Z powrotem: DsMB

    Tabor kolei słowackich (ŻSR)

    [ Oznaczenia | Malowanie | Zdjęcia | Nitki | Mapa sieci ŻSR | Zdjęcia z wycieczki "Słowacja 4" ]


    Oznaczenia

    (na podstawie informacji Piotra Kozłowskiego)

    Nowe oznaczenia słowackie - pierwsza cyfra mówi o rodzaju napędu i tak:

      1 - lokomotywa elektryczna prądu stałego
      2 - lokomotywa elektryczna prądu zmiennego
      3 - lokomotywa elektryczna wielosystemowa
      4 - jednostki i wozy elektryczne pradu stałego
      5 - jednostki i wozy elektryczne prądu zmiennego
      6 - jednostki i wozy elektryczne wielosystemowe
      7 - lokomotywy spalinowe
      8 - wozy i jednostki motorowe
      9 - wagony sterujące - wagony z końców składu z możliwością prowadzenia pociągu bez przeczepiania lokomotywy

    Stare oznaczenia CSD (czecho-słowackie):

      T - diesel
      E - elektryczna lokomotywa pradu stałego
      S - elektryczna lokomotywa pradu zmiennego
      ES - elektryczna lokomotywa wielosystemowa
      M - wóz motorowy bądź jednostka spalinowa
      U - waskotorówka

    Oznaczenia parowozów:

    Układ osi parowozu na kolejach czechosłowackich oznacza się cyfrowo. Np. ALBATROS 498.104, pierwsza cyfra informuje o liczbie osi wiązanych, czyli 4. Do drugiej cyfry dodajemy stałą 3 i całość mnożymy przez stałą 10, aby otrzymać prędkość maksymalną (9 + 3 x 10 = 120 km/h). Do trzeciej cyfry (w tym przypadku 8) dodajemy stałą 10 czyli 8 + 10 = 18t i to informuje nas o nacisku jednej osi na szyny. Wynik ten, pomnożony przez ilość osi wiązanych daje nam nacisk wszystkich osi na szyny 18t x 4 = 72t. Pierwsza cyfra po kropce (1) informuje o numerze serii natomiast dwie ostatnie (tu: 04) to numer inwentarzowy.

    Informacje na temat oznaczenia parowozów sa zamieszczone w katalogu lokomotyw wydanym z okazji 150-lecia kolei na Słowacji i na tym bazowałem. Muszę tu powiedzieć ze są trochę sprzeczne z informacjami podanymi na stronie http://www.kolej.pl/~ty264/. Prędkość maksymalna wg schematu podanego na tej stronie jest wyższa o 10 km/h niż w podanym przeze mnie schemacie, i są rozbieznosci co do numeru po kropce.

    Oznaczenia mają także tendry i tak: parowóz 498.104 jeździ z tendrem 935.2284. Pierwsza duża cyfra 9 do której dodamy stałą 3 da nam 12 a to jest objętość zabieranego węgla ( 9 + 3 = 12m sześć). Dwie ostatnie cyfry, czyli 35, to pojemność wody czyli 35 metrów sześć. Pierwsza cyfra po kropce to 2, oznacza numer serii tendra, natomiast trzy ostatnie (284) to numer inwentarzowy.


    Malowanie

    (na podstawie informacji Piotra Kozłowskiego)

    Jeśli chodzi o malowanie, to jest zróżnicowane, ponieważ część taboru została w starym malowaniu CSD. Można to poznać po śladach po starych oznaczeniach widocznych na lakierze, jednakże są już zastąpione nowymi tabliczkami i nadrukami CD badz ZSR. Po rozpadzie Czechosłowacji obaj przewoźnicy nie mieli koncepcji na ścisłe trzymanie się jakiegoś schematu malowania i każde "depo" malowało po swojemu.


    Zdjęcia

    Zamieszczone tu zdjęcia pochodzą z sierpnia 1998 r. Zostały zrobione na trasie Niżna nad Orawą - Kralovany - Vrutky - Żylina i z powrotem. Za pomoc w identyfikacji taboru dziękuję Piotrowi Kozłowskiemu, Marcnowi Jasińskiemu i Grzegorzowi Nowakowi.

    Loko motywy
    Czerwona lokomotywa spalinowa manewrowa na wiadukcie w Żylinie (27 KB) Lokomotywa manewrowa (ZSR seria 726, ex CSD T 444.1)
    Żylina, [27 KB]
    Zielona lokomotywa elektryczna kolei czeskich na wiadukcie w Żylinie (55 KB) Lokomotywa uniwersalna kolei czeskich (seria 162 lub 163)
    Żylina, [55 KB]
    Czeska lokomotywa elektryczna na stacji Vrutky (50 KB) Skoda na torach, czyli czeska lokomotywa elektryczna serii 363
    (a w Pradze widziałem taką w innym malowaniu)
    Vrutky [50 KB]
    Jakiś parowóz, ZNTK Vrutky (39 KB) Jakiś parowóz (prawdopodobnie serii 477)
    ZNTK Vrutky, [39 KB]
    Lokomotywa 256.003, Vrutky (28 KB) Lokomotywa 256.003-0, serii 150/350, a przed rozpadem Czechosłowacji - ES 499. Na CD te loki są malowane inaczej.
    Vrutky, [28 KB]
    Parowóz 486.007-0, ZNTK Vrutky (53 KB) Parowóz 486.007
    ZNTK Vrutky, [53 KB]
    Lokomotywa 721.059, Vrutky (55 KB) Lokomotywa 721.059
    Vrutky, [55 KB]
    Lokomotywa 754.004-0, Vrutky (43 KB) Lokomotywa 754.004-0, czyli "nurek"
    Vrutky, [43 KB]
    Lokomotywa spalinowa z autobusem szynowym, Niżna nad Orawą (57 KB) Lokomotywa spalinowa (ZSR seria 751 ex T 478.1, wyprodukowana przez CKD PRAHA) z autobusem szynowym
    Niżna nad Orawą, [57 KB]
    Nie loko motywy
    Czerwony wagon, ZNTK Vrutky (50 KB) Czerwony wagon serii M 131.1, wyprodukowany w VAGONKA STUDENKA POPRAD  lata 1948-56
    ZNTK Vrutky, [50 KB]
    Autobus szynowy starego typu (50 KB) Autobus szynowy ZSR serii 820 ex M 240.1 (wyprodukowany, jak powyższy czerwony wagon, w Popradzie)
    Vrutky, [50 KB]

    Wszystkie zdjęcia: © Marcin Bajer 1998. Wszelkie prawa zastrzeżone. 


    Nitki

    • Oficjalna strona ZSR
    • Galeria zdjęć ZSR i CD na serwerze Mercurio
    • Tabor CD
    • Relacja z wycieczki do Pragi (ze zdjęciami czeskich lokomotyw)
    • Relacja z wycieczki trasą Żywiec - Zwardoń - Skalite - Czadca (jest kilka fotografii)


    bajer@kolej.pl