Elektryczny
zespół trakcyjny EW-90,91,92 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elektryczne
Zespoły Trakcyjne Elektrowozy ET-21 - Chester Home Page
|
EW-90 Po wyzwoleniu na terenie Polski znalazła się pewna liczba taboru elektrycznego z berlińskiej kolei miejskiej S-Bahn z wyposażeniem elektrycznym dla systemu prądu stałego 800 V, przystosowanym do zasilania za pomocą trzeciej szyny. Tabor ten przeszedł na własność PKP w ramach odszkodowań wojennych. Był on częściowo zniszczony i zdewastowany. Odbudowano go ZNTK Lubań Śląski w okresie 1948-1955 (48 szt.), a następnie w ZNTK Gdańsk w okresie 1955-1962 (32 szt.) i przystosowano do odbioru prądu z napowietrznej sieci jezdnej. Tabor ten składał się z trzech serii
Poszczególne serie różniły się w szczegółach wykonawczych, np. najstarsza seria EW-90 miała pudła z blach nitowanych a nowsze serie Ew-91 i EW-92 miały pudła z blach spawanych. Różnice dotyczyły też wyposażenia elektrycznego, np. seria EW-90 nie miała przetwornicy do zasilania niektórych obwodów, a napęd wału kułakowego był elektro-pneumatyczny, natomiast nowsze serie miały napęd elektryczny wału kułakowego za pomocą silniczka elektrycznego i wyposażone w przetwornice. Tabor ten przewidziany początkowo do eksploatacji (po odbudowie) przez 10 lat. pracował na GWK do grudnia 1976 r., kiedy to została zlikwidowana na Wybrzeżu trakcja 800 V., A tabor przeznaczony został do kasacji ( wagony przeznaczono np. na pociągi sieciowa). Podstawowe parametry
|