Wagony motorowe Pomorskich Kolei Dojazdowych




                        Posiadane przeze mnie dane wagonów motorowych PKD są dość fragmentaryczne, jednakże
                    warte są opublikowania.

                   1. Wagon motorowy MBd1-325:
                        rok budowy - 1930;
                        klasa wagonu - 2;
                        układ osi - AA;
                        silnik spalinowy - S-53 o mocy 100 KM, obroty - 2800 obr/min.;
                        Inne dane:
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 32, grupa II-ga.

Fotografia MBxd1-325
                   2. Wagon motorowy MBxd1-342:
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 32, grupa II-ga.
                   3. Wagon motorowy MBxd1-345:
                        data budowy - 01.06.1960 r. w ZNTK Opole;
                        klasa wagonu - 2;
                        prędkość maksymalna - 50 km/godz.;
                        układ osi - BB;
                        silnik spalinowy - Fiat 666 (368 inne źródło), 150 KM, obroty - 1800 obr/min.,
                                                      6 cylindrów o średnicy 122 mm i skoku 145 mm, poj. skokowa - 10,170 l;
                                                      paliwo - olej napędowy, poj. zbiornika - 200 l;
                        przekładnia - mechaniczna z reduktorem 6,432  4-biegowa, sprzęgło suche;
                        akumulatory - kwasowo-ołowiowe 6E7 12 V 105 Ah - 2 szt.;
                        wymiary: długość - 12900 mm, szerokość - 2580 mm, wysokość - 3200 mm,
                                        średnica kół - 685 mm, rozstaw osi skrajnych - 9050 mm, rozstaw osi wózków - 1450 mm.;
                        usprężynowanie - piórowe z pojedyńczym zawieszeniem.;
                        ciężar całk. w stanie służbowym - 18000 kg;
                        nacisk osi na szyny w st. służbowym - 5,5 t;
                        liczba miejsc siedzących/stojących - 40/32 miejsca;
                        oświetlenie - elektryczne 24 V;
                        typ hamulca - Westinghouse LuV-1;
                        rodzaj sterowania - mechaniczne;
                        najmniejszy promień łuku - 50 m.
                        Dane o przebiegu służby:
                        23.02.1960 - w eksploatacji (niezgodność z datą podaną wyżej) z silnikiem Fiat 368 nr 201252;
                        19.04.1961 - przegląd rewizyjny, wymiana silnika na Fiat 366/45 nr 201071 (silnik pochodzący
                                             z MBxd1-355 po naprawie bieżącej);
                        od 05.04.1962 - kolej gryficka (pomorska);
                        24.05.1964 - przegląd BA (?), wymiana silnika na S-53 nr 00808;
                        25.02.1965 - przegląd R, wymiana silnika na S-53 nr 01654;
                        12.06.1965 - przegląd Ś;
                        23.06.1966 - przegląd R, wymiana silnika na S-53 nr 07195 (nowy);
                        25.01.1967 - przegląd R, wymiana silnika na S-53 nr 00787 (po naprawie średniej);
                        23.08.1968 - przegląd G, wymiana silnika na S-53 nr 13450;
                        21.01.1970 - przegląd P3, wymiana silnika na S-53 nr 11575;
                        03.05 - 20.06.1973 - przegląd Ś, wymiana silnika na S-53-05 nr 11874 (po naprawie głównej);
                        08.05 - 03.06.1974 - przegląd R, wymiana silnika na S-53 nr 02831 (po naprawie głównej);
                        28.08 - 24.10.1975 - przegląd Ś, wymiana silnika na S-53 nr 11574 (po naprawie głównej);
                        28.01 - 08.03.1978 - przegląd Ś, wymiana silnika na S-530 nr 26421 (po naprawie głównej);
                        25.03 - 08.08.1979 - przegląd Ś, wymiana silnika na S-530 nr ? (po naprawie głównej);
                        09.06.1980 - przegląd R, wymiana silnika na S-53 nr 33805 (po naprawie głównej);
                        28.01 - 08.04.1981 - przegląd R, wymiana silnika na S-530 nr ? (po naprawie głównej);
                        01.09 - 07.10.1981 - przegląd R, wymiana silnika na S-530 nr 78701 (po naprawie głównej).
                        Przebiegi w km:
                        1960 r. - 22347 km;
                        1961 r. - 30616 km;
                        1964 r. - 35211 km;
                        1965 r. - 43209 km;
                        1966 r. - 80899 km;
                        01.01 - 01.09.1967 - 41227 km;
                        12.05.1969 - 26.04.1976 - 338085 km.
                        Inne dane:
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 32, grupa II-ga.
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 31, grupa II-ga.
Fotografia MBxd1-345.
                   4. Wagon motorowy MBxd1-346:
                        rok budowy - 1964.
                        Przebiegi w km:
                        od 11.09.1975 - 29.03.1982 - 251642 km (pomiędzy naprawami głównymi).
                        Inne dane:
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 32, grupa II-ga.
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 31, grupa II-ga.
                   5. Wagon motorowy MBxd1-348:
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 32, grupa I-sza.
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 31, grupa I-sza.
                   6. Wagon motorowy MBxd1-350:
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 32, grupa II-ga.
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 31, grupa II-ga.
                   7. Wagon motorowy MBxd1-355:
                        klasa wagonu - 2;
                        układ osi - BB;
                        silnik spalinowy - 6 cylindrów, paliwo - olej napędowy;
                        przekładnia - mechaniczna;
                        wymiary: rozstaw osi skrajnych - 10600 mm, rozstaw osi wózków - 1700 mm, rozstaw sworzni
                                        wózków - 8800 mm;
                        ciężar całk. w stanie służbowym - 20000 kg;
                        liczba miejsc siedzących - 44 miejsca;
                        oświetlenie - elektryczne;
                        typ hamulca - Knorr ręczny;
                        ogrzewanie - wodne
                        Inne dane:
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 32, grupa II-ga.
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 31, grupa II-ga.
Fotografie MBxd1-355 w latach jego świetności.     Fotografie MBxd1-355 po jego wyłączeniu z ruchu.

                   8. Wagon motorowy MBxd1-356:
                        data budowy - 1961 r. w ZNTK Wrocław;
                        klasa wagonu - 2;
                        prędkość maksymalna - 50 km/godz.;
                        układ osi - BB;
                        silnik spalinowy - Wola DTK, 150 KM, obroty - 1500 obr/min.,
                                                      6 cylindrów o średnicy 150 mm i skoku 180 mm, paliwo - olej gazowy,;
                        przekładnia - mechaniczna B-10-00-0/SB1/ 6-biegowa, później mechaniczna Mylius 4-biegowa,
                                              sprzęgło suche jednotarczowe ze sterowaniem pneumatycznym;
                        wymiary: długość - 14860 mm, szerokość - 2440 mm, średnica kół - 760 mm, rozstaw osi
                                        skrajnych - 10040 mm, rozstaw osi wózków - 1750 mm, rozstaw sworzni wózków - 8700 mm;
                        liczba miejsc siedzących - 40 miejsc;
                        oświetlenie - elektryczne;
                        typ hamulca - Knorr ręczny;
                        rodzaj sterowania - mechaniczne;
                        ogrzewanie - wodne.
                        Dane o przebiegu służby:
                        28.01.1957 - wysłanie do przebudowy wagonu osobowego Bx-2502;
                        12.11.1960 - powrót przebudowanego wagonu jako MBxd1;
                        08.04.1961 - zamontowana skrzynia biegów B-10-00-0/SB1/ 6-biegowa;
                        25.09.1963 - próby ruchowe ze zmodernizowaną skrzynią biegów SB1 4-biegową nr 172;
                        02.12.1963 - próby ruchowe ze zmodernizowaną skrzynią biegów SB1 4-biegową nr 148.
                        26.04.1965 - próby ruchowe ze skrzynią biegów Mylius (z MBxd1-347 - skreślenie z inwentarza);
                        14.06.1965 - dopuszczenie wagonu do ruchu ze skrzynią biegów Mylius;
                        01.10 - 09.11.1966 - przegląd R, wymiana silnika na DT150 nr D477 (po przeglądzie P3);
                        29.08 - 16.09.1967 - Przegląd S, wymiana silnika na DT150 nr 2479 (po naprawie średniej);
                        02 - 30.04.1974 - przegląd P3, wymiana silnika na DT150 nr 2678 (po naprawie głównej).
                        do 1976 (?) - kolej grójecka, później kolej pomorska.
                        Przebiegi w km:
                        30.10.1965 - 01.10.1966 - 42444 km;
                        08.11.1966 - 29.08.1967 - 51603 km;
                        17.09.1967 - 27.06.1969 - 74175 km;
                        03.08.1971 - 13.07.1973 - 52441 km.
                        Inne dane:
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                       str. 31, grupa II-ga.
                   9. Wagon motorowy MBxd1-357:
                        rok budowy - 1961 w ZNTK Wrocław.
                 10. Wagon motorowy MBxd1-358:
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 32, grupa II-ga.
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 31, grupa II-ga.
                 11. Wagon motorowy MBxd1-359:
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 01.06.1975 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 32, grupa II-ga.
                        Wykazany w "Służbowym rozkładzie jazdy pociągów...kolei wąskotorowych" Zeszyt VIII-W
                        ważnym od 31.05.1981 r. w tabeli "Wykaz obciążeń dla motowozów w ruchu pasażerskim"
                        str. 31, grupa II-ga.

                    Dane szczegółowe wynotowane zostały z niekompletnych książek pojazdów w 1988 r w WMD Koszalin.
 
 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.