ISO-8859-2; HTML 3.2; 6,3kB+16,6Kb+0,8kB

Sygnalizacja kolejowa


 

Sygnalizacja kolejowa, stanowi system porozumiewania się pracowników kolejowych w czasie prowadzenia ruchu pocągów i pracy manewrowej, w celu zapewnienia bezpieczeństwa ich przebiegu.
Do porozumiewania się slużą sygnały (wzrokowe i słuchowe) oraz wskaźniki.
Sygnał jest to znak lub zespół znaków umownych, za pomocą których jest podawany nakaz wykonania określinych czynności, związanych z ruchem pociągów, manewrami lub bezpieczeństwem pasażerów, ładunków, taboru i mienia kolejowego oraz pracowników kolejowych i osób postronnych.
Wsaźnik jest to znak umowny, za pomocą którego przekazywane są nakazy, polecenia lub informacje nie objęte sygnałami, związane z ruchem pociągów, manewrami, itd. Jako wskaźników używa się tablic, słupów, latarń i innych urządzeń stałych, któer służą do dawania wskazań i informacji, mających na celu zwrócenie uwagi pracowników na określone warunki eksploatacyjne, wywierające wpływ na bezpieczeństwo i prawidłowość ruchu pociągów i pracy manewrowej.

Sygnały

Sygnały wzrokowe przekazują odpowiednie informacje za pomocą barwy, kształtu i jego położenia, charakteru światła (stałe, migające) lub poruszania się sygnału.
W sygnalizacji kolejowej przyjęto następujące, zasadnicze barwy świateł:

Największe znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu pociągów mają semafory, czyli sygnalizatory stałe, służące do podawania sygnałów nakazujących zatrzymanie pociągu lub zezwalających na jazdę z określoną prędkością. Na sieci PKP są stosowane semafory kształtowe i świetlne.
Za pomocą semafora kształtowego można przekazać tylko trzy sygnały:

Sr1 Sr2 Sr3
Sr1
"Stój" (dzienny i nocny)
Sr2
"Wolna droga" (dzienny i nocny)
Sr3
"Wolna droga ze zmniejszoną prędkością" (dzienny i nocny)

Semafory kształtowe są stosowane na liniach bez blokady liniowej.
Znacznie większą liczbę sygnałów (17) można przekazywać za pomocą semaforów świetlnych. W tych semaforach są stosowane światła czerwone (ciągłe), zielone, pomarańczowe i białe (ciągłe lub migające).
Obraz sygnału może być podany jednym lub dwoma jednocześnie światłami oraz - dodatkowo - poziomym paskem świetlnym zielonym lub pomarańczowym. W sygnalizacji przyjętej na PKP sygnały określają prędkości:

W stosowanym systemie sygnalizacji (patrz rysunek):

[S1]

 

 

 S1 - "Stój"

[S2]

 

 

 S2 - "Jazda z największą dopuszczalną prędkością"

[S3]

 

 

 S3 - "Jazda z największą dopuszczalną prędkością nie większą niż 100 km/h

[S4]

 

 

 S4 - "Następny semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h"

 

 

 S5 - "Następny semafor wskazuje sygnał STÓJ"

 

 

 S6 - "Jazda z prędkością nie przekraczająca 100 km/h, a potem z największą dozwoloną prędkością"

 

 

 S7 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 100 km/h przy tym i następnym semaforze"

 

 

 S8 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 100 km/h, a przy następnym semaforze z prędkością zmniejszona do 40 lub 60 km/h"

 

 

 S9 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 100 km/h, a przy następnym semaforze - stój"

 

 

 S10 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a potem z największą dozwoloną prędkością"

 

 

 S10a - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a potem z największą dozwoloną prędkością"

 

 

 S11 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą 100 km/h"

 

 

 S11a - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą 100 km/h"

 

 

 S12 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą 40 lub 60 km/h"

 

 

 S12a - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h"

 

 

 S13 - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze - stój"

 

 

 S13a - "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze - stój"


Wskaźniki


Z wielu wskaźników stosowanychna PKP, ze względu na charakter przekazywanych nakazów, poleceń lub informacji szczególe znaczenie mają wskaźniki: Wskazniki

 


Wskaźniki zwrotnicowe i wykolejnicowe


Wskaźniki zwrotnicowe i wykolejnicowe służą do sygnalizowania położenia zwrotnic i wykolejnic. Wskaźniki te są wykonane najczęściej w postaci latarni koloru czarnego, z otworami o odpowiednich kształtach zakrytymi szybkami koloru mlecznego. Wskaźniki te są dobrze widoczne w dzień i w nocy - dzięki oświetleniu latarni od wewnątrz.
W zależności od warunków miejscowych zamiast latarń mogą być stosowane płyty malowane (nie oświetlane), a w urządzeniach scentralizowanych może nie być żadnych wskaźników zwrotnicowych.
W rozjazdach zwyczajnych, pojedynczych rozjazdach krzyżowych i w rozjazdach podwójnych wskaźniki zwrotnicowe są umieszczone na początku każdej zwrotnicy, po lewej lub prawej stronie. W rozjazdach krzyżowych podwójnych wskaźnik zwrotnicowy stanowi jedna latarnia umieszczona w środkowej części rozjazdu i sygnalizująca jednocześniepołożenie obu zwrotnic. Latarnia ta może być umieszczona po lewej lub prawej stronie rozjazdu, patrząc w kierunku jazdy.

Jeśli masz jakieś uwagi, pytania lub wątpliwości to napisz.

Wysyła pocztę na gkochan@polbox.pl


[ Strona początkowa | Trakcja elektryczna | Trakcja spalinowa | Wagony kolejowe ]
[ Trochę teorii | Kolejowy software | Galeria | Linki | Ankieta ]


Copyright © Grzegorz Kochan
20:00 20.01.98
Author: Grzegorz Kochan