| Lokomotywa
        elektryczna EU-05/EP-05 | ||
| 
        Elektryczne
        Zespoły Trakcyjne Elektrowozy ET-21 - Chester Home Page 
         |  EP.05-16 po paradzie elektrowozów, Warszawa Zachodnia W 1961 roku niedobór
        lokomotyw pasażerskich pokryto importem z Czechosłowacji ( Zakłady
        Skoda-Pilzno ) 30 lokomotyw BoBo uniwersalnych z bieżącej produkcji
        seryjnej, z krótkim terminem dostawy. Lokomotywy te, noszące
        oznaczenie serii EU-05, o mocy ciągłej 2031 kW i godzinnej 2344 kW
        oraz prędkości 125 km/h, posiadają całkowicie odsprężynowane
        silniki trakcyjne i przeniesienie napędu według systemu Secheron, całkowicie
        zawieszone na pudle, nastawnik główny typu sprężynowego współpracujący
        z głównym wałem krzywkowym z napędem pneumatycznym, przekaźniki
        przeciwpoślizgowe, przekaźniki różnicowe obwodu głównego i obwodów
        pomocniczych, elektropneumatyczny układ wyrównywania nacisków zestawów
        kołowych, klapę rozdziału powietrza pomiędzy silnikami trakcyjnymi a
        żeliwnymi opornikami rozruchowymi sterowaną zaworem
        elektropneumatycznym (w trakcie rozruchu klapa kieruje część
        powietrza do chłodzenia rezystorów, natomiast po zakończeniu rozruchu
        całe powietrze jest kierowane do chłodzenia silników trakcyjnych).
        Wysokonapięciowe zasilanie sprężarek powietrza, rozwiązane dość
        nietypowo: w lokomotywie EU-05 silniki sprężarek, mimo że zbudowane z
        izolacją na 3000 V, mają moc obliczoną dla 2600 V i pracują stale w
        szeregu z opornikiem o oporności 75,6 omów. Takie rozwiązanie sprzyja
        wysokiej niezawodności sprężarek, które posiadając rezystor
        ochronny są bardzo odporne na przepięcia sieci. Na EU/EP-05
        zastosowano również małe prądnice ładowania akumulatorów (zamiast
        ciężkich przetwornic), napędzane przekładnią pasową przez silniki
        wentylatorów. Lokomotywa posiadała możliwość jazdy wielokrotnej. Po
        dwunastu latach pracy lokomotywy EU-05 rozpoczęto ich przebudowę w
        czasie napraw głównych, dostosowując je do prędkości 160 km/h.
        Przebudowa  polegała na wymianie zestawów kołowych oraz kół zębatych
        układu napędowego ze zmianą przełożenia przekładni 84:37 na 77:44.
        Przebudowane lokomotywy otrzymały oznaczenie serii EP-05. |