Model toru kolejowego
Przemysł modelarski dostarcza dwóch rodzajów materiału torowego:
Szyny w torze modelowym mają przekrój podobny do pierwowzoru. Również montaż do podkładów jest podobny jak w rzeczywistości, szynę trzymają tzw. łubki (z tym że w rzeczywistości łubki są przykręcane do podkładów a w modelu stanowią całość - coś w rodzaju łapek chwytających szynę). Modelową szynę można wysunąć lub wsunąć w łubki podkładów, tor można przeciąć w dowolnym miejscu i połączyć specjalnymi skuwkami lub zlutować. Tory modelowe produkowane są jako sztywne (na ogół z ułatwionym łączeniem na końcu) oraz elastyczne, tzw. flexy, z możliwością dowolnego kształtownia ich krzywizny (podkłady są nie połączone z jednej strony).
Tory modelowe są doskonałe do budowania makiet i dioram, gorzej
się sprawdzają w przypadku modelu rozkładnego, z uwagi na trudniejsze
łączenie niż w przypadku torów z szynami blaszanymi. Profil szyny
blaszanej w kształcie odwróconej litery U
przymocowany jest do podkładów w niektórych miejscach za pomocą
wystających z niego łapek, a więc nie można takiego toru przeciąć.
Tym bardziej że łączenie tych torów odbywa się za pomocą sztyftów
na stałe zamocowanych w szynie.
Tory blaszane nadają się co najwyżej do modelu rozkładanego. Zobacz też artykuł o budowie toru. Napisał: McZapkie |
| DZISIAJ
| JUTRO
| WCZORAJ
| FORUM
| FAQ | | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE | | |||
|