Loga Służby
EZST-4 Legionowo
27 maja 1972 roku oddano do eksploatacji
trakcję elektryczną na linii gdańskiej, na 16 kilometrowym odcinku Warszawa
Praga - Legionowo z siecią typu YC 95-2C i dalszy, już jednotorowy
czterokilometrowy odcinek linii obwodowej WWK, Legionowo - Pilawa między
stacjami Legionowo i Wieliszew oraz czterokilometrowe odgałęzienie z
Wieliszewa do Zegrza. Ten 24 kilometrowy odcinek zasilony został na razie
jednostronnie z podstacji Warszawa Praga. 29 Grudnia 1972 roku nastąpiło
oficjalne otwarcie dla ruchu pociągów elektrycznych linii gdańskiej na 35
kilometrowym odcinku od Legionowa do Nasielska. Tegoż dnia otwarto ruch
elektryczny na ostatnim, dotychczas nie zelektryfikowanym odcinku obwodnicy od
p.odg. Jasienica przez mijankę Krusze do Wieliszewa, odcinka Krusze - Tłuszcz
oraz łącznicy Lajski (dziś Legionowo Piaski)- Chotomów. Do zasilania odcinka
Legionowo - Nasielsk uruchomiono dwie dwuzespołowe podstacje
trakcyjne w Legionowie i Pomiechówku ( później kabiny
sekcyjne w Janówku i Nasielsku) Dla zasilania nowego odcinka obwodnicy
z powodu braku rozdzielni 15 kV w stacji energetycznej, uruchomiono na razie w
Radzyminie na zasilaniu 30 kV przewoźną
podstacje belgijską, która miała już enerdowskie prostowniki
krzemowe. Podstacja ta współpracowała z podstacjami w Legionowie i Karolewie.
Dla
utrzymania urządzeń na nowych odcinkach z dniem 1 stycznia 1973 roku Powołano
odcinek sieci w Legionowie, oraz odcinek podstacji w Legionowie. Nowy odcinek
sieci przyjął do utrzymania cały odcinek od p.odg. Jagiellonka, ( dziś od
Warszawy Głównej Rozrządowej, p.odg. Targówek i mostu na Wiśle) ze stacją
Warszawa Praga do Nasielska i odcinek z Legionowa przez Wieliszew do Zegrza,(
dziś siec trakcyjna do Zegrza jest zdemontowana) a granica odcinka sięga do
Radzymina. Odcinek podstacji w Legionowie przyjął 3 nowe podstacje oraz przejął
od odcinka podstacji Warszawa Wschodnia podstację Warszawa Praga.
W 1974 roku,
23 maja oddana została do eksploatacji stała z dwoma zespołami
prostownikowymi podstacja w Radzyminie, a tym samym została zwolniona
dotychczas tam pracująca podstacja przewoźna belgijskiej firmy ACEC.
15 czerwca 1982 roku na miejsce dwóch dotychczasowych odcinków w Legionowie sieci i podstacji powołano jeden odcinek sieci i podstacji w Legionowie, a w roku 1999 znowu nastąpiło rozłączenie sekcji sieci i podstacji z tym że sekcja podstacji została przeniesiona do Warszawy.