ISO-8859-2; HTML 3.2; 27,1kB+1,0kB+1.3kB+0,8kB

Wagony kolejowe


 

Wagony towarowe:


charakterystyka węglarek PKP;
charakterystyka niektórych serii wagonów samowyładowczych PKP;
charakterystyka platform PKP;
charakterystyka platform z obniżoną podłogą;
charakterystyka wagonów krytych;
charakterystyka cystern i wagonu garnkowego PKP;
charakterystyka wagonów PKP do przewozu ładunków pyłowych i sproszkowanych.

Wagony pasażerskie:
charakterystyka podstawowych serii wagonów osobowych PKP;
podstawowe parametry wagonów osobowych standardowych typów X, Y, Z.


CHARAKTERYSTYKA WĘGLAREK PKP

Węglarki Typ Seria Długość ze zderzakami [mm] Największa szerokość wagonu [mm] Rozstaw osi lub czopów skrętu [mm] Rozstaw osi wózka [mm] Długość ładunkowa [mm] Szerokość ładunkowa [mm] Powierzchnia ładunkowa [m2] Pojemność [m3] Masa własna wagonu [kg] Największa dopuszczalna prędkość [km/h]
Dwuosiowe W9 Es 10000 3008 5400 - 8760 2760 24 36 10500 100
Czteroosiowe 401Wb Eas 14040 3060 8500 2000 12800 2800 36 72 20300 100
401Za Eamos 12240 3100 7000 2000 10828 2900 31 30 19500 100
Sześcioosiowe 601W Eaaos 16800 3028 9800 2 X 1600 15412 2780 42,8 102,5 29000 100

Powrót


CHARAKTERYSTYKA WAGONÓW SAMOWYŁADOWCZYCH PKP

Wagony Typ Seria Rodzaj przewożonego ładunku Długość ze zderzakami [mm] Największa szerokość [mm] Rozstaw osi lub czopów skrętu [mm] Rozstaw osi wózka [mm] Pojemność [m3] Masa własna wagonu [kg] Największa dopuszczalna prędkość [mk/h]
Dwuosiowe 41WS Fkkl1 Węgiel, piasek 8240 2976 4200   12,6 12500 80
41/2WS Fkkl1 Tłuczeń 7240 2816 4200 - 13,2 10000 80
59WS Fkkl1 Tłuczeń, kamień 8240 3016 4200 - 13,2 12300 80
202V Fls Węgiel, kamień 9640 3030 6000 - 40 12400 100
Czteroosiowe 24Ve Fal Węgiel 14600 3090 8450 2000 69 24000 100
402V Fal1 Ruda, tłuczeń 12840 3050 7500 2000 25,6 26000 100
411Vb Facs Tłuczeń 11190 3114 6650 1850 38 21900 100
Gondola Fals Węgiel, tłuczeń 14040 3125 8750 2000 67 22000 100

Powrót


CHARAKTERYSTYKA PLATFORM PKP

Platformy Typ Seria Długość ze zderzakami [mm] Największa szerokość [mm] Rozstaw osi lub czopów skrętu [mm] Rozstaw osi wózka [mm] Długość ładunkowa [mm] Szerokość ładunkowa [mm] Powierzchnia [m2] Masa własna wagonu [kg] Największa dopuszczalna prędkość [mk/h] Liczba kłonic
Dwuosiowe 201Z Ks 14340 3030 8000 - 12960 2640 34,2 12500 80 2*61)
2*22)
203Z Lekqss 14340 - 8000 - 13100
12960
22603)
26404)
- 16000 120 -
Czteroosiowe 401Ze Rmms 12240 3100 7000 2000 10857 2828 31,0 19300 100 2*5
412Z Sgs 19900 2740 14600 2000 18288 2685 32,0 2200 100 -
Sześcioosiowe 48RW Sap 13200 3100 7200 30005) 11900 3100 36,8 25500 80 2*4
1) - Kłonice boczne; 2) - Kłonice członowe; 3) - Pomost górny; 4)- Pomost dolny
5) - Rozstaw osi skrajnych w wózku

Powrót


CHARAKTERYSTYKA PLATFORM Z OBNIŻONĄ PODŁOGĄ PKP

Platformy Typ Seria Liczba wózków Długość ze zderzakami [mm] Największa szerokość [mm] Rozstaw osi lub czopów skrętu [mm] Rozstaw osi wózka [mm] Rozstaw czopów skrętów sąsiednich wózków [mm] Długość ładunkowa [mm] Szerokość ładunkowa [mm] Powierzchnia ładunkowa [m2] Masa własna wagonu [kg] Największa dopuszczalna prędkość [mk/h]
czteroosiowe 404Z Uais 2 20260 2850 14000 2000 - 9000 2830 - 28500 100
405Z Uais 2 27420 2820 21160 2000 - 16000 2700 - 42000 100
Ośmioosiowe 601Za Uaai 4 24930 2420 17000 1850 3250 9040 2420 21,9 69500 80
605Z Uaais 2 24780 2800 15900 1500 - 8500 2700 23,4 54000 100
609Z Uaais 2 24860 2750 13200 1500 - 8500 2750 23,4 60000 100
Szesnastoosiowe 603Z1) Uaai 4 37010 - 22000 1500 6126 9000 2140 do 3100 - 110000 80
606Z2) Uaai 4 28510 3070 13500 1500 6126 - - - 93000 80
1) - Wagon tzw. burtowy; możliwość rozsuwania dźwigarów zależnie od szerkości ładunku.
2) - Wagon tzw. członowy; ładunek wraz z obudową zawieszony pomiędzy członami rozdzielonego na dwie części wagonu.

Powrót


CHARAKTERYSTYKA WAGONÓW KRYTYCH PKP

Wagony Typ Seria Długość ze zderzakami [mm] Największa szerokość wagonów [mm] Rozstaw osi lub czopów skrętu [mm] Rozstaw osi wózka [mm] Długość ładunkowa [mm] Szerokość ładunkowa [mm] Powierzchnia ładunkowa [m2] Pojemność [m3] Masa własna wagonu [kg] Największa dopuszczalna prędkość [km/h]
Dwuosiowe 23K/1 Ggs 11080 3100 5700 - 9260 2710 25,0 63 12350 100
206K Gs 10540 2980 5700 - 9334 2710 25,0 63 12800 100
Czteroosiowe 401Ka Gagqrs 16520 2995 10500
2000
2000 15200 2600 39,5 89,5 23300 100
Dwuosiowe do przewozu owoców i jarzyn 6S Hhrs 10580 3100 5700 - 9260 2710 25,0 63 12900 100
208S Hhqrs
Hhqrss
10580 2980 5700 - 9260 2710 25,0 63 14000 120
100

Powrót


CHARAKTERYSTYKA CYSTERN I WAGONU GARNKOWEGO PKP

Cysterny Typ Seria Rodzaj ładunku Długość ze zderzakami [mm] Największa szerokość wagonu [mm] Rozstaw czopów skrętów wagonów [mm] Rozstaw osi [mm] Pojemność [m3] Masa własna wagonu [kg] Największa dopuszczalna prędkość [km/h]
Dwuosiowe 201Rb Uh Skroplony tlenek etylenu 10100 2950 - 5400 23,2 16800 80
203Rb Uhs Stężony kwas azotowy 10100 2880 - 5400 20,4 10800 100
203Rc Uhs Kwasy tłuszczowe 10100 2880 - 5400 20,4 13000 100
209R Uhs Chlorek siarki oraz trójchlorek fosforu 10100 2850 - 5400 18,0 9500 100
230R Uh Produkty naftowe 10000 3050 - 5400 27,0 13000 80
Czteroosiowe 401Ra Uahs Smoła, asfalt, pak 12340 3040 6800 2000 45,6 23000 100
402R Uahs Płynna siarka 12340 3040 6800 2000 28,7 26000 100
405R Uahs Butan, propan i inne węglowodory skroplone 12340 2950 6800 2000 47,9 33900 100
406Ra Uahs Produkty naftowe 12340 3040 6800 2000 61,2 22800 100
408R Uahs Stężony kwas siarkowy 12340 3040 6800 2000 34,8 21400 100
417Ra Uahs Skroplone węglowodory 18040 3058 11200 2000 108,0 38000 100
Wagon garnkowy 207S Uhs Kwas solny 10100 2870 - 5400 14,0 17500 100

Powrót


CHARAKTERYSTYKA WAGONÓW PKP DO PRZEWOZU ŁADUNKÓW PYŁOWYCH I SPROSZKOWANYCH

Wagony Typ Seria Rodzaj ładunku Długość ze zderzakami [mm] Największa szerokość wagonu [mm] Rozstaw czopów skrętów wagonów [mm] Rozstaw osi [mm] Liczba zbiorników lub zasobników Pojemność zbiorników lub zasobników [m3] Masa własna wagonu [kg] Największa dopuszczalna prędkość [km/h]
Dwuosiowe CWL-26 Us Cement luzem 10500 2900 - 5400 3 20,7 13500 100
206S Us Soda luzem 12340 3100 - 8200 3 42,0 16000 100
216S Us Sadza luzem 10580 2960 - 6800 2 49,0 12600 100
Czteroosiowe 401S Uas Karbid luzem 12140 3050 6300 2000 3 57,0 30000 100
405S Uas Tlenek glinu 14540 3080 9100 2000 1 58,6 24000 100
408S Uas Materiały sproszkowane 14040 3100 8500 2000 4 50,0 24500 100
405Sa Uas Siarka kruszona lub granulowana 12040 3120 6600 2000 1 51,0 19000 100

Powrót


WAGONY PASAŻERSKIE


CHARAKTERYSTYKA PODSTAWOWYCH SERII WAGONÓW OSOBOWYCH PKP

Typ Seria Długość ze zderzakami [mm] Największa szerokość wagonu [mm] Rozstaw czopów skrętów wagonów [mm] Masa wagonu [kg] Największa dopuszczalna prędkość [km/h] Dopuszczony do komunikacji RIC / MC Liczba przedziałów dla pasażerów Liczba miejsc do siedzenia w wagonie klasy 1 / 2 Liczba drzwi wejściowych Ogrzewanie Oświetlenie Moc prądnicy
112Ad Adu 24500 2983 17200 39200 160 RIC/MC 9 54/- 4 p+ee żar.+jarz. 4,5
111A Bdu 24500 2983 17200 39500 160 RIC/MC 10 -/80 4 p+ee jarz.+żar. 4,5
104Ac ABn 24500 2883 17200 36500 160 RIC/MC 4 / 5 24/40 4 n+p+ee jarz. 6,0
102AB B 24210 3932 16000 36500 120 -/- 2 -/76 6 e żar. 4,5
120A B 24500 2883 17200 38000 140/160 RIC/MC 3 -/82 4 p+e jarz. 4,0
  WLAB 24580 2900 17200 48380 140 RIC/MC 10 -/24 4 w jarz.+żar. 4,5
113A BRdu 24500 2883 17200 39500 160 RIC/MC 3 24/- 4 p+ee jarz. 4,5
201C D 24420 2758 15400 24800 140 RIC/MC - -/- - p+ee żar. 4,5
201C 101C 24500 2884 17200 37000 140 RIC/MC - -/- - n+r żar.+jarz. 4,5
Ogrzewanie: p - parowe niskoprężne, n - nawiewne, w - indywidualne na ropę, e - elektryczne na napięcie 3kV, ee - elektryczne na napięcie 3kV; 1,5kV i 1kV

Powrót


PODSTAWOWE PARAMETRY WAGONÓW OSOBOWYCHSTANDARDOWYCH TYPÓW X, Y, Z

Parametry eksploatacyjne

Typ wagonu Rodzaj wagonu Liczba przedziałów w wagonie klasy Liczba miejsc do siedzenia/leżenia
w przedziałe klasy
1 2 1/2 1 2 1/2
X Z korytarzem bocznym 10 12 5/6 6 6 6/6
Kuszetka - 10 - - 6/6 -
Y Z korytarzem bocznym 9 10 4/5 6 8 6/8
Kuszetka 8 9 4/5 6 8 6/8
Z Z korytarzem bocznym 9 11 4/6 6 6 6/6
Kuszetka - 10 - - 6/6 -

Powrót

Parametry techniczne

Typ wagonu Prędkość [km/h] Długość ze zderzakami [mm] Odległość między czopami skrętu [mm] Szerokość wagonu [mm]
X 160 26400 19000 2680
Y 160 24500 17200 2680
Z1 200 26400 19000 2825
Z2 160 26400 19000 2825

Powrót

Jeśli masz jakieś uwagi, pytania lub wątpliwości to napisz.

Wysyła pocztę na gkochan@polbox.pl


[ Strona początkowa | Trakcja elektryczna | Trakcja spalinowa | Sygnały świetlne ]
[ Trochę teorii | Kolejowy software | Galeria | Linki | Humor ] Ankieta ]


Copyright © Grzegorz Kochan
20:00 20.01.98
Author: Grzegorz Kochan