |   |  |   |  
| 4. Nastawnia obsługująca stację Błądzim w czasie
 gdy posterunek normalnie
 funkcjonował.
 fot. Przemysław Maron,
 lato 1999 r.
 |  | 19. Teraz wygląda ona podobnie jak budynek dworca - okna zabite
 "dechami"
 (czyt. - przyspawane blachy).
 fot. Przemysław Maron,
 02.07.2001 r.
 |  | 23. Ta sama nastawnia, zdjęcie z okna pociągu.
 fot. Przemysław Maron,
 02.07.2001 r.
 |  
 
|   |  |   |  |   |  
| 2. Semafor wyjazdowy ze stacji Błądzim.
 fot. Przemysław Maron,
 lato 1999 r.
 |  | 3. Semafor wyjazdowy ze stacji Błądzim.
 fot. Przemysław Maron,
 lato 1999 r.
 |  | 5. Semafor wjazdowy oraz tarcza wyjazdowa
 tzw. "przelotowa"
 na stacji Błądzim.
 fot. Przemysław Maron,
 lato 1999 r.
 |  
 
 
| 2. Czasy trakcji parowej na tej stacji minęły
bezpowrotnie. Ruch jednak był dość duży. Jeszcze kilka lat temu mijały
się tutaj pociągi, były też tzw. "przeloty": |  
 
|  |  | 28. Ol49-59 z poc. 90640 Gdynia - Bydgoszcz. fot. Paweł Telega, 11.09.1999 r.
 |  
 
 
|   |  |   |  |   |  
| 7. Na tor przy peronie pierwszym wjeżdża pociąg z Wierzchucina
 prowadzony SM42-105.
 Będzie czekał na skład
 z Bydgoszczy.
 fot. Przemysław Maron,
 lato 1999 r.
 |  | 8. SU45-210 z Bydgoszczy wjeżdża na tor przy peronie drugim.
 Po prawej oczekuje skład
 z Wierzchucina.
 fot. Przemysław Maron,
 lato 1999 r.
 |  | 9. Pociąg z Bydgoszczy rusza w dalszą drogę - do Wierzchucina.
 fot. Przemysław Maron,
 lato 1999 r.
 |  
 
|  |  | 10. SU45-197 z pociągiem 90121 "Chojniczanin" relacji Bydgoszcz - Chojnice "przelatuje" na pełnej
 szybkości przez stację Błądzim.
 fot. Przemysław Maron, 23.07.2000 r., godz. 14.10.
 |  
 
 
| 3. A oto jak wyglądał ruch na stacji latem
2001 roku: |  a) SP42-210 (poc. 9024):
 
|  |  |   |  
| 20. SP42-210 z pociągiem 9024 Wierzchucin -Bydgoszcz
 wjeżdża na stację w Błądzimiu.
 fot. Przemysław Maron,
 01.07.2001 r.,
 |  | 11. SP42-210 z pociągiem 9024 Wierzchucin -Bydgoszcz.
 fot. Przemysław Maron,
 01.07.2001 r.
 |  
 
| Lp | Ściągnij | Dźwięk / Film | Długość | Rozmiar | Właściwości |  
| 1. |   | Dźwięk pochodzi z obu filmów poniżej. SP42-210 wjeżdża na stację od strony Wierzchucina.
 Pociąg miał spóżnienie ok. 30 minut.
 01.07.2001 r., Przemysław Maron.
 | 3 min 36 s. | 1,24 MB | 48 kbps, 44100 kHz,
 mono
 |  
| 2. |   | SP42-210 wjeżdża na stację od strony Wierzchucina. 01.07.2001 r., Przemysław Maron.
 | 1 min. 26 s. | 3,69 MB | 320x240 DivX
 |  
| 3. |   | SP42-210 opuszcza w pięknym stylu stację Błądzim. 01.07.2001 r., Przemysław Maron.
 | 34 s. | 1,79 MB | 320x240 DivX
 |  b) SU45-170 (poc. 9027):
 
|  |  |  |  |   |  
| 17. SU45-170 z pociągiem 9027 Bydgoszcz - Wierzchucin
 wjeżdża na stację w Błądzimiu.
 fot. Przemysław Maron,
 01.07.2001 r.
 |  | 18. SU45-170 z pociągiem 9027 Bydgoszcz - Wierzchucin
 wjeżdża na stację w Błądzimiu.
 fot. Przemysław Maron,
 01.07.2001 r.
 |  | 12. SU45-170 z pociągiem 9027 Bydgoszcz - Wierzchucin.
 fot. Przemysław Maron,
 01.07.2001 r.
 |  
 
| Lp | Ściągnij | Dźwięk / Film | Długość | Rozmiar | Właściwości |  
| 1. |   | Dźwięk pochodzi z obu filmów poniżej. SU45-170 wjeżdża na stację trąbiąc z daleka.
 01.07.2001 r., Przemysław Maron.
 | 3 min 18 s. | 1,13 MB | 48 kbps, 44100 kHz,
 mono
 |  
| 2. |   | SU45-170 z poc. Bydgoszcz - Wierzchucin wjeżdża na stację Błądzim. 01.07.2001 r., Przemysław Maron.
 | 57 s. | 2,48 MB | 320x240 DivX
 |  
| 3. |   | SU45-170 odjeżdża ze stacji Błądzim do Wierzchucina. 01.07.2001 r., Przemysław Maron.
 | 37 s. | 1,91 MB | 320x240 DivX
 |  c) SU45-170 (poc. 9025):
 
|   |  
| 13. SU45-170 znowu na tej samej trasie
 (pociąg 9025).
 fot. Michał Maron,
 02.07.2001 r., ok. 18.30.
 |  
 
| Lp | Ściągnij | Film | Długość | Rozmiar | Właściwości |  
| 1. |   | SU45-170 wjeżdża na stację Błądzim. | 1 min. 19 s. | 2,91 MB | 320x240 DivX
 |  d) SU45-170 (poc. 9024):
 
|   |  |  |  
| 22. SU45-170 tego samego dnia pół godziny później wraca
 do Bydgoszczy...(poc. 9024)
 fot. Przemysław Maron,
 02.07.2001 r.
 |  | 21. ...wjeżdża na stację fot. Przemysław Maron,
 02.07.2001 r.
 |  
 
| Lp | Ściągnij | Film | Długość | Rozmiar | Właściwości |  
| 1. |   | SU45-170 z poc. 9024 wjeżdża na stację w Błądzimiu od strony przejazdu kolejowego (Wierzchucina)
 02.07.2001 r., Przemysław Maron.
 | 1 min. 19 s. | 2,91 MB | 320x240 DivX
 |  
 
| Jeśli nie masz kodeka DivX'a ściągnij go (702 Kb)
 |  |  |  
 
 
| 4. Zdjęcia okolic stacji Błądzim: |  
 
|   |  |   |  |   |  
| 24. SU45-131 z pociągiem 9021 Bydgoszcz - Wierzchucin
 na skrzyżowaniu z linią
 Pruszcz Bagienica - Terespol Pom..
 fot. Przemysław Maron,
 17.07.2000 r., godz. 11.50.
 |  | 25. SU45-131 z pociągiem Wierzchucin - Bydgoszcz
 w drodze powrotnej pod
 wiaduktem drogowym
 za Świekatowem
 fot. Przemysław Maron,
 17.07.2000 r., godz. 12.32.
 |  | 26. SU45-071 z pociągiem 90121 "Chojniczanin" dojeżdża
 do Wierzchucina
 (fot. koło rezerwatu
 Cisy Staropolskie).
 fot. Przemysław Maron,
 16.07.2000 r., godz. 14.15.
 |  
 
|   |  
| 27. "Budynek" na przystanku Lubania Lipiny Zdjęcie z jadącego pociągu.
 fot. Aleksander Maron,
 02.07.2001 r.
 |  
 
 |