Loga Służby

       

EZST-4 Legionowo

     27 maja 1972 roku oddano do eksploatacji trakcję elektryczną na linii gdańskiej, na 16 kilometrowym odcinku Warszawa Praga - Legionowo z siecią typu YC 95-2C i dalszy, już jednotorowy czterokilometrowy odcinek linii obwodowej WWK, Legionowo - Pilawa między stacjami Legionowo i Wieliszew oraz czterokilometrowe odgałęzienie z Wieliszewa do Zegrza. Ten 24 kilometrowy odcinek zasilony został na razie jednostronnie z podstacji Warszawa Praga. 29 Grudnia 1972 roku nastąpiło oficjalne otwarcie dla ruchu pociągów elektrycznych linii gdańskiej na 35 kilometrowym odcinku od Legionowa do Nasielska. Tegoż dnia otwarto ruch elektryczny na ostatnim, dotychczas nie zelektryfikowanym odcinku obwodnicy od p.odg. Jasienica przez mijankę Krusze do Wieliszewa, odcinka Krusze - Tłuszcz oraz łącznicy Lajski (dziś Legionowo Piaski)- Chotomów. Do zasilania odcinka Legionowo - Nasielsk uruchomiono dwie dwuzespołowe podstacje trakcyjne w Legionowie i Pomiechówku ( później kabiny sekcyjne w Janówku i Nasielsku) Dla zasilania nowego odcinka obwodnicy z powodu braku rozdzielni 15 kV w stacji energetycznej, uruchomiono na razie w Radzyminie na zasilaniu 30 kV przewoźną podstacje belgijską, która miała już enerdowskie prostowniki krzemowe. Podstacja ta współpracowała z podstacjami w Legionowie i Karolewie. 

    Dla utrzymania urządzeń na nowych odcinkach z dniem 1 stycznia 1973 roku Powołano odcinek sieci w Legionowie, oraz odcinek podstacji w Legionowie. Nowy odcinek sieci przyjął do utrzymania cały odcinek od p.odg. Jagiellonka, ( dziś od Warszawy Głównej Rozrządowej, p.odg. Targówek i mostu na Wiśle) ze stacją Warszawa Praga do Nasielska i odcinek z Legionowa przez Wieliszew do Zegrza,( dziś siec trakcyjna do Zegrza jest zdemontowana) a granica odcinka sięga do Radzymina. Odcinek podstacji w Legionowie przyjął 3 nowe podstacje oraz przejął od odcinka podstacji Warszawa Wschodnia podstację Warszawa Praga.

    W 1974 roku, 23 maja oddana została do eksploatacji stała z dwoma zespołami prostownikowymi podstacja w Radzyminie, a tym samym została zwolniona dotychczas tam pracująca podstacja przewoźna belgijskiej firmy ACEC. 

    15 czerwca 1982 roku na miejsce dwóch dotychczasowych odcinków w Legionowie sieci i podstacji powołano jeden odcinek sieci i podstacji w Legionowie, a w roku 1999 znowu nastąpiło rozłączenie sekcji sieci i podstacji z tym że sekcja podstacji została przeniesiona do Warszawy.

 ZDJĘCIA |POWRÓT

 

 | Pociągi Sieciowe | HistoriaSiec Trakcyjna | Podstacje Trakcyjne | Galeria | Linki |