Lokomotywa
elektryczna EU-05/EP-05 |
||
Elektryczne
Zespoły Trakcyjne Elektrowozy ET-21 - Chester Home Page
|
EP.05-16 po paradzie elektrowozów, Warszawa Zachodnia W 1961 roku niedobór
lokomotyw pasażerskich pokryto importem z Czechosłowacji ( Zakłady
Skoda-Pilzno ) 30 lokomotyw BoBo uniwersalnych z bieżącej produkcji
seryjnej, z krótkim terminem dostawy. Lokomotywy te, noszące
oznaczenie serii EU-05, o mocy ciągłej 2031 kW i godzinnej 2344 kW
oraz prędkości 125 km/h, posiadają całkowicie odsprężynowane
silniki trakcyjne i przeniesienie napędu według systemu Secheron, całkowicie
zawieszone na pudle, nastawnik główny typu sprężynowego współpracujący
z głównym wałem krzywkowym z napędem pneumatycznym, przekaźniki
przeciwpoślizgowe, przekaźniki różnicowe obwodu głównego i obwodów
pomocniczych, elektropneumatyczny układ wyrównywania nacisków zestawów
kołowych, klapę rozdziału powietrza pomiędzy silnikami trakcyjnymi a
żeliwnymi opornikami rozruchowymi sterowaną zaworem
elektropneumatycznym (w trakcie rozruchu klapa kieruje część
powietrza do chłodzenia rezystorów, natomiast po zakończeniu rozruchu
całe powietrze jest kierowane do chłodzenia silników trakcyjnych).
Wysokonapięciowe zasilanie sprężarek powietrza, rozwiązane dość
nietypowo: w lokomotywie EU-05 silniki sprężarek, mimo że zbudowane z
izolacją na 3000 V, mają moc obliczoną dla 2600 V i pracują stale w
szeregu z opornikiem o oporności 75,6 omów. Takie rozwiązanie sprzyja
wysokiej niezawodności sprężarek, które posiadając rezystor
ochronny są bardzo odporne na przepięcia sieci. Na EU/EP-05
zastosowano również małe prądnice ładowania akumulatorów (zamiast
ciężkich przetwornic), napędzane przekładnią pasową przez silniki
wentylatorów. Lokomotywa posiadała możliwość jazdy wielokrotnej. Po
dwunastu latach pracy lokomotywy EU-05 rozpoczęto ich przebudowę w
czasie napraw głównych, dostosowując je do prędkości 160 km/h.
Przebudowa polegała na wymianie zestawów kołowych oraz kół zębatych
układu napędowego ze zmianą przełożenia przekładni 84:37 na 77:44.
Przebudowane lokomotywy otrzymały oznaczenie serii EP-05. |