Elektryczne
Zespoły Trakcyjne
E
91 ( EW-51 )
EW-52
EW-53
EW-54
EW-55
EN- 56
EW- 90, 91, 92
ED-70
Elektrowozy
EL.100
(EP 01 )
EL.200
EP-02 (E 110)
EP-03 (E 150)
EU-04 (E 104 )
EU-05/EP-05
EU-20 (E-05)
ET-21 - Chester
Home Page |
|
EL-103
Lokomotywy
elektryczne serii EL.100, Przeznaczone do służby w warszawskim węźle
kolejowym, przewidziane były do przeciągania składów pociągów
osobowych na niewielkim (niespełna 10 km.) między stacjami Warszawa
Wschodnia a Warszawa Zachodnia. Z tego względu wybrano typ, Bo Bo jako
prosty w budowie i konserwacji. Moc ich była wystarczająco duża, aby
w przyszłości mogły prowadzić pociągi dalekobieżne i lekkie pociągi
towarowe. Lokomotywy serii EL.100 Zbudowano na mocy umowy finansowej i
budowlanej zawartej 2 sierpnia 1933 r. Dwie z nich wybudowano w Wielkiej
Brytanii i dostarczono do Polski drogą morską. Na PKP otrzymały one
oznaczenie EL.101 I EL102. Część mechaniczną do pozostałych
czterech lokomotyw tego typu wykonała, według dokumentacji angielskiej
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce Sp. Akc. W Chrzanowie, natomiast
wyposażenie elektryczne zostało dostarczone przez Brytyjczyków.
Lokomotywy wykonane w Chrzanowie otrzymały oznaczenia serii PKP od
EL.103 Do EL.106 I następujące nr. fabryczne EL.103 - 634, EL104 -
635, EL.105 - 636, EL. 106 - 637. Pochodzące z Chrzanowa lokomotywy
nosiły w fabryce oznaczenia typu 1EL. Na PKP przewidywano dla nich serię
E01, której nigdy nie wprowadzono. Lokomotywy EL.103 - EL.106 Zbudowano
w latach 1935-36.Ostoja, na której zamocowane było pudło lokomotywy,
miało budowę symetryczną względem osi podłużnej i poprzecznej.
Ostoja była wykonana z nitowanych profili stalowych. Jej zasadniczymi
elementami były podłużnice, poprzeczne i belki skrętowe. Do elementów
tych przymocowana była podłoga, wzmacniająca i usztywniająca całą
konstrukcje. Częścią nośną pudła był szkielet wykonany ze
stalowych kształtowników przymocowanych do ostoi. Elektryczne silniki
trakcyjne zawieszone były w sposób półodsprężynowany, tzw.
systemem tramwajowym "za nos". Lokomotywy serii EL.100
Malowano na kolor zielono oliwkowy.
Rok konstrukcji
|
1934
|
Szerokość
toru
|
1435
mm.
|
układ
osi
|
Bo+Bo
|
hamulce
|
Pneumatyczne,
systemu Westinghouse'a
|
rodzaj
prądu trakcyjnego
|
3000
V
|
rodzaj
prądu pomocniczego
|
110
V
|
ogólna
moc silników ciągła
|
1352
kW
|
ogólna
moc silników godzinowa
|
1648
kW
|
silniki
trakcyjne
|
4
silniki elektryczne, szeregowe typu MV 185, połączone szeregowo
parami z chłodzeniem obcym
|
napięcie
znamionowe każdego silnika
|
1500
V
|
największa
szybkość konstrukcyjna
|
110
km/h
|
prędkość
eksploatacyjna
|
100
km/h
|
We
wrześniu 1939 r. uległa zniszczeniu EL.103, W trakcje odbudowywania węzła
ze zniszczeń wyremontowano pięć ocalałych lokomotyw serii EL.100.
Ponieważ lokomotywy wraz z całą siecią i taborem PKP przeszły pod
niemiecki zarząd Kolei Wschodnich (Ostbahn), usunięto z nich oznaczenia
polskie. W dalszym ciągu obsługiwały one ruch między Warszawą
Wschodnią a Warszawą Zachodnią. W czasie okupacji zostały zmienione
oznaczenia serii lokomotyw z EL na E, zgodnie ze sposobem oznaczania serii
lokomotyw elektrycznych na kolejach niemieckich. Podczas działań
wojennych 1944 r. uległa zniszczeniu E101, pierwsza zbudowana w
Anglii. W czasie wycofywania się wojsk niemieckich cześć taboru z węzła
warszawskiego wywieziona została na tereny Czechosłowacji, Austrii i
Niemiec, w tym lokomotywy E102, E104 i E105, egzemplarze te nie powróciły
już nigdy do Polski, a wraki przynajmniej dwu z nich, w tym z pewnością
E102, znajdowały się jeszcze w 1958 r. na terenie RFN.
Okres
okupacji niemieckiej przetrwała tylko E106 i po remoncie w Lubaniu Śląskim
w 1946 r. ponownie zaczęto ją eksploatować na warszawskim węźle
kolejowym. Po odbudowie węzła i zelektryfikowaniu linii do Skierniewic
lokomotywa prowadziła pociągi pasażerskie, głównie na trasach Mińsk
Mazowiecki - Warszawa - Żyrardów i Mińsk Mazowiecki - Warszawa -
Skierniewice. W latach pięćdziesiątych, kiedy w raz z postępującą
elektryfikacją linii PKP pojawiły się nowe lokomotywy elektryczne,
lokomotywę E106 skierowano do lokomotywowni Łódź Olechów. Według
nowego systemu oznaczeń elektrycznych pojazdów trakcyjnych dla
lokomotywy E106 przewidziano serię EP 01. Była ona eksploatowana w ruchu
pasażerskim przez lokomotywownię Łódź Olechów do sierpnia 1964 r. i
złomowana prawdopodobnie w 1968 r.
I tak zakończyła żywot
ostatnia z pierwszych lokomotyw elektrycznych. Niestety nie zachowano jej
do czasów dzisiejszych, stanowiłaby ciekawy obiekt muzealny.
|