MBxc1-42
MBxc1-42 -  zdjęcie tuż po
wybudowaniu (?).
fot. kserokopia.

1. Historia wagonu:

     Historia wagonu rozpoczęła się w 1934 roku, kiedy Zarząd Bydgoskich Kolei Powiatowych zakupił w warszawskiej fabryce Lilpop Rau i Loewenstein dwa wagony motorowe (prędzej w 1932 roku zakupiono jeden ale o innej konstrukcji). Były to wagony jednokierunkowe na tor 600 mm. Na postanowienie o zakupie wpłynął fakt pozytywnych wyników eksploatacji wagonu z 1932 r. 
     Wagony te oznaczono numerami 02 i 03. Jako napęd zastosowano 8-cylindrowe silniki samochodowe Forda o mocy 50 KM. Do 1939 roku obsługiwały one przede wszystkim pociągi na trasie Bydgoszcz - Smukała - Koronowo. Podczas II wojny światowej, gdy kolej znalazła się pod administracją niemiecką wagony w dalszym ciągu były eksploatowane. Zmieniono im tylko oznaczenie na T2 i T3 oraz przemalowano.
     Po wojnie dalsza eksploatacja wagonów stanęła pod znakiem zapytania. Przyczyną tego był ogromny ruch osobowy, wymagający uruchamiania na trasie Bydgoszcz - Koronowo potężnych (jak na możliwości kolei wąskotorowej 600 mm) pociągów, liczących często nawet 12 wagonów osobowych. Mało pojemne i słabe wagony motorowe przy takim obciążeniu nie miały racji bytu.
     W 1953 roku zarządca kolei (od 1949 - PKP) zdecydował o przeniesieniu wagonów na Kolej Jarocińską, gdzie ruch osobowy był zdecydowanie mniejszy. Zmieniono wówczas oznaczenia na Mzx 042 i Mzx 043. Bieżących obsług dokonywano wówczas w warsztatach w Witaszycach, naprawy główne wykonywane były w ZNTK Opole. W 1955 r. wymieniono zużyte silniki Forda na silniki od samochodu ciężarowego Star 28 (wagon Mzx 042). W 1961 roku ponownie zmieniono oznaczenia wagonów na MBxc1-42 i MBxc1-43. Jako ciekawostkę dodam, że wagon nazywany był przez pracowników "mordkiem".
     Wagon MBxc1-43 po katastrofie w 1975 roku (wpadł pod ciężarówkę, uszkodzona została rama) został złomowany, natomiast MBxc1-42 z powodzeniem jeździł po torach kolei jarocińskiej aż do zawieszenia przewozów osobowych, czyli do 1 lipca 1991 r. Dokumentują to poniżej zamieszczone zdjęcia. 
     Po zakończeniu eksploatacji interesujący nas wagon został przejęty przez Muzeum Kolejnictwa w Warszawie i w dniu 4 maja 1992 wpisany na stan tego muzeum pod numerem MUZ II/203. Został też przekazany do Zakładu Taboru w Bydgoszczy w celu odbudowy i uruchomienia na Wyrzyskich Kolejach Dojazdowych. Jednakże plan ten "spalił na panewce" ze względu na zamknięcie tych kolei. Według posiadanych przeze mnie wiadomości przez krótki czas stał też przy muzeum na terenie dworca Bydgoszcz Główna.
     W 1992 roku wagon na krótko trafił na Kolej Żnińską, gdzie służył  jako eksponat. Miał on trafić do MKW w Wenecji gdzie przygotowano dla niego specjalny tor. Jak wiadomo nigdy do Wenecji nie trafił a na torze dla niego przeznaczonym stoi dziś parowoz T49-114 (Ryś) z lorką, cysterną i wagonikiem pocztowym.
Gdy odżyły plany uruchomienia ruchu turystycznego na Kolei Wyrzyskiej od razu przypomniano sobie o planach sprzed kilku lat. Wagon trafił do Białośliwia, gdzie miał być poddany remontowi. Tam jednak zbyt długo nie "zagrzał miejsca", przewieziono go do Bydgoszczy, ustawiono w ZNTK na torze koło rampy przy warsztatach szkolnych. Wyposażenie jego wnętrza zostało zdemontowane i złożone w warsztatach w celu ochrony przed zniszczeniem.Od tej pory, poza zmianami grafitti na bokach nic się nie zmieniło. Dopiero prawdopodobnie jesienią 2001 r. na wagonie pojawiły się przednie reflektory. 
     Protokołem nr 1/97 z dnia 10.02.1998 r. Muzeum Kolejnictwa, reprezentowane przez jego Dyrektora użyczyło i wydało opisywany wagon PU-H Sp. z o.o. Myślęcińskiej Kolejce Parkowej, reprezentowanej przez jej Prezesa. Umowa przewiduje bezpłatne użytkowanie w celu eksploatacji na Myślęcińskiej Kolejce Parkowej w Bydgoszczy. W protokole tym w ośmiu punktach zawarte są obowiązki przede wszystkim przyjmującego. Treść umowy pokazana jest tutaj (awers i rewers).
     Chciałbym szczególną uwagę zwrócić na punkt 3 oraz 6 tego dokumentu. Patrząc na dzisiejszy stan tego zabytku techniki trudno zauważyć "szczególną dbałość o stan techniczny oraz zabezpieczenie przed dewastacją i warunkami atmosferycznymi".



     Dla Bydgoszczy, w której nie można już prawie znaleźć śladów kolejki wąskotorowej wagon ten jest jedynym namacalnym dowodem istnienia dużego kiedyś systemu wąskotorowego. Wagon ten powinien znaleźć swe miejsce TUTAJ, jego historia nierozerwalnie związana jest z tym miastem. Gdyby mógł jeszcze jeździć po jedynej wąskotorówce miasta (zlikwidowano nawet kolej cegielnianą w Fordonie) to dla miłośników miasta, miłośników kolei i dla całej rzeszy mieszkańców mógłby stanowić niewątpliwą atrakcję. Stąd należy nie tylko wagon poddać remontowi ale przywrócić mu jego pierwotny wygląd - z numerem 02 w malowaniu granatowym. Odbudowa taka powinna odbyć się pod nadzorem służb konserwatorskich.


     Strona ta powstała jako odpowiedź na artykuł, umieszczony na łamach "Expresu Bydgoskiego" w dniu 11.01.2002 r. Artukuł ten podaje wiele nieprawdziwych faktów z historii wagonu a plany jego "odbudowy" muszą budzić niepokój miłośnika kolei i miłośnika miasta Bydgoszczy. Szczególnie pomysł dobudowania drugiej kabiny sterowniczej z punktu widzenia historii jest niedopuszczalny!!! Przecież można na końcach linii kolejki myślęcińskiej wybudować (chyba nie aż takim wielkim kosztem) obrotnice, nawet ręczne. Obracanie wagonu stanowiłoby dodatkowo bardzo atrakcyjny element kolejowej rzeczywistości (tak było naprawdę, chćby w Zagórowie - widać to na zdjęciach poniżej). A gdyby zrealizowano w całości plan rozbudowy linii wąskotorowej w Myślęcinku, to będzie to linia dookólna, wtedy obracanie nie będzie potrzebne. 
     Dodatkowo w artykule zostały pomylone wagony: istnieją dwa, ale innych typów (dawny 01 czyli popularny "Ryjek" z "Maltanki" w Poznaniu i 02 czyli nasz MBxc1-42).

     Więcej danych o:
        - Myślęcińskiej Kolejce Parkowej znajdziesz tutaj;
        - Kolei jarocińskiej znajdziesz tutaj.

Opracowano na podstawie materiałów B. Pokropińskiego, M. Zajferta, jako ilustracje posłużyły materiały różnych autorów (opisy przy zdjęciach).
Osoby posiadające informacje, które pozwolą uzupełnić historię wagonu proszone są o kontakt.

Dziękujemy wszystkim za udostępnienie materiałów.



2. Dane techniczne:
     - plan - próba odtworzenia stanu po wybudowaniu w 1934 roku (wyk. B. Pokropiński)
 
 
Plan wagonu MBxc1-42.
Wykonanie - Bogdan Pokropiński, Warszawa 03.06.1976 r.

     - dane po przebudowie w 1955 roku:
 

Długość całkowita
12600 mm
Szerokość pudła
1900 mm
Wysokość
3100 mm
Rozstaw osi wózka
1000 mm
Rozstaw czopów skrętnych wózka
7600 mm
Układ osi
2-B
Ilość miejsc siedzących
32
Silnik benzynowy
typ S 42 moc 85 KM
Sprzęgło
tarczowe - cierne
Skrzynia biegów /Typ Star/
4 biegi +1 wsteczny
Oświetlenie
12 V; 0,2 kW max. 18 A
Baterie akumulatorowe
2 x 12 V
Ogrzewanie
nawiewne od silnika
Wentylacja
wywietrzniki sufitowe
Regulator napięcia
ZEM Kwidzyń typ Rg.
Masa wagonu w stanie próżnym
7850 kg
Masa służbowa
10300 kg
Zderzaki
centralne trzonowe
Sprzęgi
orczykowe śrubowe
Średnica kół
570 mm
Prędkość maksymalna
30 km/h
Zasięg
300 km
Hamulce
powietrzny + dodatkowy ręczny śrubowy



3. Wagon MBxc1-42 w fotografii:

Przed 1991
 
 

Kolej jarocińska,
MBxc1-42 na przystanku.
 fot. Witold Brejlak.
07.05.1988 r.

 
MBxc1-42 i MBxc1-41
w hali w Witaszycach.
fot. Paweł Mierosławski,
20.05.1990 r.
ok. godz. 5.45 rano.
MBxc1-42 przed
halą w Witaszycach.
fot. Paweł Mierosławski,
20.05.1990 r.
MBxc1-42 przed
halą w Witaszycach.
fot. Paweł Mierosławski,
20.05.1990 r.

 
MBxc1-42 przed
halą w Witaszycach.
fot. Paweł Mierosławski,
20.05.1990 r.
MBxc1-42 przed
halą w Witaszycach.
Widok z tyłu.
fot. Paweł Mierosławski,
20.05.1990 r.
MBxc1-42 przed
halą w Witaszycach.
W głębi MBxc1-41.
fot. Paweł Mierosławski,
20.05.1990 r.

 
Wagony MBxc1-42 i MBxc1-41.
w hali w Witaszycach.
fot. Martin Wollmann,
sierpień 1990 r.
Dworzec Witaszyce Wąsk.
Wagon MBxc1-42 czeka
na odjazd do Zagórowa.
fot. Martin Wollmann,
sierpień 1990 r.
Na moście koło Robakowa.
fot. Martin Wollmann,
sierpień 1990 r.

 
Wnętrze wagonu MBxc1-42
podczas jazdy.
fot. Martin Wollmann,
sierpień 1990 r.
Widok z okna koło Grabiny.
fot. Martin Wollmann
sierpień 1990 r.
Dworzec Grabina.
fot. Martin Wollmann,
sierpień 1990 r.

 
Obracanie wagonu w Zagórowie.
fot. Martin Wollmann,
sierpień 1990 r.
Zagorów.
fot. Martin Wollmann,
sierpień 1990 r.

 
Kolejne wspólne zdjęcie wagonów.
Podobieństwo do fotografii 
wyżej sugeruje to samo miejsce.
Data nieznana.
fot. kserokopia.
Wagon MBxc1-42.
Prawdopodobnie także
Witaszyce przed halą.
Data nieznana.
fot. kserokopia.

 
Wagon MBxc1-42.
Miejsce i data nieznane.
fot. kserokopia
Wagon MBxc1-42
z wagonem doczepnym.
Miejsce i data nieznane.
fot. kserokopia



1991
 
MBxc1-42 na obrotnicy ręcznej.
fot. Michał Zajfert,
1991 r.
Wyjazd MBxc1-42
ze stacji Zagórów
(budynek w tle to dom
toromistrza).
fot. Michał Zajfert,
1991 r.
MBxc1-42 podczas obracania
w Zagórowie.
fot. Michał Zajfert, 1991 r.



1992
 
MBxc1-42 jako eksponat w Żninie.
fot. Steve Thomason, 
1992 r.



1997
 
MBxc1-42. Białośliwie Wąsk.
fot. 1997 r.
MBxc1-42 nadal w Białośliwiu.
fot. Jarosław Kielak,
20.11.1997 r.



1998
 
Mbxc1-42 w ZNTK Bydgoszcz,
  niedługo po przybyciu.
fot. Adolf-Dieter Lenz,
29.09.1998 r.
Wnętrze wagonu przed jego demontażem i zabezpieczeniem
fot. Adolf-Dieter Lenz,
29.09.1998 r.
Przedział silnikowy wagonu.
fot. Adolf-Dieter Lenz,
29.09.1998 r.
Wagon MBxc1-42,
widok z tyłu.
fot. Adolf-Dieter Lenz,
29.09.1998 r.



1999
 
Mbxc1-42 w ZNTK 
Bydgoszcz
ponad rok później.
fot. Krzysztof Wieczór,
12.11.1999 r.
Wnętrze wagonu, ...
fot. Krzysztof Wieczór,
12.11.1999 r.
...jego tylnej części...
fot. Krzysztof Wieczór,
12.11.1999 r.
..i widok z tyłu.
fot. Krzysztof Wieczór,
12.11.1999 r.

 
Mbxc1-42 w ZNTK Bydgoszcz,
fot. Krzysztof Wieczór.
12.11.1999 r.
Oznaczenia boczne MBX C1-42.
fot. Krzysztof Wieczór.
12.11.1999 r.

 
MBxc1-42 w ZNTK Bydgoszcz
oczekuje na remont.
Stan na dzień 28.12.1999 r.
fot. Przemysław Maron.



2001
 
Mbxc1-42 w ZNTK Bydgoszcz,
  13.04.2001 r.
fot. Przemysław Maron.
Mbxc1-42 w ZNTK Bydgoszcz.
Zwracają uwagę dodane przednie 
reflektory.
06.10.2001 r.
fot. Przemysław Maron.
Krótki film przedstawiający 
MBxc1-42. 
wyk. Przemysław Maron,
06.10.2001 r.
3.05 MB, 1 minuta, DivX.



2002
 
Artykuł z "Expressu Bydgoskiego"
dotyczący wagonu MBxc1-42.
11.01.2002 r.
Artykuł z "Gazety 
Wyborczej - Bydgoszcz"
- dalsze szczegóły dotyczące
starań o ratowanie wagonu.
17.01.2002 r.
"Ekspress Bydgoski", polemika 
z artykułem z dnia 11.01.2002
"Stare jest piękne".
21.01.2002 r.

Fotografie "zrzucane" z kamery (stąd słabsza jakość):



 
Mbxc1-42 w ZNTK 
Bydgoszcz.
Widoczne zbite reflektory.
fot. Przemysław Maron,
22.01.2002 r.
Wnętrze wagonu,
widok w kierunku
przodu.
fot. Przemysław Maron,
22.01.2002 r.
Wnętrze wagonu,
widok w tył.
fot. Przemysław Maron,
22.01.2002 r.
MBxc1-42 z tyłu.
fot. Przemysław Maron,
22.01.2002 r.

 
Mbxc1-42 z przodu.
fot. Przemysław Maron,
22.01.2002 r.
Kabina sterownicza.
fot. Przemysław Maron,
22.01.2002 r.
Oznaczenia boczne MBX C1-42
fot. Przemysław Maron,
22.01.2002 r.

 
Film przedstawiający 
MBxc1-42. 
wyk. Przemysław Maron,
22.01.2002 r.
4.65 MB, 1 min. 22 s., DivX.


Jeśli nie masz kodeka DivX'a
ściągnij go (702 Kb)

Powrót do poprzedniej strony.
Powrót do strony głównej.