MODELARSTWO
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej

Model toru kolejowego

Przemysł modelarski dostarcza dwóch rodzajów materiału torowego:
tor modelowy, o bardzo zróżnicowanej cenie i jakości (zależy od producenta), oraz tor z blaszanymi szynami, tani i... zresztą oto porównanie:

H0 - zwrotnica z blachy

H0 - zwrotnica modelowa 7.5 st

Szyny w torze modelowym mają przekrój podobny do pierwowzoru. Również montaż do podkładów jest podobny jak w rzeczywistości, szynę trzymają tzw. łubki (z tym że w rzeczywistości łubki są przykręcane do podkładów a w modelu stanowią całość - coś w rodzaju łapek chwytających szynę). Modelową szynę można wysunąć lub wsunąć w łubki podkładów, tor można przeciąć w dowolnym miejscu i połączyć specjalnymi skuwkami lub zlutować. Tory modelowe produkowane są jako sztywne (na ogół z ułatwionym łączeniem na końcu) oraz elastyczne, tzw. flexy, z możliwością dowolnego kształtownia ich krzywizny (podkłady są nie połączone z jednej strony).

Tory modelowe są doskonałe do budowania makiet i dioram, gorzej się sprawdzają w przypadku modelu rozkładnego, z uwagi na trudniejsze łączenie niż w przypadku torów z szynami blaszanymi. Profil szyny blaszanej w kształcie odwróconej litery U przymocowany jest do podkładów w niektórych miejscach za pomocą wystających z niego łapek, a więc nie można takiego toru przeciąć. Tym bardziej że łączenie tych torów odbywa się za pomocą sztyftów na stałe zamocowanych w szynie.
Nie ma sensu więc stosować tych torów na makiecie, w dodatku lutowanie przewodów do szyn jest utrudnione, a same szyny mają duży opór na jednostkę długości.

Tak więc używajmy modelowego materiału torowego na makiecie i to nie najtańszego, np. zwrotnice muszą mieć możliwość zdemontowania napędu, nie tylko dlatego żeby można go było schować ale też żeby można było wymienić uszkodzony!
Tory blaszane nadają się co najwyżej do modelu rozkładanego.

Zobacz też artykuł o budowie toru.

Napisał: McZapkie

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< WsteczNa góręStrona główna działuDalej >>
Wszelkie uwagi odnośnie WWW KOLEJ.pl prześlij TUTAJ. Ostatnia aktualizacja tej strony: