| 
        Elektryczne
        Zespoły TrakcyjneE
        91 ( EW-51 )
 EW-52
 EW-53
 EW-54
 EW-55
 EN- 56
 EW- 90, 91, 92
 ED-70
 ElektrowozyEL.100
        (EP 01 )
 EL.200
 EP-02 (E 110)
 EP-03 (E 150)
 EU-04 (E 104 )
 EU-05/EP-05
 EU-20 (E-05)
 
        ET-21 - Chester 
        Home   Page |  |  EL-103
 Lokomotywy
        elektryczne serii EL.100, Przeznaczone do służby w warszawskim węźle
        kolejowym, przewidziane były do przeciągania składów pociągów
        osobowych na niewielkim (niespełna 10 km.) między stacjami Warszawa
        Wschodnia a Warszawa Zachodnia. Z tego względu wybrano typ, Bo Bo jako
        prosty w budowie i konserwacji. Moc ich była wystarczająco duża, aby
        w przyszłości mogły prowadzić pociągi dalekobieżne i lekkie pociągi
        towarowe. Lokomotywy serii EL.100 Zbudowano na mocy umowy finansowej i
        budowlanej zawartej 2 sierpnia 1933 r. Dwie z nich wybudowano w Wielkiej
        Brytanii i dostarczono do Polski drogą morską. Na PKP otrzymały one
        oznaczenie EL.101 I EL102. Część mechaniczną do pozostałych
        czterech lokomotyw tego typu wykonała, według dokumentacji angielskiej
        Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce Sp. Akc. W Chrzanowie, natomiast
        wyposażenie elektryczne zostało dostarczone przez Brytyjczyków.
        Lokomotywy wykonane w Chrzanowie otrzymały oznaczenia serii PKP od
        EL.103 Do EL.106 I następujące nr. fabryczne EL.103 - 634, EL104 -
        635, EL.105 - 636, EL. 106 - 637. Pochodzące z Chrzanowa lokomotywy
        nosiły w fabryce oznaczenia typu 1EL. Na PKP przewidywano dla nich serię
        E01, której nigdy nie wprowadzono. Lokomotywy EL.103 - EL.106 Zbudowano
        w latach 1935-36.Ostoja, na której zamocowane było pudło lokomotywy,
        miało budowę symetryczną względem osi podłużnej i poprzecznej.
        Ostoja była wykonana z nitowanych profili stalowych. Jej zasadniczymi
        elementami były podłużnice, poprzeczne i belki skrętowe. Do elementów
        tych przymocowana była podłoga, wzmacniająca i usztywniająca całą
        konstrukcje. Częścią nośną pudła był szkielet wykonany ze
        stalowych kształtowników przymocowanych do ostoi. Elektryczne silniki
        trakcyjne zawieszone były w sposób półodsprężynowany, tzw.
        systemem tramwajowym "za nos". Lokomotywy serii EL.100
        Malowano na  kolor zielono oliwkowy.
 
        
          
            | Rok konstrukcji
              
               | 1934
              
               |  
            | Szerokość
              toru
              
               | 1435
              mm.
              
               |  
            | układ
              osi
              
               | Bo+Bo
              
               |  
            | hamulce
              
               | Pneumatyczne,
              systemu Westinghouse'a
              
               |  
            | rodzaj
              prądu trakcyjnego
              
               | 3000
              V
              
               |  
            | rodzaj
              prądu pomocniczego
              
               | 110
              V
              
               |  
            | ogólna
              moc silników ciągła
              
               | 1352
              kW
              
               |  
            | ogólna
              moc silników godzinowa
              
               | 1648
              kW
              
               |  
            | silniki
              trakcyjne
              
               | 4
              silniki elektryczne, szeregowe typu MV 185, połączone szeregowo
              parami z chłodzeniem obcym
              
               |  
            | napięcie
              znamionowe każdego silnika
              
               | 1500
              V
              
               |  
            | największa
              szybkość konstrukcyjna
              
               | 110
              km/h
              
               |  
            | prędkość
              eksploatacyjna
              
               | 100
              km/h
              
               |  We
      wrześniu 1939 r. uległa zniszczeniu EL.103, W trakcje odbudowywania węzła
      ze zniszczeń wyremontowano pięć ocalałych lokomotyw serii EL.100.
      Ponieważ lokomotywy wraz z całą siecią i taborem PKP przeszły pod
      niemiecki zarząd Kolei Wschodnich (Ostbahn), usunięto z nich oznaczenia
      polskie. W dalszym ciągu obsługiwały one ruch między Warszawą
      Wschodnią a Warszawą Zachodnią. W czasie okupacji zostały zmienione
      oznaczenia serii lokomotyw z EL na E, zgodnie ze sposobem oznaczania serii
      lokomotyw elektrycznych na kolejach niemieckich. Podczas działań
      wojennych 1944 r. uległa zniszczeniu  E101, pierwsza zbudowana w
      Anglii. W czasie wycofywania się wojsk niemieckich cześć taboru z węzła
      warszawskiego wywieziona została na tereny Czechosłowacji, Austrii i
      Niemiec, w tym lokomotywy E102, E104 i E105, egzemplarze te nie powróciły
      już nigdy do Polski, a wraki przynajmniej dwu z nich, w tym z pewnością
      E102, znajdowały się jeszcze w 1958 r. na terenie RFN. Okres
      okupacji niemieckiej przetrwała tylko E106 i po remoncie w Lubaniu Śląskim
      w 1946 r. ponownie zaczęto ją eksploatować na warszawskim węźle
      kolejowym. Po odbudowie węzła i zelektryfikowaniu linii do Skierniewic
      lokomotywa prowadziła pociągi pasażerskie, głównie na trasach Mińsk
      Mazowiecki - Warszawa - Żyrardów i Mińsk Mazowiecki - Warszawa -
      Skierniewice. W latach pięćdziesiątych, kiedy w raz z postępującą
      elektryfikacją linii PKP pojawiły się nowe lokomotywy elektryczne,
      lokomotywę E106 skierowano do lokomotywowni Łódź Olechów. Według
      nowego systemu oznaczeń elektrycznych pojazdów trakcyjnych dla
      lokomotywy E106 przewidziano serię EP 01. Była ona eksploatowana w ruchu
      pasażerskim przez lokomotywownię Łódź Olechów do sierpnia 1964 r. i
      złomowana prawdopodobnie w 1968 r. I tak zakończyła żywot
      ostatnia z pierwszych lokomotyw elektrycznych. Niestety nie zachowano jej
      do czasów dzisiejszych, stanowiłaby ciekawy obiekt muzealny.
         |