Parowozy Pomorskich Kolei Dojazdowych




                      Przedstawiona poniżej lista być może nie wyczerpuje wszystkich parowozów, jakie
                były eksploatowane  na Pomorskich Kolejach Dojazdowych po II wojnie światowej.
                Lista ta powstała na podstawie notatek byłego naczelnika WMD Koszalin, pana Krogulskiego
                w maju 1988 r. Do tej pory być może nie była nigdzie publikowana. Ze względu na duże
                braki w danych pojazdów, proszę hobbystów o próbę uzupełnienia zarówno listy jak i danych
                szczegółowych.

                   1.

Ty4 - 3092
Tya1 - 3151
Tya1 - 3152
Seria, numer (nowy)
-
Ta4 - 3151
Ta4 - 3152
Rok budowy
1907
1915
1915
Kocioł - nr fabryczny
-
2291
-
Kocioł - nr kolejowy -
602
601
Szybkość [km/h]
-
30
-
Układ osi
-
1-2-0
-
Ciśnienie pary [atm.]
-
12
-
Producent
-
Arnold Jung, Jungenstahl
Arnold Jung, Jungenstahl
Moc [KM]
-
120
120
Data skreślenia z PKP
30.01.1961
09.12.1971
01.12.1970
Długość [m]
-
6,42
-
Ciężar [t]
-
17,3
-
Zapas wody [m3]
-
2,4
-
Zapas węgla [t]
-
0,8
-
Miejsce stacjonowania
-
06.05.1947 Gryfice
-

                   2.

Ty2 - 3201
Ty3 - 3247
Ty3 - 3248
Seria, numer (nowy)
-
Ty5 - 3247
Ty5 - 3248
Rok budowy
1902
1914
1914
Kocioł - nr fabryczny
-
8966
-
Kocioł - nr kolejowy
-
611
-
Szybkość [km/h]
-
35
-
Układ osi
-
0-3-0
-
Ciśnienie pary [atm.]
-
12
-
Producent
Hohenzolern AG
Borsig, Berlin Tegel
-
Moc [KM]
-
150
150
Data skreślenia z PKP
30.01.1961
27.10.1969
30.06.1962
Długość [m]
-
6,15
-
Ciężar [t]
-
15
-
Zapas wody [m3]
-
3,0
-
Zapas węgla [t]
-
1,0
-
Miejsce stacjonowania
-
09.03.1946 Piaseczno
1957 Koszalin
-

                   3.

Ty3 - 3250
Ty3 - 3251
Ty3 - 3252
Seria, numer (nowy)
Ty5 - 3250
Ty2 - 3203
Ty2 - 3204
Rok budowy
1901
1899
1899
Kocioł - nr fabryczny
-
-
-
Kocioł - nr kolejowy
-
-
-
Szybkość [km/h]
-
-
-
Układ osi
-
-
-
Ciśnienie pary [atm.]
-
-
-
Producent
-
-
-
Moc [KM]
150
80
-
Data skreślenia z PKP
30.06.1962
30.04.1962
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
-
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                   4.

Ty4 - 3281
Ty4 - 3282
Ty4 - 3283
Seria, numer (nowy)
Ty6 - 3281
Ty6 - 3282
Ty6 - 3283
Rok budowy
1905
1904
1900
Kocioł - nr fabryczny
5284
4060
4363
Kocioł - nr kolejowy
616
617
618
Szybkość [km/h]
30
30
30
Układ osi
0-3-0
0-3-0
0-3-0
Ciśnienie pary [atm.]
12
12
12
Producent
Krauss & Co. A.S. Munchen
Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych 
(prod. kotła)
Krauss & Co. A.S. Munchen
Moc [KM]
160
160
160
Data skreślenia z PKP
02.08.1966
30.06.1962
30.06.1962
Długość [m]
6,8
4,72
-
Ciężar [t]
18 - 21
14,7
-
Zapas wody [m3]
2,0
2,3
1,9
Zapas węgla [t]
1,0
1,0
0,9
Miejsce stacjonowania
19.12.1944 Kobylepole,
1956 Białogard
08.1953 Dobra
27.01.1950 Śmigiel
1956 Koszalin

                   5.

Ty5 - 3301
 Zdjęcie parowozu.
Ty5 - 3302
Ty6 - 3311 
Zdjęcie parowozu.
Seria, numer (nowy)
Ty6 - 3284
Ty6 - 3285
Ty6 - 3287
Rok budowy
1944
1944
1930
Kocioł - nr fabryczny
16243
16244
10328
Kocioł - nr kolejowy
619
620
622
Szybkość [km/h]
30
30
30
Układ osi
0-3-0
0-3-0
0-3-0
Ciśnienie pary [atm.]
-
12
13
Producent
Krauss Maffei Munchen
Krauss Maffei Munchen
Fablok Chrzanów,
Babcock - Zieleniewski Sosnowiec
(prod. kotła)
Moc [KM]
160
160
180
Data skreślenia z PKP
09.12.1974
-
27.10.1969
Długość [m]
-
-
6,92
Ciężar [t]
-
14,5 - 17,5
-
Zapas wody [m3]
-
1,5
2,4
Zapas węgla [t]
-
1,2
-
Miejsce stacjonowania
-
1953 Gryfice
1957 Dobra

                   6.

Ty6 - 3312
Txa1 - 3322
Zdjęcie parowozu.
Txa1 - 3323
Seria, numer (nowy)
Ty6 - 3288
Tya6 - 3322
Tya7 - 3344
Rok budowy
1930
1926
1928
Kocioł - nr fabryczny
10588
11181
11700
Kocioł - nr kolejowy
623
624
625
Szybkość [km/h]
30
30
35
Układ osi
0-3-0
1-3-0
1-3-0
Ciśnienie pary [atm.]
13
12
14
Producent
Fablok Chrzanów,
Babcock - Zieleniewski Sosnowiec
(prod. kotła, 1937r.)
Orenstein - Koppel,
Munchen
Orenstein - Koppel,
Berlin
Moc [KM]
180
170
200
Data skreślenia z PKP
12.05.1970
08.04.1971
29.07.1972
Długość [m]
6,92
-
6,175
Ciężar [t]
-
24
24
Zapas wody [m3]
2,4
-
1,5
Zapas węgla [t]
-
-
1,0
Miejsce stacjonowania
11.03.1952 Gryfice
21.09.1946 Rymań, Gościno
14.11.1946 Ińsko

                   7.

Txb2 - 3381
Txb2 - 3382
Zdjęcia parowozu.
Txb2 - 3383
Zdjęcie parowozu.
Seria, numer (nowy)
Tyb5 - 3381
Tyb6 - 3406
Tyb6 - 3407
Rok budowy
1920
1920
1909
Kocioł - nr fabryczny
4037
4038
6210
Kocioł - nr kolejowy
629
630
631
Szybkość [km/h]
-
-
-
Układ osi
0-3-1
0-3-1
0-3-1
Ciśnienie pary [atm.]
12
-
-
Producent
S.A. Maffei, Munchen
S.A. Maffei, Munchen
Krauss Maffei, Munchen
Moc [KM]
150
170
170
Data skreślenia z PKP
12.05.1970
09.09.1972
30.06.1973
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
22,2
-
-
Zapas wody [m3]
3,0
-
-
Zapas węgla [t]
1,0
-
-
Miejsce stacjonowania
21.01.1947 Piaseczno
-
-

                   8.

Txb2 - 3384
Txb3 - 3401
Tx5 - 3501
Seria, numer (nowy)
Tyb6 - 3408
Tyb6 - 3401
Tx7 - 3501
Rok budowy
1909
1922
1914
Kocioł - nr fabryczny
6211
9684
2955
Kocioł - nr kolejowy
632
633
637
Szybkość [km/h]
30
32
30
Układ osi
0-3-1
0-3-1
0-4-0
Ciśnienie pary [atm.]
14
13
12
Producent
Krauss Maffei, Munchen
Orenstein - Koppel A.S. Munchen
Vulcan Werke,
Stettin
Moc [KM]
170
180
200
Data skreślenia z PKP
21.02.1973
-
24.07.1972
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
19
-
Zapas wody [m3]
-
3,0
-
Zapas węgla [t]
-
0,8
-
Miejsce stacjonowania
18.05.1948 Kobylepole,
15.06.1942, 04.1946
Szczecinek
02.1947 Gościno
-

                   9.

Tx5 - 3502
Tx5 - 3503
Zdjęcia parowozu.
Tx5 - 3504
Seria, numer (nowy)
Tx7 - 3502
Tx7 - 3503
Tx7 - 3504
Rok budowy
1927
1914
1914
Kocioł - nr fabryczny
3994
2954
2996
Kocioł - nr kolejowy
638
639
640
Szybkość [km/h]
30
30
30
Układ osi
0-4-0
0-4-0
0-4-0
Ciśnienie pary [atm.]
12
12
12
Producent
Vulcan Werke, Stettin
Vulcan Werke, Stettin
Vulcan Werke, Stettin
Moc [KM]
200
200
200
Data skreślenia z PKP
23.07.1973
21.01.1974
05.02.1970
Długość [m]
-
7,9
7,9
Ciężar [t]
-
24,0
24,0
Zapas wody [m3]
-
2,2
2,2
Zapas węgla [t]
-
0,8
0,8
Miejsce stacjonowania
-
23.08.1946 Gryfice
12.07.1947 Gryfice

                   10.

Tx5 - 3505 
Zdjęcie parowozu.
Tx9 - 3591
Tx9 - 3593
Seria, numer (nowy)
Tx7 - 3505
-
-
Rok budowy
1914
1914
1917
Kocioł - nr fabryczny
2997
-
-
Kocioł - nr kolejowy
641
-
-
Szybkość [km/h]
30
30
30
Układ osi
0-4-0
2-2-?
2-2-?
Ciśnienie pary [atm.]
12
16
16
Producent
Vulcan Werke, Stettin
-
-
Moc [KM]
200
250
250
Data skreślenia z PKP
21.12.1973
09.02.1961
30.06.1962
Długość [m]
7,9
-
-
Ciężar [t]
24,0
-
-
Zapas wody [m3]
2,2
-
-
Zapas węgla [t]
0,8
-
-
Miejsce stacjonowania
06.03.1947 Gryfice
-
-

                   11.

Twn1 - 3634
Zdjęcia parowozu.
Twn1 - 3635
Twn1 - 3636
Zdjęcia parowozu.
Seria, numer (nowy)
Tyn6 - 3634
Tyn6 - 3635
Tyn6 - 3636
Rok budowy
1928
1927
1927
Kocioł - nr fabryczny
4019
3866
3867
Kocioł - nr kolejowy
-
649
-
Szybkość [km/h]
30
30
-
Układ osi
1-3-1
1-3-1
1-3-1
Ciśnienie pary [atm.]
12
13
-
Producent
Vulcan Werke, Stettin
Vulcan Werke, Stettin
-
Moc [KM]
180
180
180
Data skreślenia z PKP
08.04.1974
01.03.1974
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
30,0
30,0
-
Zapas wody [m3]
3,0
3,0
-
Zapas węgla [t]
1,0
1,0
-
Miejsce stacjonowania
10.1946 Gryfice
10.01.1948 (20.02.1947) Gryfice
-

                   12.

Twn1 - 3637
Tw2 - 3711
Zdjęcie parowozu.
Tw2 - 3712
Seria, numer (nowy)
-
Tw8 - 3711
Tw8 - 3712
Rok budowy
1908
1912
1912
Kocioł - nr fabryczny
3000
2751
2752
Kocioł - nr kolejowy
651
652
653
Szybkość [km/h]
-
30
30
Układ osi
1-3-1
0-5-0
0-5-0
Ciśnienie pary [atm.]
-
12
12
Producent
A.G. Orenstein
Vulcan Werke, Stettin
Vulcan Werke, Stettin
Moc [KM]
180
230
230
Data skreślenia z PKP
w 1950 kocioł przeniesiono na inny parowóz
27.03.1971
12.05.1970
Długość [m]
-
8,85
8,85
Ciężar [t]
-
30,0
30,0
Zapas wody [m3]
-
2,2
2,2
Zapas węgla [t]
-
0,8
0,8
Miejsce stacjonowania
-
10.05.1948 Ińsko
18.09.1946 Gryfice

                   13.

Tyyn1 - 3811
 Zdjęcie parowozu.
Tyyn1 - 3812  Zdjęcie parowozu.
Pxb5 - 3571
Seria, numer (nowy)
Txn8 - 3811
Txn8 - 3812
-
Rok budowy
1925
1925
1911
Kocioł - nr fabryczny
3849
3848
6419
Kocioł - nr kolejowy
654
-
-
Szybkość [km/h]
30
30
30
Układ osi
1-4-1
1-4-1
0-3-1
Ciśnienie pary [atm.]
12
12
-
Producent
Vulcan Werke, Stettin
Vulcan Werke, Stettin
Egersdorf - Linden, Hannover 
Moc [KM]
260
260
-
Data skreślenia z PKP
29.05.1974
1974
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
-
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                   14.

Px14 - 3901
Ty3 - 3241
-
Seria, numer (nowy)
-
Ty5 - 3241
Tya6 - 3326
Rok budowy
1917
1914
1919
Kocioł - nr fabryczny
-
7502
3054
Kocioł - nr kolejowy
-
605
-
Szybkość [km/h]
-
30
35
Układ osi
-
0-3-0
-
Ciśnienie pary [atm.]
-
-
-
Producent
-
Hannoveriche Maschinenbau,
Hannover
ARN Jung 
Moc [KM]
-
150
-
Data skreślenia z PKP
-
03.10.1966
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
18,0
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                   15.

Ty2 - 3202
T2 - 3032
T2 - 3037
Seria, numer (nowy)
-
-
-
Rok budowy
1902
1894
1901
Kocioł - nr fabryczny
2290
1382
1928
Kocioł - nr kolejowy
-
-
-
Szybkość [km/h]
-
-
-
Układ osi
-
-
-
Ciśnienie pary [atm.]
-
-
-
Producent
Hohenzoler AG
Vulcan Werke, Stettin
Vulcan Werke, Stettin
Moc [KM]
-
-
-
Data skreślenia z PKP
-
-
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
-
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                   16.

T2 - 3042
T4 - 3092
Tx9 - 3593
Seria, numer (nowy)
-
-
-
Rok budowy
1894
1907
1917
Kocioł - nr fabryczny
1378
1382
-
Kocioł - nr kolejowy
-
-
-
Szybkość [km/h]
-
-
-
Układ osi
-
-
-
Ciśnienie pary [atm.]
-
-
-
Producent
Vulcan Werke, Stettin
-
-
Moc [KM]
-
-
-
Data skreślenia z PKP
-
30.01.1961
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
-
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                   17.

Ty3 - 3241
-
Px48 - 1740
Seria, numer (nowy)
Ty5 - 3241
Tya7 - 3326
Px48 - 3900
Rok budowy
1914
1919
1951
Kocioł - nr fabryczny
7502
3054
781
Kocioł - nr kolejowy
605
628
244
Szybkość [km/h]
30
35
-
Układ osi
0-3-0
1-3-0
0-4-0
Ciśnienie pary [atm.]
-
-
13
Producent
-
-
-
Moc [KM]
150
170
200
Data skreślenia z PKP
-
-
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
-
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                   18.

Px48 - 1749
Px48 - 1732 
Px48 - 1804
Seria, numer (nowy)
Px48 - 3901
Px48 - 3902
Px48 - 3903
Rok budowy
1951
1951
1954
Kocioł - nr fabryczny
770
763
3149
Kocioł - nr kolejowy
-
236
286
Szybkość [km/h]
-
-
-
Układ osi
0-4-0
0-4-0
0-4-0
Ciśnienie pary [atm.]
13
13
13
Producent
-
-
-
Moc [KM]
200
200
200
Data skreślenia z PKP
-
-
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
-
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                   19.

Px48 - 1731
Zdjęcie parowozu.
Px48 - 1769
Px48 - 1750
Seria, numer (nowy)
Px48 - 3904
Px48 - 3905
Px48 - 3906
Rok budowy
1951
1953
1951
Kocioł - nr fabryczny
762
1413
769
Kocioł - nr kolejowy
235
273
251
Szybkość [km/h]
-
-
-
Układ osi
0-4-0
0-4-0
0-4-0
Ciśnienie pary [atm.]
13
13
13
Producent
-
-
-
Moc [KM]
200
200
200
Data skreślenia z PKP
-
-
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
-
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                   20.

Px48 - 1727
Px48 - 1779
Px48 - 1744
Seria, numer (nowy)
Px48 - 3907
Px48 - 3908
Px48 - 3909
Rok budowy
1950
1953
1951
Kocioł - nr fabryczny
2027
3066
2120
Kocioł - nr kolejowy
684/231
026/53 286
778/248
Szybkość [km/h]
-
-
-
Układ osi
0-4-0
0-4-0
0-4-0
Ciśnienie pary [atm.]
13
13
13
Producent
-
-
-
Moc [KM]
200
200
200
Data skreślenia z PKP
-
-
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
-
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                21.

Px48 - 1763
Px48 - 1780 
Zdjęcie parowozu.
Px48 - 1781
Seria, numer (nowy)
Px48 - 3910
Px48 - 3911
Px48 - 3912
Rok budowy
1953
1954
1954
Kocioł - nr fabryczny
2173
254
285
Kocioł - nr kolejowy
267
284
0454
Szybkość [km/h]
-
-
-
Układ osi
0-4-0
0-4-0
0-4-0
Ciśnienie pary [atm.]
13
13
13
Producent
-
-
-
Moc [KM]
200
200
200
Data skreślenia z PKP
-
-
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
-
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                   22.

Px48 - 1753
Px48 - 1770
-
Seria, numer (nowy)
Px48 - 3913
Px48 - 3914
Px48 - 3915
Rok budowy
1951
1953
1956
Kocioł - nr fabryczny
287
280
270
Kocioł - nr kolejowy
809
-
-
Szybkość [km/h]
-
-
-
Układ osi
0-4-0
0-4-0
0-4-0
Ciśnienie pary [atm.]
13
13
13
Producent
-
-
-
Moc [KM]
200
200
200
Data skreślenia z PKP
-
-
-
Długość [m]
-
-
-
Ciężar [t]
-
-
-
Zapas wody [m3]
-
-
-
Zapas węgla [t]
-
-
-
Miejsce stacjonowania
-
-
-

                  23.

Px48 - 1772
Seria, numer (nowy)
Px48 - 3916
Rok budowy
1950
Kocioł - nr fabryczny
226
Kocioł - nr kolejowy
-
Szybkość [km/h]
-
Układ osi
0-4-0
Ciśnienie pary [atm.]
13
Producent
-
Moc [KM]
200
Data skreślenia z PKP
-
Długość [m]
-
Ciężar [t]
-
Zapas wody [m3]
-
Zapas węgla [t]
-
Miejsce stacjonowania
-

Wykonano na podstawie notatek
Naczelnika WMD Koszalin Wąski p. Krogulskiego (maj 1988r.).
 
 
 

Powrót do poprzedniej strony.

Powrót do strony głównej.