Posiadane przeze mnie dane wagonów motorowych PKD są dość fragmentaryczne,
jednakże
warte są opublikowania.
1. Wagon motorowy MBd1-325:
rok budowy - 1930;
klasa wagonu - 2;
układ osi - AA;
silnik spalinowy - S-53 o mocy 100 KM, obroty - 2800 obr/min.;
Inne dane:
Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych"
Zeszyt VIII-W
ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu
pasażerskim"
str. 32, grupa II-ga.
8. Wagon motorowy MBxd1-356:
data budowy - 1961 r. w ZNTK Wrocław;
klasa wagonu - 2;
prędkość maksymalna - 50 km/godz.;
układ osi - BB;
silnik spalinowy - Wola DTK, 150 KM, obroty - 1500 obr/min.,
6 cylindrów o średnicy 150 mm i skoku 180 mm, paliwo - olej gazowy,;
przekładnia - mechaniczna B-10-00-0/SB1/ 6-biegowa, później mechaniczna
Mylius 4-biegowa,
sprzęgło suche jednotarczowe ze sterowaniem pneumatycznym;
wymiary: długość - 14860 mm, szerokość - 2440 mm, średnica kół - 760 mm,
rozstaw osi
skrajnych - 10040 mm, rozstaw osi wózków - 1750 mm, rozstaw sworzni wózków
- 8700 mm;
liczba miejsc siedzących - 40 miejsc;
oświetlenie - elektryczne;
typ hamulca - Knorr ręczny;
rodzaj sterowania - mechaniczne;
ogrzewanie - wodne.
Dane o przebiegu służby:
28.01.1957 - wysłanie do przebudowy wagonu osobowego Bx-2502;
12.11.1960 - powrót przebudowanego wagonu jako MBxd1;
08.04.1961 - zamontowana skrzynia biegów B-10-00-0/SB1/ 6-biegowa;
25.09.1963 - próby ruchowe ze zmodernizowaną skrzynią biegów SB1 4-biegową
nr 172;
02.12.1963 - próby ruchowe ze zmodernizowaną skrzynią biegów SB1 4-biegową
nr 148.
26.04.1965 - próby ruchowe ze skrzynią biegów Mylius (z MBxd1-347 - skreślenie
z inwentarza);
14.06.1965 - dopuszczenie wagonu do ruchu ze skrzynią biegów Mylius;
01.10 - 09.11.1966 - przegląd R, wymiana silnika na DT150 nr D477 (po przeglądzie
P3);
29.08 - 16.09.1967 - Przegląd S, wymiana silnika na DT150 nr 2479 (po naprawie
średniej);
02 - 30.04.1974 - przegląd P3, wymiana silnika na DT150 nr 2678 (po naprawie
głównej).
do 1976 (?) - kolej grójecka, później kolej pomorska.
Przebiegi w km:
30.10.1965 - 01.10.1966 - 42444 km;
08.11.1966 - 29.08.1967 - 51603 km;
17.09.1967 - 27.06.1969 - 74175 km;
03.08.1971 - 13.07.1973 - 52441 km.
Inne dane:
Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych"
Zeszyt VIII-W
ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu
pasażerskim"
str. 31, grupa II-ga.
9. Wagon motorowy MBxd1-357:
rok budowy - 1961 w ZNTK Wrocław.
10. Wagon motorowy MBxd1-358:
Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych"
Zeszyt VIII-W
ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu
pasażerskim"
str. 32, grupa II-ga.
Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych"
Zeszyt VIII-W
ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu
pasażerskim"
str. 31, grupa II-ga.
11. Wagon motorowy MBxd1-359:
Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych"
Zeszyt VIII-W
ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu
pasażerskim"
str. 32, grupa II-ga.
Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych"
Zeszyt VIII-W
ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu
pasażerskim"
str. 31, grupa II-ga.
Dane szczegółowe wynotowane zostały z niekompletnych książek pojazdów w
1988 r w WMD Koszalin.