ISO-8859-2; HTML 3.2; 6,3kB+16,6Kb+0,8kB
Sygnalizacja kolejowa
Sygnalizacja kolejowa, stanowi system porozumiewania się pracowników kolejowych w czasie prowadzenia ruchu pocągów i pracy manewrowej, w celu zapewnienia bezpieczeństwa ich przebiegu.
Do porozumiewania się slużą sygnały (wzrokowe i słuchowe) oraz wskaźniki.
Sygnał jest to znak lub zespół znaków umownych, za pomocą których jest podawany nakaz wykonania określinych czynności, związanych z ruchem pociągów, manewrami lub bezpieczeństwem pasażerów, ładunków, taboru i mienia kolejowego oraz pracowników kolejowych i osób postronnych.
Wsaźnik jest to znak umowny, za pomocą którego przekazywane są nakazy, polecenia lub informacje nie objęte sygnałami, związane z ruchem pociągów, manewrami, itd. Jako wskaźników używa się tablic, słupów, latarń i innych urządzeń stałych, któer służą do dawania wskazań i informacji, mających na celu zwrócenie uwagi pracowników na określone warunki eksploatacyjne, wywierające wpływ na bezpieczeństwo i prawidłowość ruchu pociągów i pracy manewrowej.
Sygnały
Sygnały wzrokowe przekazują odpowiednie informacje za pomocą barwy, kształtu i jego położenia, charakteru światła (stałe, migające) lub poruszania się sygnału.
W sygnalizacji kolejowej przyjęto następujące, zasadnicze barwy świateł:
- czerwone - nakazujące zatrzymanie pociągu lub manerwującego taboru;
- zielone - zezwalające na jazdę;
- pomarańczowe - ostrzegające i nakazujące zmniejszenie prędkości (zapowiedź czerwonego światła na następnym semaforze);
- niebieskie - zabraniające jazdy manewrowej;
- białe - zezwalające na jazdę z ograniczoną prędkością.
Największe znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu pociągów mają semafory, czyli sygnalizatory stałe, służące do podawania sygnałów nakazujących zatrzymanie pociągu lub zezwalających na jazdę z określoną prędkością. Na sieci PKP są stosowane semafory kształtowe i świetlne.
Za pomocą semafora kształtowego można przekazać tylko trzy sygnały:
- Sr1 :Stój";
- Sr2 "Wolna droga" - jazda z największą dozwoloną prędkością wskazaną w rozkładzie jazdy;
- Sr3 "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością" - jazda z prędkością nie większą niż 40 km/h począwszy od semafora do końca okręgu nastawczego osłanianego tym semaforem.
 |
 |
 |
Sr1
"Stój" (dzienny i nocny) |
Sr2
"Wolna droga" (dzienny i nocny) |
Sr3
"Wolna droga ze zmniejszoną prędkością" (dzienny i nocny) |
Semafory kształtowe są stosowane na liniach bez blokady liniowej.
Znacznie większą liczbę sygnałów (17) można przekazywać za pomocą semaforów świetlnych. W tych semaforach są stosowane światła czerwone (ciągłe), zielone, pomarańczowe i białe (ciągłe lub migające).
Obraz sygnału może być podany jednym lub dwoma jednocześnie światłami oraz - dodatkowo - poziomym paskem świetlnym zielonym lub pomarańczowym. W sygnalizacji przyjętej na PKP sygnały określają prędkości:
- największą dozwoloną na danym odcinku linii lub wskazaną dla każdego pociągu w służbowym rozkładzie jazdy,
- nie przekraczającą 100 km/h,
- zmniejszoną do 40 km/h lub 60 km/h.
W stosowanym systemie sygnalizacji (patrz rysunek):
- liczba świateł określa prędkość, z jaką można przejechać obok danego semafora; jeżeli na semaforze świeci się:
- jedno światło (z wyjątkiem światła czerwonego) - to dozwolone jest przejechanie obok tego semafora z największą prędkością dozwoloną na danym szlaku,
- dwa światła - to dozwolone jest przejechanie obok tego semafora i przez okręg osłaniany tym semaforem z prędkością mniejszą od prędkości dozwolonej na danym odcinku;
- kolor i charakter światła nieczerwonego w obrazie sygnałowym, składającym się z jednego światła określa prędkość pociągu przy następnym semaforze; jeżeli świeci światło:
- zielone ciągłe - to przy następnym semaforze dozwolona jest największa prędkość dozwolona na danym odcinku,
- zielone migające - to przy następnym semaforze prędkość pociągu nie może być większa niż 100 km/h,
- pomarańczowe migające - to przy następnym semaforze prędkość pociągu nie może być większa niż 40 lub 60 km/h,
- pomarańczowe ciągłe - to należy zatrzymać pociąg przed następnym semaforem, gdyż wskazuje on sygnał "Stój";
- kolor i charakter świateł w obrazie sygnałowym składającym się z dwóch świateł określa:
- światło dolne (zawsze pomarańczowe) sygnalizuje prędkość pociągu przy danym semaforze za pomocą:
- dodatkowego zielonego pasa świetlnego - prędkość pociągu nie może przekraczać 100 km/h,
- dodatkowego pomarańczowego pasa świetlnego - prędkość pociągu nie może przekraczać 40 km/h,
- braku pasów świetlnych - prędkość pociągu nie może przekraczać 40 km/h;
- światło górne sygnalizuje prędkość pociągu przy następnym semaforze; jeżeli świeci światło:
- zielone ciągłe - pociąg może jechać z największą dozwoloną prędkością,
- zielone migające - prędkość pociągu ie może przekraczać 100 km/h,
- pomarańczowe migające - prędkość pociągu nie może przekraczać 40 lub 60 km/h,
- pomarańczowe ciągłe - pociąg powinien się zatrzymać, gdyż następny semafor wskazuje sygnał "Stój".
![[S1]](S1.gif)
|
S1 - "Stój" |
![[S2]](S2.gif)
|
S2 - "Jazda z największą dopuszczalną prędkością" |
![[S3]](S3.gif)
|
S3 - "Jazda z największą dopuszczalną prędkością nie większą niż 100 km/h |
![[S4]](S4.gif)
|
S4 - "Następny semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h" |

|
S5 - "Następny semafor wskazuje sygnał STÓJ" |

|
S6 - "Jazda z prędkością nie przekraczająca 100 km/h, a potem z największą dozwoloną prędkością" |

|
S7 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 100 km/h przy tym i następnym semaforze" |

|
S8 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 100 km/h, a przy następnym semaforze z prędkością zmniejszona do 40 lub 60 km/h" |

|
S9 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 100 km/h, a przy następnym semaforze - stój" |

|
S10 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a potem z największą dozwoloną prędkością" |

|
S10a - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a potem z największą dozwoloną prędkością" |

|
S11 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą 100 km/h" |

|
S11a - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą 100 km/h" |

|
S12 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą 40 lub 60 km/h" |

|
S12a - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h" |

|
S13 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze - stój" |

|
S13a - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze - stój" |
Wskaźniki
Z wielu wskaźników stosowanychna PKP, ze względu na charakter przekazywanych nakazów, poleceń lub informacji szczególe znaczenie mają wskaźniki:
- W1 - miejsce ustawienia tarczy ostrzegawczej; jest ustawiany bezpośrednio przed tarczą ostrzegawczą lub mocowany nisko do słupa tarczy;
- W4 - miejsce zatrzymania się pociągu; jest ustawiany przy końcu peronu lub przed ukresem z prawej strony toru, do którego się odnosi;
- W8 - zmniejszenie prędkości pociągu; jest stosowany w przypadkach gdy ostrzeżenie o konieczności zmniejszenia prędkości pociągów jest ujęte w wykazie ostrzeżeń stałych; jest umieszczany w odległości drogi hamowania obowiązującej na danej linii przed odcinkiem toru, po którym należy jechać z obniżoną prędkością; zasady ustawiania wskaźników W8 są takie same, jak przy ustawianiu tarcz D6;
- W9 - początek lub koniec odcinka, który powinien być przejeżdżany z ograniczoną prędkością; ustawia się w miarę potrzeby ze wskaźnikiem W8 patrząc w kierunku jazdy na początku i na końcu odcinka, który powinien być przejeżdżany ze zmniejszoną prędkością;
- W10 - należyrozpocząć lub zaprzestać popychania; wskaźnik W10a jest ustawiany w odległości 100m przed miejscem, od którego należy rozpocząć popychanie, wskaźnik W10b - w miejscu od któregonależy zaprzestać popychania pociągu przec lokomotywę popychającą;
- W11a - za wskaźnikiem znajduje się tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego lub odstępowego, albo semafor, którego obrazy sygnałowe mogą być widoczne w sposób ciągły z wymaganej odległości;
- W11b - za wskaźnikiem znajduje się tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego posterunku ruchu, na którym rozpoczyna się odcinek zelektryfikowany;
- W16 - za wskaźnikiem w odległości drogi hamowania znajduje się przystanek osobowy;
- W18 - miejsce ustawienia ostatniego semafora odstępowego blokady samoczynnej na szlaku przed semaforem wjazdowym;
- W19 - odległość między dwoma następnymi semaforami lub pomiędzy tarczą ostrzegawczą a semaforem jest mniejsza od obowiązującej na danej linii długości drogi hamowania;
- W20 - odległość między tarczą ostrzegawczą lub semaforem, na których jest umieszczony wskaźnik, a następnym semaforem jest mniejsza od obowiązującej na danej linii długości hamowania;
- W22 - pociąg towarowy może przejechać obok semafora bez zatrzymania, ze zmniejszoną prędkością;
- W24 - wyjazd na tor niewłaściwy szlaku dwutorowego;
- W27 - Miejsce zmiany i obowiązująca od tego miejsca największa dozwolona prędkość
Wskaźniki zwrotnicowe i wykolejnicowe
Wskaźniki zwrotnicowe i wykolejnicowe służą do sygnalizowania położenia zwrotnic i wykolejnic. Wskaźniki te są wykonane najczęściej w postaci latarni koloru czarnego, z otworami o odpowiednich kształtach zakrytymi szybkami koloru mlecznego. Wskaźniki te są dobrze widoczne w dzień i w nocy - dzięki oświetleniu latarni od wewnątrz.
W zależności od warunków miejscowych zamiast latarń mogą być stosowane płyty malowane (nie oświetlane), a w urządzeniach scentralizowanych może nie być żadnych wskaźników zwrotnicowych.
W rozjazdach zwyczajnych, pojedynczych rozjazdach krzyżowych i w rozjazdach podwójnych wskaźniki zwrotnicowe są umieszczone na początku każdej zwrotnicy, po lewej lub prawej stronie. W rozjazdach krzyżowych podwójnych wskaźnik zwrotnicowy stanowi jedna latarnia umieszczona w środkowej części rozjazdu i sygnalizująca jednocześniepołożenie obu zwrotnic. Latarnia ta może być umieszczona po lewej lub prawej stronie rozjazdu, patrząc w kierunku jazdy.
Jeśli masz jakieś uwagi, pytania lub wątpliwości to napisz. |
|
[ Strona początkowa |
Trakcja elektryczna |
Trakcja spalinowa |
Wagony kolejowe ]
[ Trochę teorii |
Kolejowy software |
Galeria |
Linki |
Ankieta ]