Początki parowozu sięgają
czasów kiedy to pojawiły się na drogach i bezdrożach pojazdy parowe. Już
w roku 1769 francuski inżynier Nicolas Joseph Cugnot stworzył parowy pojazd
trzykołowy. W roku 1804 Richard Trevithick zbudował pierwszy nadający się
do eksploatacji parowóz z kołemzamachowym o nazwie "Invicta" , w którego
kotle ciśnienie wynosiło 4 atm.
Były to oczywiście próby, konstruktorzy
próbowali tworzyć wiele konstrukcji jednak nie były to jeszcze parowozy
które przypominałyby obecne. Mattew Murray osiągnał system parowozu jeżdżącego
po zębatej szynie, dalsze próby przyniosły gładką szynę , zastosowana przez
Williama Hedleya w 1814 roku. Parowóz Hedleya "Puffing Billy"(Sapiący WiluS)
jest najtarszym zachowanym parowozem na świecie a jednocześnie pierwszym
parowozem produkowanym seryjnie, znajdującym się obecnie w londyńskim muzeum
Science Museum.
W roku 1825 następuje otwarcie
pierwszej publicznej linii kolejowej ze Stockton do Darlington.
Tu na tym szlaku rozpoczyna
swą służbe parowóz Stephensona "Locomotion"(ruch) .
W 1829 roku pojawia się na zawodach
w Rainhill sławna "Rocket" stworzona przez
ojca Georga i syna Roberta Stephensona. To właśnie oni są praojcami współczesnego
parowozu.
Pierwszym parowozem w Niemczech
był "Adler" który został zbudowany w 1835 roku.
|
|