Nowe oznaczenia słowackie - pierwsza cyfra mówi o rodzaju napędu i tak:
Stare oznaczenia CSD (czecho-słowackie):
Oznaczenia parowozów:
Układ osi parowozu na kolejach czechosłowackich oznacza się cyfrowo. Np. ALBATROS 498.104, pierwsza cyfra informuje o liczbie osi wiązanych, czyli 4. Do drugiej cyfry dodajemy stałą 3 i całość mnożymy przez stałą 10, aby otrzymać prędkość maksymalną (9 + 3 x 10 = 120 km/h). Do trzeciej cyfry (w tym przypadku 8) dodajemy stałą 10 czyli 8 + 10 = 18t i to informuje nas o nacisku jednej osi na szyny. Wynik ten, pomnożony przez ilość osi wiązanych daje nam nacisk wszystkich osi na szyny 18t x 4 = 72t. Pierwsza cyfra po kropce (1) informuje o numerze serii natomiast dwie ostatnie (tu: 04) to numer inwentarzowy.
Informacje na temat oznaczenia parowozów sa zamieszczone w katalogu lokomotyw wydanym z okazji 150-lecia kolei na Słowacji i na tym bazowałem. Muszę tu powiedzieć ze są trochę sprzeczne z informacjami podanymi na stronie http://www.kolej.pl/~ty264/. Prędkość maksymalna wg schematu podanego na tej stronie jest wyższa o 10 km/h niż w podanym przeze mnie schemacie, i są rozbieznosci co do numeru po kropce.
Oznaczenia mają także tendry i tak: parowóz 498.104 jeździ z tendrem 935.2284. Pierwsza duża cyfra 9 do której dodamy stałą 3 da nam 12 a to jest objętość zabieranego węgla ( 9 + 3 = 12m sześć). Dwie ostatnie cyfry, czyli 35, to pojemność wody czyli 35 metrów sześć. Pierwsza cyfra po kropce to 2, oznacza numer serii tendra, natomiast trzy ostatnie (284) to numer inwentarzowy.
Jeśli chodzi o malowanie, to jest zróżnicowane, ponieważ część taboru została w starym malowaniu CSD. Można to poznać po śladach po starych oznaczeniach widocznych na lakierze, jednakże są już zastąpione nowymi tabliczkami i nadrukami CD badz ZSR. Po rozpadzie Czechosłowacji obaj przewoźnicy nie mieli koncepcji na ścisłe trzymanie się jakiegoś schematu malowania i każde "depo" malowało po swojemu.
Loko motywy | |
Lokomotywa manewrowa (ZSR seria 726, ex CSD T 444.1) Żylina, [27 KB] |
|
Lokomotywa uniwersalna kolei czeskich (seria 162 lub 163) Żylina, [55 KB] |
|
Skoda na torach, czyli czeska lokomotywa elektryczna serii 363 (a w Pradze widziałem taką w innym malowaniu) Vrutky [50 KB] |
|
Jakiś parowóz (prawdopodobnie serii 477) ZNTK Vrutky, [39 KB] |
|
Lokomotywa 256.003-0, serii 150/350, a przed rozpadem Czechosłowacji - ES 499. Na CD te loki są malowane inaczej. Vrutky, [28 KB] |
|
Parowóz 486.007 ZNTK Vrutky, [53 KB] |
|
Lokomotywa 721.059 Vrutky, [55 KB] |
|
Lokomotywa 754.004-0, czyli "nurek" Vrutky, [43 KB] |
|
Lokomotywa spalinowa (ZSR seria 751 ex T 478.1, wyprodukowana przez CKD PRAHA) z autobusem szynowym Niżna nad Orawą, [57 KB] |
|
Nie loko motywy | |
Czerwony wagon serii M 131.1, wyprodukowany w VAGONKA STUDENKA POPRAD lata 1948-56 ZNTK Vrutky, [50 KB] |
|
Autobus szynowy ZSR serii 820 ex M 240.1 (wyprodukowany, jak powyższy czerwony wagon, w Popradzie) Vrutky, [50 KB] |