Elektryczny zespół trakcyjny EW
  Elektryczny zespół trakcyjny EW-90,91,92

Elektryczne Zespoły Trakcyjne
E 91 ( EW-51 )
EW-52
EW-53
EW-54

EW-55
EN- 56

EW- 90, 91, 92
ED-70

Elektrowozy
EL.100 (EP 01 )
EL.200
EP-02 (E 110)
EP-03 (E 150)
EU-04 (E 104 ) 
EU-05/EP-05 
EU-20 (E-05)

ET-21 - Chester Home   Page

 

EW90-12s w skansenie Kościerzyna
EW-90                              
 

Po wyzwoleniu na terenie Polski znalazła się pewna liczba taboru elektrycznego z berlińskiej kolei miejskiej S-Bahn z wyposażeniem elektrycznym dla systemu prądu stałego 800 V, przystosowanym do zasilania za pomocą trzeciej szyny. Tabor ten przeszedł na własność PKP w ramach odszkodowań wojennych. Był on częściowo zniszczony i zdewastowany. Odbudowano go  ZNTK Lubań Śląski w okresie 1948-1955 (48 szt.), a następnie w ZNTK Gdańsk w okresie 1955-1962 (32 szt.) i przystosowano do odbioru prądu z napowietrznej sieci jezdnej.

Tabor ten składał się z trzech serii

EW-90

budowany w okresie 1928-1931

54 szt.

EW-91

budowany w okresie 1936-1943

20 szt.

EW-92

budowany w okresie 1933-1935

6  szt.

 

 

Razem

80 szt.

Poszczególne serie różniły się w szczegółach wykonawczych, np. najstarsza seria EW-90 miała pudła z blach nitowanych a nowsze serie Ew-91 i EW-92 miały pudła z blach spawanych. Różnice dotyczyły też wyposażenia elektrycznego, np. seria EW-90 nie miała przetwornicy do zasilania niektórych obwodów, a napęd wału kułakowego był elektro-pneumatyczny, natomiast nowsze serie miały napęd elektryczny wału kułakowego za pomocą silniczka elektrycznego i wyposażone w przetwornice.

Tabor ten przewidziany początkowo do eksploatacji (po odbudowie) przez 10 lat. pracował na GWK do grudnia 1976 r., kiedy to została zlikwidowana na Wybrzeżu trakcja 800 V., A tabor przeznaczony został do kasacji ( wagony przeznaczono np. na pociągi sieciowa).

Podstawowe parametry

Skład zespołu trakcyjnego M+D (silnikowy + doczepny

 

Masa zespołu

EW-90 67 t. (40,1+26,9)

 

EW-91, EW-92 67,2 t. (38,2+29)

Liczba osi

8

Liczba osi napędnych

4

Liczba silników trakcyjnych

4

Moc ciągła

4x58=232 kW

Moc godz.

4x90=360 kW

Szybkość max.

75 km/h

Hamulec

elektro-pneumatyczny Knorr

Zawieszenie silników - tramwajowe (za nos)

 

Liczba miejsc ogółem

300

          w tym do siedzenia

119

Długość całkowita

34,56 m

Liczba dzwi w wagonie

4 pary

 

 | Pociągi Sieciowe | HistoriaSiec Trakcyjna | Podstacje Trakcyjne | Galeria | Linki |